Αποκαλυπτήρια για την ανάπτυξη β’ 3μήνου πριν τη ΔΕΘ – Προς αναθεώρηση του στόχου για το 2024
Τέλος Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου, κοντά με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025 θα πάρει το δρόμο του και το νέο, 4ετές Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, η ολοκλήρωση του οποίου μπαίνει στην τελική ευθεία.
Όπως όλα δείχνουν σύμφωνα με πληροφορίες, οι υποθέσεις για την ανάπτυξη το πιθανότερο είναι να ευθυγραμμιστούν προς την πρόβλεψη της Κομισιόν για ανάπτυξη προς το 2,2%, αντί του 2,5% που είχε προβλεφθεί τον Απρίλιο. Στελέχη ωστόσο εκτιμούν πως στο τέλος ίσως να πετύχουμε τελικά και ανάπτυξη κοντά στο 2,5%, υπεραποδίδοντας έναντι του επικαιροποιημένου στόχου.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως τον Απρίλιο η πρόβλεψη για την ανάπτυξη φέτος είχε αναθεωρηθεί στο 2,5% από 2,9% που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση, με το υπουργείο Οικονομικών να συνδέει τότε την αναθεώρηση στον πιο συντηρητικό στόχο με την επιβράδυνση, που εμφανίζει η ευρωπαϊκή οικονομία και την παρατεταμένη περιοριστική νομισματική πολιτική της ΕΚΤ, που φαίνεται να επηρεάζει δυσμενέστερα από όσο αναμενόταν τις επενδύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Μια πρώτη πάντως, ισχυρή ένδειξη για την, πραγματική δυναμική, που αναπτύσσεται τελικά φέτος στο κρίσιμο μέτωπο της ανάπτυξης θα έχουμε ωστόσο σε λίγες μέρες με την δημοσιοποίηση των στοιχείων για το ΑΕΠ β’ 3μήνου από την Ελληνική Στατιστική Αρχή που αναμένεται στις 6 Σεπτεμβρίου, ενώ με ενδιαφέρον αναμένονται και τα νεότερα στοιχεία για την εξέλιξη της βιομηχανικής παραγωγής στην Ελλάδα τον Αύγουστο.
Η δημοσιοποίηση των στοιχείων για το ΑΕΠ β’ τριμήνου αναμένεται πάντως λίγο πριν την ομιλία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, όπου θα δοθεί για μια ακόμη φορά μήνυμα πως η κυβέρνηση επιστρέφει μέρισμα στην κοινωνία με στοχευμένες παροχές αλλά δεν θα θέσει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική αξιοπιστία.
Φέτος είναι άλλωστε η πρώτη φορά που ο δημοσιονομικός σχεδιασμός διαμορφώνεται με βάση τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες που έχει επιβάλλει η Κομισιόν, θέτοντας συγκεκριμένο όριο στην αύξηση των καθαρών δημοσιονομικών δαπανών κατά περίπου 3% που ισοδυναμεί σχεδόν κατά 3 δισ. ευρώ, χωρίς να έχει πλέον τη δυνατότητα να βγάζει «λαγούς από το καπέλο». Δηλαδή σε περίπτωση για παράδειγμα μιας υπεραπόδοσης στα έσοδα αυτή δεν θα μπορεί να χρηματοδοτήσει έξτρα, έκτακτες, παροχές όπως συνέβαινε στο παρελθόν.
Θέμα διαχείρισης
Η Ελλάδα σε αυτή τη φάση, που ακόμη και πολύ μεγάλες οικονομίες έχουν θέματα με τη δημοσιονομική τους διαχείριση, με εκλογικό ορίζοντα το 2027 πρακτικά δεν έχει κάποιο ισχυρό λόγο να έρθει σε σύγκρουση με τις Βρυξέλλες, ειδικά τώρα που διακυβεύεται η ευρύτερη αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας από τους οίκους.
Σε ένα δύσκολο εξωτερικό περιβάλλον, το Δημόσιο πρέπει να συνεχίσει να πείθει τις αγορές πως είναι προσηλωμένο στο στόχο για σταθερή παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων και μείωσης του χρέους και σε ονομαστικούς όρους.
