Απουσία γυναικών στο σύμπαν Μητσοτάκη
Από το «τράβα στη κουζίνα να πλύνεις κάνα πιάτο» που έχει ακούσει κάθε γυναίκα οδηγός μέχρι την επιλογή της Κατερίνας Σακελλαροπούλου για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα, έχει διανυθεί τεράστια απόσταση. Φτάνει άραγε μια Πρόεδρος της Δημοκρατίας, μια θητεία, για να πούμε ότι ήρθε η ισότητα, στην απόληξη των Βαλκανίων; Όχι, δεν φτάνει, επειδή η Ελλάδα παραμένει θλιβερά ανδρική.
Πριν από τα νούμερα, ας δούμε την κοινωνική εικόνα. Σε πάνελ συζητήσεων, παρουσιάσεις βιβλίων, συμπόσια, οι ομιλητές είναι σχεδόν αποκλειστικά άνδρες. Κάποιες φορές μια γυναίκα βρίσκεται στην ακρούλα. Φταίει ο Κυριάκος Μητσοτάκης για τη διάκριση; Και ναι και όχι. Ναι μεν διάλεξε γυναίκες ως ΠτΔ και ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου του, όταν όμως μοίραζε υπουργεία, διάλεξε και πάλι άντρες. Διόρισε 15 γυναίκες στην κυβέρνηση, δηλαδή 25% συμμετοχή γυναικών στο υπουργικό συμβούλιο. Στη λεπτομέρεια: διόρισε πέντε υπουργούς και δέκα υφυπουργούς.
Στα μίντια η ίδια εικόνα με τις περισσότερες ιστοσελίδες να έχουν αρθρογράφους μόνο άνδρες με άποψη για την πολιτική, τη διπλωματία, τα διεθνή. Οι γυναίκες συνήθως γράφουν για θέατρο και μαγειρική. Τα πρωτοσέλιδα έχουν σχεδόν αποκλειστικά φωτογραφίες ανδρών. Και η διοίκηση ανδρική. Μόνο μια γυναίκα κατάφερε να γίνει διευθύντρια εφημερίδας κι άλλη μια κληρονόμησε και διοίκησε επειδή δεν βρέθηκε άρρεν κληρονόμος.
Αναρωτιέμαι: Πόσοι από εσάς που διαβάσατε ως εδώ δεν είπατε για την υπογράφουσα «άλλη μια φεμιναζί», «μάλλον στερημένη». Αυτή είναι η τρέχουσα αντίληψη και θα την δείτε σε όλο το μεγαλείο της σε σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή κάτω από ρεπορτάζ λαϊκών εφημερίδων. Οι γυναίκες που αναφέρονται στην ανδροκρατία της δημόσιας ζωής, αντιμετωπίζονται ως προβληματικές.
Ο πρωθυπουργός θα μπορούσε να κάνει το επόμενο βήμα στην επιλογή Προέδρου της Δημοκρατίας λαμβάνοντας υπόψη την απουσία γυναικών από τον δημόσιο χώρο. Είναι ελάχιστες οι 75 γυναίκες στο Κοινοβούλιο. Το ποσοστό τους ανέρχεται στο ισχνό 25%. Να θυμηθούμε και το αποτέλεσμα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Καμία γυναίκα δεν εξελέγη περιφερειάρχης και μόλις 22 δήμαρχοι σε σύνολο 332. Για τους λόγους τούτους θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά ο πρωθυπουργός, διαλέγοντας ξανά γυναίκα για Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αναδεικνύοντας γυναίκες στην εξουσία ο Κυριάκος Μητσοτάκης μπορεί να επηρεάσει θετικά όλους τους τομείς, ειδικά εκείνους όπου η αρσενική υπεροχή έχει καταμετρηθεί.
Παράδειγμα: Οι μισές επιχειρήσεις (53 %) έχουν μηδενική ή πολύ περιορισμένη (έως 15%) συμμετοχή γυναικών στο Διοικητικό Συμβούλιο. Μία στις δέκα επιχειρήσεις (11%) δεν εμπιστεύεται καθόλου γυναίκα σε καμία διεύθυνση ή τμήμα της επιχείρησης. Στην ανώτατη εκπαίδευση τα ίδια: τρεις γυναίκες πρυτάνεις σε σύνολο 24 πανεπιστημίων. Αυτό βλέπουν οι νέοι, αυτό θα μιμηθούν. Μεγαλώνοντας διαμορφώνουν την αντίληψη ότι οι γυναίκες ανήκουν στο σπίτι και οι άντρες στη δημόσια ζωή.
Ο πρωθυπουργός είπε ότι θα επιλέξει υποψήφιο Πρόεδρο κατά τις ημέρες ξεκούρασης κάτω από τον Ψηλορείτη. Ευχόμαστε την ώρα που κάνει υπολογισμούς, να σκεφτεί λίγο και τις κόρες του, σε τι κόσμο θέλουν να ζήσουν.
