Γ. Στουρνάρας: Απαιτούνται μέτρα για την προσέλκυση περισσοτέρων πλοίων στην ελληνική σημαία
Για μια χώρα του μεγέθους της Ελλάδας αποτελεί μοναδικό επίτευγμα να είναι παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της ναυτιλίας.
Συνεχης ενημερωση
Αποστολή με email
Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
Μικρότερο μέγεθος κειμένου
Τη μεγάλη σημασία της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία ανέδειξε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννης Στουρνάρας σε ομιλία του σήμερα στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, εκφράζοντας ταυτόχρονα την αισιοδοξία του για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.
“Η αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί, ενώ και ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί σημαντικά τα δύο επόμενα έτη”, ανέφερε ο κ. Στουρνάρας. Όπως επισήμανε, σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της ΤτΕ, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2024 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,2%, να επιταχυνθεί το 2025 στο 2,5% και να υποχωρήσει ελαφρά στο 2,3% το 2026.
Παράλληλα, ο πληθωρισμός αναμένεται το 2024 να διαμορφωθεί στο 2,9%, από 4,2% το 2023, ενώ μεσοπρόθεσμα εκτιμάται ότι θα συγκλίνει προς το στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στο 2%.
Όσον αφορά τα δημοσιονομικά μεγέθη, η συνεχιζόμενη βελτίωση της οικονομικής δραστηριότητας αναμένεται να διατηρήσει την έντονα μειωτική επίδραση του ονομαστικού ΑΕΠ στο λόγο χρέους προς ΑΕΠ το 2024 και τα επόμενα έτη, παρά την εκτιμώμενη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Μεσοπρόθεσμα, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα περιοριστεί περαιτέρω, καθώς η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας συνεπάγεται μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης του χρέους και κατ’ επέκταση ευνοϊκότερους όρους δανεισμού.
Ο διοικητής της ΤτΕ αναφέρθηκε και στους κινδύνους που περιβάλλουν τις προβλέψεις για την ανάπτυξη, επισημαίνοντας ότι είναι κυρίως εξωγενείς. Ειδικότερα, κινδύνους για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας αποτελούν: (α) η επιδείνωση της γεωπολιτικής κρίσης στη Μέση Ανατολή και στην Ουκρανία και οι συνεπαγόμενες επιπτώσεις στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, (β) ενδεχόμενες φυσικές καταστροφές που συνδέονται με τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, (γ) η εντεινόμενη στενότητα στην αγορά εργασίας και (δ) ενδεχόμενες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, που θα επιβράδυνε τη διαδικασία ενίσχυσης της παραγωγικότητας της οικονομίας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
Η σημασία της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία
Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία και οι συνδεδεμένες με αυτή δραστηριότητες – όπως εκείνες των ναυπηγείων και του ναυτιλιακού εξοπλισμού – παραδοσιακά αποτελούν κατ’ εξοχήν εξωστρεφείς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, ανέφερε ο κ. Στουρνάρας.
Επικαλούμενος στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD), ο διοικητής της ΤτΕ ανέφερε ότι ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει πάνω από το 17% του παγκόσμιου στόλου (σε όρους χωρητικότητας – dwt) γεγονός που τον κατατάσσει στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ωστόσο, μόνο το 13% του ελληνόκτητου στόλου είναι νηολογημένο υπό ελληνική σημαία, αν και η διαχείριση σημαντικού μέρους αυτού πραγματοποιείται από την Ελλάδα. Με βάση τα στοιχεία του υποδείγματος για την εκτίμηση της ελληνικής ναυτιλιακής δραστηριότητας που έχει αναπτύξει η Τράπεζα της Ελλάδος, το 2023 πραγματοποιήθηκε από τη χώρα η εμπορική διαχείριση σχεδόν 3.000 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 188 εκατ. τόνων (dwt) με μέση σταθμισμένη ηλικία 12 έτη.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία και ο ευρύτερος ναυτιλιακός χώρος (maritime cluster) μπορούν να διαδραματίσουν αποφασιστικό ρόλο στην προσπάθεια για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, συμβάλλοντας στην αύξηση του ΑΕΠ τόσο άμεσα όσο και έμμεσα.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ (2023), η συνολική επίδραση της ναυτιλίας στο ελληνικό ΑΕΠ εκτιμήθηκε σε 7,9% (μέσος όρος περιόδου 2018-2021). Επίσης, σημαντικό ρόλο στην κάλυψη του επενδυτικού κενού της ελληνικής οικονομίας δύναται να έχουν οι φορείς των ναυτιλιακών επιχειρήσεων μέσω των επενδύσεών τους στην ελληνική οικονομία σε κλάδους σχετικούς με τη ναυτιλία (όπως για παράδειγμα τα ναυπηγεία) ή και εκτός αυτής (όπως για παράδειγμα τις τουριστικές επενδύσεις).