Το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2025 και τα επόμενα χρόνια εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ ενώ αναμένεται σημαντική νέα υποχώρηση του δημοσίου χρέους κάτω από το 145% του ΑΕΠ το 2025.
Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν διατήρηση των υψηλών αναπτυξιακών επιδόσεων και διάχυση αυτής της ανάπτυξης στα εισοδήματα, πεδίο στο οποίο κρίνονται πολλά τους προσεχείς 12 – 18 μήνες με βασικούς στόχους την επιτάχυνση του ΤΑΑ – που είναι και η μεγαλύτερη αναπτυξιακή δεξαμενή για τη χώρα – αλλά και την βελτίωση ευρύτερα της επενδυτικής δραστηριότητας.
Για το τελευταίο σημαντικές θα είναι οι επαφές που θα έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και το δημόσιο τους επόμενους μήνες σε Road Shows που διοργανώνονται σε διεθνείς πρωτεύουσες, με την ελληνική αγορά να αναζητά περισσότερα και πιο ποιοτικά επενδυτικά κεφάλαια. Σημαντικό θα είναι και το σήμα που θα δοθεί από την νέα πρόωρη αποπληρωμή χρέους 8 δια, που όπως όλα δείχνουν μπαίνει στην τελική ευθεία, με αξιοποίηση μέρους από το σκληρό πυρήνα των διαθέσιμων καθώς η χώρα εδραιώνει την αξιοπιστία της έναντι των αγορών αλλά και των θεσμών της Ευρώπης που παραμένει ο μεγαλύτερος πιστωτής μας.
Διαβάστε επίσης:
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η συγχώνευση Παγκρήτιας και Attica Bank
Στο 3,1% ανέβηκε ο πληθωρισμός τον Αύγουστο – Σημαντική πτώση στο 2,2% στην ευρωζώνη
Έτοιμες για ράλι; Ποια μετοχή είναι έτοιμη για απογείωση και ποια είναι τώρα χρυσή ευκαρία
Τέλος Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου, κοντά με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025 θα πάρει το δρόμο του και το νέο, 4ετές Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, η ολοκλήρωση του οποίου μπαίνει στην τελική ευθεία.
Όπως όλα δείχνουν σύμφωνα με πληροφορίες, οι υποθέσεις για την ανάπτυξη το πιθανότερο είναι να ευθυγραμμιστούν προς την πρόβλεψη της Κομισιόν για ανάπτυξη προς το 2,2%, αντί του 2,5% που είχε προβλεφθεί τον Απρίλιο. Στελέχη ωστόσο εκτιμούν πως στο τέλος ίσως να πετύχουμε τελικά και ανάπτυξη κοντά στο 2,5%, υπεραποδίδοντας έναντι του επικαιροποιημένου στόχου.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως τον Απρίλιο η πρόβλεψη για την ανάπτυξη φέτος είχε αναθεωρηθεί στο 2,5% από 2,9% που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση, με το υπουργείο Οικονομικών να συνδέει τότε την αναθεώρηση στον πιο συντηρητικό στόχο με την επιβράδυνση, που εμφανίζει η ευρωπαϊκή οικονομία και την παρατεταμένη περιοριστική νομισματική πολιτική της ΕΚΤ, που φαίνεται να επηρεάζει δυσμενέστερα από όσο αναμενόταν τις επενδύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Μια πρώτη πάντως, ισχυρή ένδειξη για την, πραγματική δυναμική, που αναπτύσσεται τελικά φέτος στο κρίσιμο μέτωπο της ανάπτυξης θα έχουμε ωστόσο σε λίγες μέρες με την δημοσιοποίηση των στοιχείων για το ΑΕΠ β’ 3μήνου από την Ελληνική Στατιστική Αρχή που αναμένεται στις 6 Σεπτεμβρίου, ενώ με ενδιαφέρον αναμένονται και τα νεότερα στοιχεία για την εξέλιξη της βιομηχανικής παραγωγής στην Ελλάδα τον Αύγουστο.
