Ενα θρασύτατο σκάνδαλο και οι ακόμα πιο θρασείς πρωταγωνιστές του
Οι αναγνώστες του «Πρώτου Θέματος» τις τελευταίες εβδομάδες έχουν παρακολουθήσει τη δικαστική πλέον εξέλιξη του μείζονος σκανδάλου κατάχρησης δημοσίου χρήματος με τη σύμβαση ανακατασκευής των άχρηστων αεροπλάνων P-3B Orion, αντί 500 εκατ. δολαρίων, επί εποχής ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία ως γνωστόν εννιά χρόνια μετά σαπίζουν κάπου στα πάρκινγκ της ΕΑΒ
Προσθέτω μερικά στοιχεία για όσους αναγνώστες δεν έχουν παρακολουθήσει το θέμα, το οποίο είχε αναδείξει εξαρχής προ εννιαετίας το «Πρώτο Θέμα». Την άνοιξη του 2015 η νεοεκλεγείσα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. υπέγραψε σύμβαση ύψους 500 εκατ. δολαρίων για να ανακατασκευαστούν 4 ή 5 (δεν διευκρινίζεται στη σύμβαση!) κατασκοπευτικά αεροπλάνα ηλικίας 55-60 ετών τότε (τώρα 70 ετών) και να «ξαναπετάξουν» για την εξυπηρέτηση στρατιωτικών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού.
Η σύμβαση αυτή, που αξίζει να σημειωθεί ότι είχε ξεκινήσει προ της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., ήρθε στο ΚΥΣΕΑ την άνοιξη του 2015 εν μέσω δημοσιονομικής ασφυξίας και μέσα στο καλοκαίρι του ίδιου χρόνου, ενώ η χώρα «μπαινόβγαινε από το ευρώ εν μέσω κλειστών τραπεζών», οριστικοποιήθηκε. Μέχρι το τέλος του 2020, μάλιστα, είχε δοθεί και η τελευταία δόση του μισού δισ. δολαρίων.
Τις τελευταίες ημέρες, λοιπόν, και με αφορμή την εισαγγελική παραγγελία για τη διερεύνηση του σκανδάλου από την ίδια την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κυρία Γεωργία Αδειλίνη, υπήρξε αρκετή αντίδραση από εμπλεκόμενες πλευρές, δημοσίως μάλιστα από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργό ναύαρχο Αποστολάκη, ο οποίος επιχειρηματολόγησε σε δικό μας δημοσίευμα του συναδέλφου Τάκη Τσιμπούκη ότι δεν έχει αυτός ευθύνη, παρότι κατείχε τότε κρίσιμες θέσεις κ.λπ.
Προσωπικά δεν γνωρίζω αν ο κ. Αποστολάκης έχει ευθύνη, άλλωστε δεν είναι και δουλειά μας αυτή, αλλά των ανακριτικών αρχών. Η δουλειά μας, όμως, είναι μία και ξεκάθαρη: να ερευνήσουμε και να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη μιας υπόθεσης που εκ του αποτελέσματος είναι ένα βαρύτατο σκάνδαλο κατά του Δημοσίου.
Εννιά χρόνια μετά, λοιπόν, κι ενώ έχουν εκταμιευτεί 500 εκατ. δολάρια από τον κρατικό προϋπολογισμό, τα αεροπλάνα αυτά δεν πετάνε, σαπίζουν σε κάτι πάρκινγκ της ΕΑΒ. Ακούσαμε ότι φταίει η ΕΑΒ και όχι η αμερικανική Lockheed Martin ή οι διαμεσολαβούσες εταιρείες. Ακούσαμε ότι τα αεροπλάνα είναι καλά, αλλά δεν ξέρουν πώς να τα ανακατασκευάσουν στην Ελλάδα.
Ολα αυτά μπορεί να ισχύουν ή να μην ισχύουν, αν και δεν έχω ξανακούσει ποτέ αεροπλάνα 60 ετών να πηγαίνουν… στον μάστορα έναντι 100-120 εκατ. δολαρίων το ένα για να ξαναδουλέψουν. Μόνο στα ακίνητα υπάρχει αυτό. Εν πάση περιπτώσει, να δεχτώ τα πάντα ως μη ειδικός. Εχω, όμως, ένα εύλογο ερώτημα και μοναδικό. Ποιος φταίει που έχασε το Δημόσιο μισό δισ. δολάρια, η ΕΑΒ ή κάποιος άλλος, οι υπουργοί και οι αξιωματικοί που υπέγραψαν; Ολοι;
Θυμίζω ότι ο Τσοχατζόπουλος, που «σάπισε» στη φυλακή μέχρι να αποδημήσει εις Κύριον, τουλάχιστον παρέδωσε τα οπλικά συστήματα για τα οποία βρέθηκαν μίζες, εδώ ούτε αυτό δεν συνέβη. Εδώ τα κουφάρια των αεροπλάνων είναι μπροστά μας, τα βλέπουμε και έχουν το θράσος και μιλάνε όσοι υπέγραψαν, αλλά και τα πρότειναν.
Αν λοιπόν φταίει η διοίκηση της ΕΑΒ και δεν τα ανακατασκεύασε ας υποστεί την ποινή που της αρμόζει, αν κάποιος άλλος ευθύνεται ας την πληρώσει, αλλά δεν γίνεται 25 χρόνια μετά από τα όργια με τις μίζες και τους μεσάζοντες -τη δεκαετία 2000- να μην κάνουν τίποτα οι δικαστές, αλλά και η ίδια η κυβέρνηση. Γιατί απλούστατα έτσι ξαναμπαίνουν όλοι στο ίδιο κάδρο της διαφθοράς και της ατιμωρησίας. Και όχι τίποτα άλλο, αλλά την τελευταία τριετία -και σωστά- η χώρα ανανεώνει σοβαρά την εθνική της άμυνα με εξοπλισμούς δισεκατομμυρίων. Δεν μπορεί να μένει ερωτηματικό το θρασύτατο κόλπο των 500 εκατ. δολαρίων.