Παρά τη σημαντική συνεισφορά της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, μεγάλο μέρος των εισροών της προέρχεται από το εξωτερικό. Η περαιτέρω ανάπτυξη των συνδεόμενων με τη ναυτιλία δραστηριοτήτων στη χώρα μπορεί να έχει διττό αποτέλεσμα: αφενός να αυξήσει τη συμμετοχή των εγχωρίως παραγόμενων εισροών στο τελικό προϊόν της ναυτιλίας και αφετέρου να ενισχύσει τις εξαγωγές αυτών των εισροών προς άλλα ναυτιλιακά κέντρα. Μια τέτοια εξέλιξη θα αύξανε περαιτέρω το αποτύπωμα του κλάδου στην ελληνική οικονομία και θα περιόριζε το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών.
Εν κατακλείδι, απαιτούνται μέτρα πολιτικής για την προσέλκυση περισσοτέρων πλοίων στην ελληνική σημαία καθώς και στην εμπορική τους διαχείριση από την Ελλάδα. Επιπροσθέτως, η επέκταση και διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών της ναυτιλιακής συστάδας (maritime cluster), συμπεριλαμβανομένων αυτών των ναυπηγείων και των νέων τεχνολογιών, θα μπορούσαν να αυξήσουν τη συμβολή της ναυτιλίας στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν και να ενισχύσουν την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.
Προκλήσεις
Στρέφοντας την προσοχή του στην πρόσφατη μελέτη Ντράγκι για το μέλλον της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας ο κ. Στουρνάρας σημείωσε ότι η μελέτη αναδεικνύει τον ρόλο των μεταφορών και της ναυτιλίας, σκιαγραφώντας τη συμβολή τους στην ανάπτυξη άλλων κλάδων της οικονομίας καθώς και στην ασφάλεια και την άμυνα της ΕΕ. Για μια χώρα του μεγέθους της Ελλάδας αποτελεί μοναδικό επίτευγμα να είναι παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της ναυτιλίας.
Η ελληνική ναυτιλία έχει μάθει να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις όποιες προκλήσεις έχουν εμφανιστεί στο παρελθόν. Σήμερα, καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά νέων προκλήσεων πρόσθεσε:
Πρώτον, γεωπολιτικές εντάσεις, εμπορικός κατακερματισμός και προστατευτισμός: Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι πιο πρόσφατες συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, με τις συνακόλουθες επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων, έχει επηρεάσει αφενός την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και αφετέρου τις θαλάσσιες οδούς. Ο αντίκτυπος αυτών των εξελίξεων δεν περιορίζεται μόνο στη ναυτιλία, αλλά διαχέεται στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, καθώς επηρεάζονται αρνητικά οι αλυσίδες προσφοράς και οι τιμές, που αντιμετωπίζουν στη συνέχεια τόσο οι παραγωγοί όσο και οι καταναλωτές. Επιπροσθέτως, ο εμπορικός κατακερματισμός και η τυχόν επέκταση πρακτικών εμπορικού προστατευτισμού δημιουργούν σημαντικούς κινδύνους για τη ζήτηση υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών.
Δεύτερον, τα θέματα του περιβάλλοντος και της πράσινης τεχνολογίας κυριαρχούν τα τελευταία χρόνια στην ατζέντα της παγκόσμιας ναυτιλίας. Αποτελούν μια πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Ταυτόχρονα όμως η πρόκληση της πράσινης τεχνολογίας για τη ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, και μέσω αυτών η ΕΕ να αποκτήσει ανταγωνιστικό τεχνολογικό πλεονέκτημα παγκοσμίως. Και σε αυτή την προσπάθεια η ελληνική ναυτιλιακή συστάδα μπορεί να συμβάλει σημαντικά.