Η δημοσιοποίηση των στοιχείων για το ΑΕΠ β’ τριμήνου αναμένεται πάντως λίγο πριν την ομιλία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, όπου θα δοθεί για μια ακόμη φορά μήνυμα πως η κυβέρνηση επιστρέφει μέρισμα στην κοινωνία με στοχευμένες παροχές αλλά δεν θα θέσει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική αξιοπιστία.
Φέτος είναι άλλωστε η πρώτη φορά που ο δημοσιονομικός σχεδιασμός διαμορφώνεται με βάση τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες που έχει επιβάλλει η Κομισιόν, θέτοντας συγκεκριμένο όριο στην αύξηση των καθαρών δημοσιονομικών δαπανών κατά περίπου 3% που ισοδυναμεί σχεδόν κατά 3 δισ. ευρώ, χωρίς να έχει πλέον τη δυνατότητα να βγάζει «λαγούς από το καπέλο». Δηλαδή σε περίπτωση για παράδειγμα μιας υπεραπόδοσης στα έσοδα αυτή δεν θα μπορεί να χρηματοδοτήσει έξτρα, έκτακτες, παροχές όπως συνέβαινε στο παρελθόν.
Θέμα διαχείρισης
Η Ελλάδα σε αυτή τη φάση, που ακόμη και πολύ μεγάλες οικονομίες έχουν θέματα με τη δημοσιονομική τους διαχείριση, με εκλογικό ορίζοντα το 2027 πρακτικά δεν έχει κάποιο ισχυρό λόγο να έρθει σε σύγκρουση με τις Βρυξέλλες, ειδικά τώρα που διακυβεύεται η ευρύτερη αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας από τους οίκους.
Σε ένα δύσκολο εξωτερικό περιβάλλον, το Δημόσιο πρέπει να συνεχίσει να πείθει τις αγορές πως είναι προσηλωμένο στο στόχο για σταθερή παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων και μείωσης του χρέους και σε ονομαστικούς όρους.
Το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2025 και τα επόμενα χρόνια εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ ενώ αναμένεται σημαντική νέα υποχώρηση του δημοσίου χρέους κάτω από το 145% του ΑΕΠ το 2025.
Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν διατήρηση των υψηλών αναπτυξιακών επιδόσεων και διάχυση αυτής της ανάπτυξης στα εισοδήματα, πεδίο στο οποίο κρίνονται πολλά τους προσεχείς 12 – 18 μήνες με βασικούς στόχους την επιτάχυνση του ΤΑΑ – που είναι και η μεγαλύτερη αναπτυξιακή δεξαμενή για τη χώρα – αλλά και την βελτίωση ευρύτερα της επενδυτικής δραστηριότητας.
Για το τελευταίο σημαντικές θα είναι οι επαφές που θα έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και το δημόσιο τους επόμενους μήνες σε Road Shows που διοργανώνονται σε διεθνείς πρωτεύουσες, με την ελληνική αγορά να αναζητά περισσότερα και πιο ποιοτικά επενδυτικά κεφάλαια. Σημαντικό θα είναι και το σήμα που θα δοθεί από την νέα πρόωρη αποπληρωμή χρέους 8 δια, που όπως όλα δείχνουν μπαίνει στην τελική ευθεία, με αξιοποίηση μέρους από το σκληρό πυρήνα των διαθέσιμων καθώς η χώρα εδραιώνει την αξιοπιστία της έναντι των αγορών αλλά και των θεσμών της Ευρώπης που παραμένει ο μεγαλύτερος πιστωτής μας.
Διαβάστε επίσης:
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η συγχώνευση Παγκρήτιας και Attica Bank
Στο 3,1% ανέβηκε ο πληθωρισμός τον Αύγουστο – Σημαντική πτώση στο 2,2% στην ευρωζώνη
Έτοιμες για ράλι; Ποια μετοχή είναι έτοιμη για απογείωση και ποια είναι τώρα χρυσή ευκαρία