Αλήθειες και ψέματα για την οικονομική πρόταση του Κασσελάκη – Κοστίζει όντως 45 δις που λέει ο Κυριάκος Μητσοτάκης;
Αλήθειες και ψέματα για το οικονομικό πρόγραμμα που προκάλεσε την αντιπαράθεση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης…
Αλήθειες και ψέματα για το οικονομικό πρόγραμμα που προκάλεσε την αντιπαράθεση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης…
Πόσο κοστίζουν τελικώς τα μέτρα που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ; Μπορούν να οδηγήσουν σε έκρηξη της ανάπτυξης; Υπάρχει τρόπος να χρηματοδοτηθούν; Θα αντιδράσουν οι αγορές; Επιτρέπονται τέτοιου είδους αλλαγές στο πλαίσιο του νέου Συμφώνου Σταθερότητας; Θα δεχτούν οι μεγάλες κερδοφόρες επιχειρήσεις φορολογία άνω του 70% στα διανεμόμενα κέρδη εξακολουθώντας να προχωρούν σε αποκοπή μερισμάτων; Μπορούν τα κέρδη των διυλιστηρίων και των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τις μειώσεις των άμεσων και των έμμεσων φόρων;
Αλήθειες και ψέματα για το οικονομικό πρόγραμμα που προκάλεσε την αντιπαράθεση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης…
Πόσο κοστίζουν τελικώς τα μέτρα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ;
Αν προστεθούν όλες οι παρεμβάσεις που έχουν προταθεί με τα δύο νομοσχέδια που κατατέθηκαν στη Βουλή, συν η εξαγγελία για επαναφορά του 13ου και του 14ου μισθού στο δημόσιο, μιλάμε για ένα ποσό το οποίο ανά έτος αναλύεται ως εξής:
1. 16,8 δις. ευρώ κατά το πρώτο έτος. Πάνω από 4 δις. ευρώ κοστίζει η κατάργηση της προκαταβολής φόρου, χρειάζονται 1,6 δις. ευρώ για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, 1,8 δις. ευρώ για τον μηδενισμό του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα και άλλα 2,2 δις. ευρώ για τη μείωση των βασικών συντελεστών του ΦΠΑ. Επιπλέον 2,2 δις. ευρώ κοστίζει η επαναφορά του 13ου και του 14ου μισθού ενώ η νέα φορολογική κλίμακα για τα φυσικά πρόσωπα επιφέρει κόστος 3,5 δις. ευρώ.
2. Κατά το 2ο έτος εφαρμογής των μέτρων φεύγει η δημοσιονομική επιβάρυνση από την κατάργηση της προκαταβολής φόρου (δηλαδή τα 4 δις. ευρώ και πλέον) και το ετήσιο κόστος διαμορφώνεται στα 11,5 δις. ευρώ. Αντίστοιχα, διαμορφώνεται στα 11,9 δις. ευρώ κατά το 3ο έτος και στα 12,4 δις. ευρώ κατά το 4ο έτος. Ο λόγος για τον οποίο αυξάνεται προοδευτικά το ποσό είναι κυρίως η αύξηση του δημοσιονομικού κόστους από τη εξαγγελία προοδευτικής μείωσης του συντελεστή υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών στον ιδιωτικό τομέα.
Άρα, αν αθροιστούν τα ποσά, προκύπτει ένα συνολικό κόστος της τάξεως των 52-53 δις. ευρώ. Αυτό το ποσό είναι διαφορετικό από αυτό που είπε ο πρωθυπουργός στη Βουλή επειδή ενσωματώνει και το κόστος από την επαναφορά του 13ου και του 14ου μισθού.
Ποια μέτρα προτείνονται στο σκέλος της αύξησης των δημοσίων εσόδων;
Κατά κύριο λόγο είναι η επαναφορά του φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που μπορεί να αποδώσει 2 δις. ευρώ στην 4ετία (500 εκατ. ευρώ κατ’ έτος), η φορολόγηση των μερισμάτων με την κλίμακα φυσικών προσώπων που κοστολογήθηκε στα 1,9 δις. ευρώ από το Γενικό Λογιστήριο με τον… αστερίσκο όμως ότι δεν θα μειωθούν τα μερίσματα όπως επίσης και η επιβολή έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των τραπεζών και των διυλιστηρίων. Επίσης, το γεγονός ότι προτείνονται αυξημένοι φορολογικοί συντελεστές για τα φυσικά πρόσωπα με εισοδήματα άνω των 200.000 ευρώ, ενσωματώνεται στην συνολική κοστολόγηση της νέας φορολογικής κλίμακας η οποία εκτιμήθηκε από το ΓΛΚ ότι θα προκαλέσει δημοσιονομικό κόστος 3,5 δις. ευρώ κατ’ έτος. Άρα, τα μέτρα που προτείνονται στο σκέλος της συγκομιδής φορολογικών εσόδων, μόνο θεωρητικά μπορούν να αποδώσουν περί τα 15 δις. ευρώ στην 4ετία και αυτό εξαρτάται από την “συμπεριφορά” των μεγάλων επιχειρήσεων.
