F1: Η μεγάλη ευκαιρία για GP στην Ελλάδα
Ο Στέφανο Ντομενικάλι αποκάλυψε ότι η F1 είναι πολύ κοντά στην καθιέρωση διεξαγωγής αγώνων εκ περιτροπής σε ευρωπαϊκά σιρκουί. Και αυτή θα ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα.
Από τους 24 αγώνες της F1, οι 10 (συνυπολογίζοντας και το GP στο Αζερμπαϊτζάν) είναι ευρωπαϊκοί. Ωστόσο οι διοικούντες του σπορ επιθυμούν αυτό να αλλάξει.
WHAT CAR
Βλέπετε υπάρχει πολύ έντονο ενδιαφέρον από πολλές χώρες εκτός Ευρώπης για την διεξαγωγή αγώνων F1. Και η συμφωνία ομόνοιας προβλέπει ότι ο μέγιστος επιτρεπτός αριθμός αγώνων ανά σεζόν είναι είκοσι πέντε. Ο Ντομενικάλι δήλωσε ότι όλοι επιθυμούν τα GP να παραμείνουν 24. Άρα αυτό σημαίνει ότι για να μπουν νέες χώρες στο καλεντάρι κάποιες ευρωπαϊκές θα πρέπει να υποχωρήσουν.
Η Αργεντινή, η Ρουάντα και η Νότια Αφρική είναι μόνο μερικές από τις χώρες εκτός Ευρώπης που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Επιπλέον και η Σαουδική Αραβία ετοιμάζει δεύτερη πίστα προδιαγραφών F1 στην Κιντίγια και επιθυμεί διακαώς δεύτερο αγώνα. Τα λεφτά της Aramco είναι το καλύτερο διαπραγματευτικό χαρτί των Σαουδαράβων στην περίπτωση αυτή.
Η ιδέα είναι να γίνουν συμφωνίες ανά δύο σιρκουί στην Ευρώπη ώστε να φιλοξενούν αγώνες εναλλάξ κάθε χρονιά. Διαβάζουμε για πιθανή συμφωνία μεταξύ των Καταλούνια και Ζάντφοορτ επί παραδείγματι. Επιπλέον η Ιταλία φιλοξενεί δύο αγώνες, σε Μόντσα και Ίμολα. Οι δύο πίστες θα μπορούσαν να εναλλάσσονται ανά έτος στο πρόγραμμα.
Μεγάλο κόστος
Ένα πρόβλημα είναι ότι πολλές από τις πίστες του προγράμματος έχουν ήδη κλείσει μακροχρόνιες συμφωνίες με την F1. Πίστες όπως το Σίλβερστοουν, του Χουγκαρόρινγκ ή το Ρεντ Μπουλ Ριγκ δεν θα δέχονταν οικειοθελώς την υποβάθμιση των συμβολαίων τους.
Κατά συνέπεια η F1 θα προσπαθήσει να διαπραγματευτεί με διοργανωτές των οποίων τα συμβόλαια λήγουν σύντομα. Εκτός από τα τρία προαναφερθέντα σιρκουί, τα συμβόλαια όλων των υπολοίπων στην Ευρώπη λήγουν το 2025 ή το 2026.
Φυσικά προκύπτει το ερώτημα του κατά πόσον θα είναι βιώσιμη οικονομικά για τις πίστες μία τέτοια λύση. Οι διοργανωτές έχουν έσοδα από τα εισιτήρια και τα δρώμενα πέριξ της πίστας αλλά πληρώνουν πολλά λεφτά στην F1 για το προνόμιο της διεξαγωγής του αγώνα.
Επιπλέον οι απαιτήσεις τόσο της F1 όσο και της FIA είναι -αναμενόμενα- πολύ υψηλές. Οι πίστες αναβαθμίζονται συνεχώς ώστε να πληρούν τα στάνταρ των δύο οργανισμών. Και οι αναβαθμίσεις αυτές κοστίζουν.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτυχίας της ιδέας αυτής είναι εκείνο των Χόκενχαϊμ και Νίρμπουργκριγκ στη Γερμανία κατά την προηγούμενη δεκαετία. Στο τέλος και οι δύο πίστες κατέληξαν να έχουν οικονομικά προβλήματα καθώς ένας αγώνας ανά δύο χρόνια δεν μπορούσε να καλύψει τα έξοδά τους. Το γερμανικό GP απουσιάζει από το καλεντάρι εδώ και πέντε χρόνια.
Ευκαιρία
Αλλά εκεί που ορισμένοι βλέπουν εμπόδια κάποιοι άλλοι θα μπορούσαν να δουν μία μεγάλη ευκαιρία. Ιδίως χώρες οι οποίες αυτή τη στιγμή είναι εκτός προγράμματος, όπως η δική μας.
Λογικά η F1 θα προσφέρει οικονομικές ελαφρύνσεις στις πίστες που θα υπογράψουν την διεξαγωγή εκ περιτροπής αγώνων. Υποθέτοντας ότι το τίμημα για τη διεξαγωγή του αγώνα θα είναι χαμηλό, αυτομάτως ένας πολύ μεγάλος πονοκέφαλος των διοργανωτών (μελλοντικών και νυν) μετριάζεται.
Πιστεύουμε ότι το μείζον εδώ είναι η χώρα μας να συμφωνήσει με κάποια άλλη για την διεξαγωγή αγώνα F1 εναλλάξ. Έχουμε δει και αλλού πώς όταν υπάρχει η πολιτική βούληση και η κατάλληλη οικονομική υποστήριξη, η κατασκευή μιας πίστας F1 μπορεί να γίνει πολύ γρήγορα.
Φυσικά για να επενδύσει κανείς σε μία πίστα στην Ελλάδα θα θέλει οπωσδήποτε κάποιες εγγυήσεις. Αλλά εδώ θα μπορούσε πιθανώς να βοηθήσει και το ελληνικό κράτος, διευκολύνοντας την αναζήτηση μια πίστας-συνεταίρου για ένα μελλοντικό ελληνικό GP, αλλά και προωθώντας της ιδέα στους κατάλληλους παράγοντες.
Η ιστορία μας έχει διδάξει ότι μία πίστα μπορεί να μακροημερεύσει στο καλεντάρι της F1 εάν μπει την κατάλληλη στιγμή. Η Βαρκελώνη και η Βουδαπέστη είχαν κινηθεί έγκαιρα και πλέον έχουν καθιερωθεί στη συνείδηση του κόσμου αλλά και των αφεντικών της F1. Η Ίμολα βρήκε τον δρόμο της επιστροφής στο καλεντάρι προσφέροντας λύση στην F1 εν μέσω covid.
Η F1 αποτελούσε εδώ και δεκαετίες ένα κλειστό κλαμπ στο οποίο λίγοι μπορούσαν να μπουν. Ωστόσο υπό την διοίκηση της Liberty το σπορ έχει γίνει πολύ πιο εξωστρεφές. Και σήμερα μας παρουσιάζεται η καλύτερη ευκαιρία εδώ και χρόνια για να κυνηγήσουμε την διεξαγωγή του πρώτου ελληνικού GP. Θα την αδράξουμε;
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