Από το «τράβα στη κουζίνα να πλύνεις κάνα πιάτο» που έχει ακούσει κάθε γυναίκα οδηγός μέχρι την επιλογή της Κατερίνας Σακελλαροπούλου για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα, έχει διανυθεί τεράστια απόσταση. Φτάνει άραγε μια Πρόεδρος της Δημοκρατίας, μια θητεία, για να πούμε ότι ήρθε η ισότητα, στην απόληξη των Βαλκανίων; Όχι, δεν φτάνει, επειδή η Ελλάδα παραμένει θλιβερά ανδρική.
Πριν από τα νούμερα, ας δούμε την κοινωνική εικόνα. Σε πάνελ συζητήσεων, παρουσιάσεις βιβλίων, συμπόσια, οι ομιλητές είναι σχεδόν αποκλειστικά άνδρες. Κάποιες φορές μια γυναίκα βρίσκεται στην ακρούλα. Φταίει ο Κυριάκος Μητσοτάκης για τη διάκριση; Και ναι και όχι. Ναι μεν διάλεξε γυναίκες ως ΠτΔ και ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου του, όταν όμως μοίραζε υπουργεία, διάλεξε και πάλι άντρες. Διόρισε 15 γυναίκες στην κυβέρνηση, δηλαδή 25% συμμετοχή γυναικών στο υπουργικό συμβούλιο. Στη λεπτομέρεια: διόρισε πέντε υπουργούς και δέκα υφυπουργούς.
Στα μίντια η ίδια εικόνα με τις περισσότερες ιστοσελίδες να έχουν αρθρογράφους μόνο άνδρες με άποψη για την πολιτική, τη διπλωματία, τα διεθνή. Οι γυναίκες συνήθως γράφουν για θέατρο και μαγειρική. Τα πρωτοσέλιδα έχουν σχεδόν αποκλειστικά φωτογραφίες ανδρών. Και η διοίκηση ανδρική. Μόνο μια γυναίκα κατάφερε να γίνει διευθύντρια εφημερίδας κι άλλη μια κληρονόμησε και διοίκησε επειδή δεν βρέθηκε άρρεν κληρονόμος.
Αναρωτιέμαι: Πόσοι από εσάς που διαβάσατε ως εδώ δεν είπατε για την υπογράφουσα «άλλη μια φεμιναζί», «μάλλον στερημένη». Αυτή είναι η τρέχουσα αντίληψη και θα την δείτε σε όλο το μεγαλείο της σε σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή κάτω από ρεπορτάζ λαϊκών εφημερίδων. Οι γυναίκες που αναφέρονται στην ανδροκρατία της δημόσιας ζωής, αντιμετωπίζονται ως προβληματικές.
Ο πρωθυπουργός θα μπορούσε να κάνει το επόμενο βήμα στην επιλογή Προέδρου της Δημοκρατίας λαμβάνοντας υπόψη την απουσία γυναικών από τον δημόσιο χώρο. Είναι ελάχιστες οι 75 γυναίκες στο Κοινοβούλιο. Το ποσοστό τους ανέρχεται στο ισχνό 25%. Να θυμηθούμε και το αποτέλεσμα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Καμία γυναίκα δεν εξελέγη περιφερειάρχης και μόλις 22 δήμαρχοι σε σύνολο 332. Για τους λόγους τούτους θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά ο πρωθυπουργός, διαλέγοντας ξανά γυναίκα για Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αναδεικνύοντας γυναίκες στην εξουσία ο Κυριάκος Μητσοτάκης μπορεί να επηρεάσει θετικά όλους τους τομείς, ειδικά εκείνους όπου η αρσενική υπεροχή έχει καταμετρηθεί.
Παράδειγμα: Οι μισές επιχειρήσεις (53 %) έχουν μηδενική ή πολύ περιορισμένη (έως 15%) συμμετοχή γυναικών στο Διοικητικό Συμβούλιο. Μία στις δέκα επιχειρήσεις (11%) δεν εμπιστεύεται καθόλου γυναίκα σε καμία διεύθυνση ή τμήμα της επιχείρησης. Στην ανώτατη εκπαίδευση τα ίδια: τρεις γυναίκες πρυτάνεις σε σύνολο 24 πανεπιστημίων. Αυτό βλέπουν οι νέοι, αυτό θα μιμηθούν. Μεγαλώνοντας διαμορφώνουν την αντίληψη ότι οι γυναίκες ανήκουν στο σπίτι και οι άντρες στη δημόσια ζωή.
Ο πρωθυπουργός είπε ότι θα επιλέξει υποψήφιο Πρόεδρο κατά τις ημέρες ξεκούρασης κάτω από τον Ψηλορείτη. Ευχόμαστε την ώρα που κάνει υπολογισμούς, να σκεφτεί λίγο και τις κόρες του, σε τι κόσμο θέλουν να ζήσουν.