Δεν θα αυξηθούν τα δηλωθέντα εισοδήματα και η οικονομική δραστηριότητα λόγω της μείωσης των φόρων;
Θεωρητικά αυτό μπορεί να συμβεί όμως δεν είναι δυνατόν να ποσοτικοποιηθεί η όποια αύξηση καθώς εξαρτάται από την οικονομική συμπεριφορά των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων. Επίσης, υπάρχει η σημαντική παράμετρος της χρονικής υστέρησης ανάμεσα στο πότε θα επωμιστεί το δημοσιονομικό κόστος το κράτος (αυτό θα γίνει άμεσα) και στο πότε (και αν) θα υπάρξει όφελος από την αντίδραση της αγοράς. Η χρονική υστέρηση θα προκαλέσει ελλείμματα και αύξηση του δημοσίου χρέους άρα και αντίδραση των αγορών
Το ευρωπαϊκό πλαίσιο επιτρέπει τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις;
Με βάση το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, όλες οι χώρες μέλη πρέπει να σεβαστούν συγκεκριμένα πλαφόν όσον αφορά στην αύξηση των δαπανών τους αλλά και να περιορίζουν το χρέος τους αναλογικά με το ΑΕΠ ειδικά αν αυτό ξεπερνά το 90% του ΑΕΠ όπως συμβαίνει για την Ελλάδα. Οι μειώσεις φόρων εκλαμβάνονται δημοσιονομικά ως αυξήσεις δαπανών. Οπότε, αν μια τέτοιου μεγέθους μεταρρύθμιση οδηγήσει (που θα οδηγήσει) στην υπέρβαση των στόχων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ζητήσει ισοδύναμα μέτρα. Αν δεν ληφθούν, θα ενεργοποιηθούν οι διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος και ουσιαστικά θα ξεκινήσει ο κύκλος του 2009. Εκτός από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπάρχει βέβαια και η παράμετρος των αγορών. Ο κίνδυνος να εκτοξευτεί το κόστος δανεισμού της χώρας επειδή οι αγορές θα διαγνώσουν κίνδυνο επιστροφής στην περίοδο των ελλειμμάτων είναι υπαρκτός. Πολύ μεγαλύτερες οικονομίες από την Ελλάδα υπέκυψαν (και μάλιστα πρόσφατα) στις… βουλές των αγορών. Μεταξύ αυτών, η Ιταλία και η Μεγάλη Βρετανία.
Μπορεί να επιβληθεί φόρος στα κέρδη των τραπεζών και των εταιρειών ενέργειας;
Οι τράπεζες και λόγω της αύξησης των επιτοκίων εμφάνισαν σημαντική κερδοφορία κατά τη διάρκεια του 2023 καθώς αυξήθηκαν οι εισπράξεις και από τους τόκους και από τις προμήθειες. Όμως, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα εξακολουθούν να κουβαλούν εκκρεμότητες με το ελληνικό δημόσιο από την περίοδο των μνημονίων. Η βασικότερη είναι η αναβαλλόμενη φορολογία δηλαδή οι απαιτήσεις έναντι του δημοσίου που συμψηφίζονται με τις φορολογικές υποχρεώσεις. Το υπόλοιπο εκτιμάται αυτή τη στιγμή σε περίπου 13 δις. ευρώ. Οποιαδήποτε λοιπόν έκτακτη φορολογία θα περιπλέξει την κατάσταση και -το κυριότερο- μπορεί να δημιουργήσει την αρνητική αντίδραση των αγορών. Εξαγγελία φορολόγησης των τραπεζικών κερδών έκανε και η ιταλική κυβέρνηση. Αυτομάτως οι αγορές αντέδρασαν, το κόστος των ομολόγων αυξήθηκε και η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να ανακαλέσει τις εξαγγελίες της. Σε καθαρά ποσοτικούς όρους, το γενικό λογιστήριο του κράτους δεν μπήκε στη διαδικασία να κοστολογήσει την πρόταση καθώς ακόμη δεν έχουν υποβληθεί οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για να καταγραφούν τα φορολογητέα κέρδη τα οποία διαφέρουν από τα λογιστικά. Η μόνη εκτίμηση είναι από τον ίδιο τον ΣΥΡΙΖΑ και μιλάει για 1,6 δις. ευρώ.
