Μία άλλη εκδοχή της τοξικής αρρενωπότητας εκφράζεται μέσα από το «MJ», την ταινία τουΓιώργου Φουρτούνη, που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, με πρωταγωνιστή έναν τράπερ που θέλει όλοι να τον αγαπάνε- ένα σχόλιο στo φαινόμενο της τρομακτικής απήχησης που έχει η σημερινή τραπ με τα εκατομμύρια followers. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο εκπληκτικός Γιώργος Κατσής, ο οποίος κέρδισε και το βραβείο ανδρικής ερμηνείας. «Ένας ηθοποιός», όπως είπε ο Γ. Φουρτούνης, «που αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση: γιος μεταναστών από την Αλβανία, που μεγάλωσε με μεγάλες δυσκολίες στη Φιλαδέλφεια και έχει την περηφάνια του να ζει από τη δουλειά του».

Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ Δράμας, το βραβείο του πρώτου γυναικείου ρόλου δόθηκε σε μία τρανς ηθοποιό: την Νάσια Συντέτα για το «Honeymoon» που σκηνοθέτησε το Άλκι Παπασταθόπουλος, το οποίο πήρε επίσης το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και το Drama Queer. To Άλκι μίλησε για την έμπνευσή του, τη δολοφονία του Ζακ/Zackie Oh Κωστόπουλου, «ένα ειδεχθές έγκλημα για το οποίο κλαίμε μέχρι σήμερα», και αφιέρωσε το βραβείο Onassis Culture που επίσης απέσπασε, «σε όλα τα queer και τα τρανς άτομα που δολοφονούνται στην Παλαιστίνη».

Τοβραβείο ντοκιμαντέρκέρδισε η ταινία τουAλκαίου Σπύρου«Στρώνουν τον παράδεισο». Παραλαμβάνοντας τα βραβεία τους, ορισμένοι από τους νικητές σχολίασαν επικριτικά φλέγοντα ζητήματα της κινηματογραφικής επικαιρότητας, όπως το ζήτημα της (μη) προβολής της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά» στην γειτονική Καβάλα, την αντικατάσταση της επιτροπής για την ελληνική υποψηφιότητα στα Όσκαρ, τη διατήρηση της χρήσης της «Ίριδας» από τους φοιτητές του ΕΚΠΑ, καθώς και το νέο φορέα που προκύπτει από τη συγχώνευση ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ.

Η κριτική επιτροπή του Εθνικού Διαγωνιστικού Τμήματος αποτελούνταν από τον συγγραφέα, μεταφραστή, θεωρητικό κινηματογράφου και σκηνοθέτη Αχιλλέα Κυριακίδη (προέδρος), τη σκηνοθέτη Ειρήνη Βαχλιώτη, τον γενικό διευθυντή του Θεάτρου Ριάλτο Αλεξη Βασιλείου, την κριτικό κινηματογράφου και συνιδιοκτήτρια του flix.gr Λήδα Γαλανού και την ηθοποιό Μαρίνα Σιώτου.

«Στο σύνολο των ταινιών διαπιστώσαμε τεχνικές αρετές, αφηγηματικές δεξιότητες, σύγχρονη θεματολογία που θίγει κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας, όπως τη συμπερίληψη, το φύλο, τις οικογενειακές σχέσεις, τους εφηβικούς προβληματισμούς, την απώλεια, τη βία και, πάνω και πέρα απ’ όλα, τον έρωτα. Θα χαιρόμασταν, ωστόσο, να είχαμε δει περισσότερα ντοκιμαντέρ στο επίσημο πρόγραμμα», ανέφεραν τα μέλη της επιτροπής και ευχήθηκαν «τα ζωτικά προβλήματα του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου που ανακόπτουν όλη αυτή τη δημιουργική ορμή, η οποία έχει αναδείξει τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο ως το κύριο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας, να επιλυθούν το συντομότερο».

Το Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, με πρόεδρο της επιτροπής τον καταξιωμένο μοντέρ Γιώργο Μαυροψαρίδη, απέσπασε το «Clamor» της Σαλομέ Ντα Σούζα (Γαλλία) που επίσης μπαίνει αυτομάτως στη διαδικασία των Όσκαρ. Αξίζει να αναφέρουμε πως δύο Ελληνίδες διακρίθηκαν στο Διεθνές Διαγωνιστικό: Η Δάφνη Χαιρετάκη απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας ΝΑ Ευρώπης για την ταινία της «Αυτό που ζητάμε από ένα άγαλμα είναι να μην κινείται», ενώ η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη το βραβείο σκηνοθεσίας για το «What Mary didn’t know».