Μπορεί να επιβληθεί έκτακτη εισφορά στα κέρδη των διυλιστηρίων;
Προτείνεται επανάληψη του μέτρου που υιοθετήθηκε και πέρυσι. Στην περυσινή χρήση, τα κέρδη των διυλιστηρίων ανήλθαν στα 2,52 δις. ευρώ και οι συνολικοί φόροι που καταβλήθηκαν (με τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, την προκαταβολή και την έκτακτη εισφορά) ανήλθαν στα 1,14 δις. ευρώ. Στην χρήση του 2023, επειδή υποχώρησαν οι τιμές του πετρελαίου, τα κέρδη των διυλιστηρίων εμφανίζουν σημαντική υποχώρηση που υπολογίζεται στο 35%. Τυχόν επιβολή έκτακτης εισφοράς για δεύτερη χρονιά, θα αποδώσει κάποια χρήματα φέτος αλλά από του χρόνου το δημόσιο μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπο με την υποχρέωση να προχωρήσει σε σημαντικές επιστροφές φόρου καθώς πλέον θα έχουν καταβληθεί προκαταβολές για κέρδη που δεν υπάρχουν.
Μπορεί να αποδώσει η φορολόγηση των μερισμάτων με βάση την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος;
Η φορολογία των μερισμάτων με βάση την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, έχει -σε θεωρητικό επίπεδο- χαρακτηριστικά δικαιοσύνης καθώς μπαίνει ο παράγοντας της προοδευτικής φορολόγησης. Σήμερα, τα μερίσματα, όπως και οι τόκοι, φορολογούνται αυτοτελώς με το 5%. Μάλιστα, η μείωση του συντελεστή σε αυτά τα επίπεδα, είχε ως αποτέλεσμα να καταγραφεί πολύ μεγάλη αύξηση των κερδών προς διανομή τα οποία από τα 1,3 με 1,5 δις. ευρώ πριν αλλάξει το φορολογικό καθεστώς, αυξήθηκαν σε 4,5 με 5 δις. ευρώ τον χρόνο. Τυχόν ενσωμάτωση των μερισμάτων στην κλίμακα (κάτι που είναι και δύσκολα εφαρμόσιμο καθώς τα μερίσματα μπορούν να εισπράττονται και από νομικά πρόσωπα και όχι μόνο από φυσικά) σημαίνει ότι ο τελικός συντελεστής φορολόγησης (φόρος εισοδήματος νομικών και προσώπων και φορολόγηση των μερισμάτων με βάση την κλίμακα) μπορεί να ξεπεράσει και το 70%. Αυτό σημαίνει ότι οι κερδοφόρες εταιρείες δεν θα έχουν κανένα κίνητρο να προχωρήσουν στη διανομή των κερδών τους και είτε θα τα κρατούν στο εσωτερικό της εταιρείας (κέρδη εις νέο) είτε θα φροντίζουν να τα αποκρύψουν είτε και να τα μεταφέρουν εκτός Ελλάδας με μεθόδους που είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς σε διεθνές επίπεδο. Το γενικό λογιστήριο, για τη συγκεκριμένη πρόταση μιλάει για ένα μέτρο που μπορεί να αποδώσει 1,9 δις. ευρώ τον χρόνο σε θεωρητικό επίπεδο σημειώνοντας πάντως το ενδεχόμενο, ένα τέτοιο μέτρο να οδηγήσει στην κατακόρυφη μείωση των κερδών προς διανομή.
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr
ΤΙ ΕΙΠΑΝ
24 Μαϊ 2024 | 21:58
Κόντρα κυβέρνησης-ΣΥΡΙΖΑ για τη φέτα και το ελαιόλαδο: Τι ισχύει με τις τιμές
Μετά την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ ότι ο πρωθυπουργός παρουσίασε ως παράδειγμα την τιμή του μισού κιλού φέτας, η κυβέρνηση διά στόματος Παύλου Μαρινάκη παρουσίασε συγκεκριμένα στοιχεία.
ΠΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΙΒΕΙΑ
24 Μαϊ 2024 | 19:30
Δευτερολογία Φάμελλου στη Βουλή: Ο πρωθυπουργός δεν κατέθεσε καμία πρόταση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας
Απογοητευτική χαρακτήρισε ο Σωκράτης Φάμελλος την παρουσία Μητσοτάκη στη σημερινή συζήτηση στη Βουλή.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΑΚΡΙΒΕΙΑ
24 Μαϊ 2024 | 19:17
Κωνσταντοπούλου στη Βουλή: Οι πολίτες υποφέρουν γιατί απέτυχε η πολιτική Μητσοτάκη – Δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος ζωής
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου κάλεσε τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση να αναλογιστούν το κόστος ζωής σήμερα, για οικογένειες, φοιτητές, εργαζόμενους.
ΠΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ
24 Μαϊ 2024 | 16:36
Δευτερολογία Μητσοτάκη στη Βουλή: Πρώτη μου υποχρέωση είναι να αφήσω οριστικά πίσω μας την εποχή της χρεοκοπίας
Η μπηχτή Μητσοτάκη στην Κωνσταντοπούλου, η απάντηση στο ΠΑΣΟΚ και οι αιχμές κατά του ΣΥΡΙΖΑ -Τι είπε στη δευτερολογία του ο πρωθυπουργός.
ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
24 Μαϊ 2024 | 16:22
Χαρίτσης: “Η ακρίβεια έχει υπογραφή Μητσοτάκη” – Πυρά και κατά του ΣΥΡΙΖΑ
“Μια αντιπολίτευση που ενσωματώνει την κυρίαρχη λογική του νεοφιλελευθερισμού για τη φορολογία είναι μέρος του προβλήματος, όχι μέρος της λύσης” ανέφερε ο πρόεδρος της ΚΟ της Νέας Αριστεράς
ΠΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ
24 Μαϊ 2024 | 14:24
Πυρά Ανδρουλάκη σε Μητσοτάκη για την ακρίβεια: Ομολογία αποτυχίας και επικοινωνιακό τέχνασμα η επιστολή στη Φον ντερ Λάιεν
Κριτική Ανδρουλάκη στον Κ. Μητσοτάκη για τις αυξήσεις των τιμών – Η αιχμή για την άρνηση της ΕΥΠ να τον ενημερώσει για τους λόγους παρακολούθησής του.
ΦΥΣΙΚΗ
24 Μαϊ 2024 | 14:20
Γιατί ο Κασσελάκης δεν έχει χημεία με τον Ανδρουλάκη – Η απροσδόκητη απάντηση του Γιάννη Πρετεντέρη
Πώς σχολίασε με χιούμορ ο Γιάννης Πρετεντέρης, τη δήλωση Κασσελάκη ότι δεν θα πάρει τηλέφωνο τον Νίκο Ανδρουλάκη
ΣΥΡΙΖΑ
24 Μαϊ 2024 | 13:54
Κασσελάκης: Θα πάω στη Δυτική Όχθη την Κυριακή, αν βέβαια με αφήσει το Ισραήλ
Ερωτηθείς από δημοσιογράφους για τη μετάβασή του στην Παλαιστίνη, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είπε ότι θα πάει την Κυριακή στη Δυτική Όχθη, “αν βέβαια με αφήσει το Ισραήλ”.
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
24 Μαϊ 2024 | 13:52
Μαρινάκης: Η ακρίβεια δεν αντιμετωπίζεται με το πάτημα ενός κουμπιού
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, τόνισε ότι το πρόβλημα της ακρίβειας “δεν αντιμετωπίζεται με το πάτημα ενός κουμπιού”.
ΦΑΚΕΣ
24 Μαϊ 2024 | 13:35
Τι είναι ο νεοαριστερός “γκλαμουροσελεμπριτισμός”- Και ποια η σχέση με τον Αρη Σπηλιωτόπουλο
Τι σημαίνει νεοαριστερός “γκλαμουροσελεμπριτισμός” και γιατί έχει γίνει της μόδας ως τάση στον ΣΥΡΙΖΑ
ΣΥΡΙΖΑ
24 Μαϊ 2024 | 12:47
Φάμελλος για ακρίβεια: Το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας είναι ο κ. Μητσοτάκης και η πολιτική του
Ο Σωκράτης Φάμελλος υποστήριξε ότι “ο πρωθυπουργός κρυβόταν από την Βουλή και την κοινωνία στο θέμα της ακρίβειας”, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά από το Μάρτιο να γίνει συζήτηση.