Τρίτον, τεχνολογικές προκλήσεις και ασφάλεια: Ο εξοπλισμός των πλοίων και τα εργαλεία για τη διαχείριση του στόλου ενσωματώνουν ολοένα και πιο καινοτόμες τεχνολογίες. Η χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης για την ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων και η αξιοποίησή τους για το σχεδιασμό μελλοντικών κινήσεων αποτελεί πραγματικότητα για πολλές ναυτιλιακές επιχειρήσεις της χώρας. Ωστόσο, ανησυχίες υπάρχουν για την ασφάλεια αυτών των συστημάτων και την πιθανότητα να γίνουν στόχοι κυβερνοεπιθέσεων. Είναι συνεπώς σημαντική η διαμόρφωση ενός διεθνούς θεσμικού πλαισίου για τον περιορισμό των κινδύνων στα συστήματα τόσο των πλοίων όσο και των λιμένων.
Τέταρτον, εκπαίδευση και επανακατάρτιση των εργαζομένων: Οι τεχνολογικές προκλήσεις και οι περιβαλλοντικές εξελίξεις στο χώρο της ναυτιλίας απαιτούν την εκπαίδευση και την επανακατάρτιση των εργαζομένων τόσο των πλοίων όσο και των φορέων της ναυτιλίας. Η παρουσία καταρτισμένου προσωπικού, ικανού να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της νέας τεχνολογίας και ειδικευμένου στις νέες κανονιστικές απαιτήσεις, μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.
Λαμβάνοντας υπόψη τις αβεβαιότητες και τους κινδύνους που συνδέονται με το διεθνές οικονομικό περιβάλλον και τις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και συνολικότερα η ελληνική οικονομία, όπως η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση, η κλιματική κρίση και η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, είναι απαραίτητο η κυβέρνηση και η επιχειρηματική κοινότητα να μείνουν προσηλωμένες στην υλοποίηση των αλλαγών που θα διασφαλίσουν τη δημιουργία ενός βιώσιμου επιχειρηματικού υποδείγματος το οποίο θα συμβάλει στην προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα με στόχο την επιτάχυνση της οικονομικής μεγέθυνσης. Κάτι τέτοιο απαιτεί, μεταξύ άλλων, τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων και την ταχύτερη υλοποίηση των δράσεων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ώστε να επιτευχθεί η επιδιωκόμενη αύξηση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, καθώς επίσης και τη διατήρηση της δημοσιονομικής υπευθυνότητας και της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας.
ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;
08:45
Νέα ερώτηση από 8 βουλευτές της ΝΔ – Τι ζητούν για τα φάρμακα των συνταξιούχων
08:44
Ανακοινώνει υποψηφιότητα για την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ ο Κασσελάκης – Θα γίνει ντιμπέιτ;
08:32
Τέμπη: Στα άκρα η κόντρα των συγγενών για τη συναυλία – Η Καρυστιανού έστειλε εξώδικο στα αδέρφια Πλακιά
08:21
Κακοκαιρία Cassandra: Ερχονται επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα από την Παρασκευή – Σε ποιες περιοχές θα “χτυπήσουν”
08:18
Κιτιξής (Worldline): “Προς ολοκλήρωση η διασύνδεση ERP με POS – Μας εξέπληξε η κίνηση Καρώνη”
08:15
Μιχάλης Κατρίνης: Μονόδρομος η δημιουργία μιας Μεγάλης Παράταξης
08:10
Επεισόδιο με πυροβολισμούς τα ξημερώματα στη λεωφόρο Συγγρού – Δύο τραυματίες
08:07
Άννα Διαμαντοπούλου: Στις 6 Οκτωβρίου επιλέγουμε τον επόμενο πρωθυπουργό
08:05
Κίνα: Πρωταγωνιστικό ρόλο έχει το Πεκίνο στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη
08:01
Βούλγαροι οι πρώτοι πελάτες του FSRU της Αλεξανδρούπολης
Στρατηγικό λάθος η πυραυλική επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ
Η χειρότερη παγίδα για την Ελλάδα
Οι δύο Ελλάδες. Του Χάρη και της Άννας
Το κράτος δεν μπορεί να λύσει το δημογραφικό
Για τα μάτια των ιθαγενών
Δεν υπάρχει μαγικός τρόπος να ξεπεράσεις τον φόβο
Ποιοι επένδυσαν στην Εθνική Τράπεζα – Η “ακτινογραφία” του επιτυχημένου placement
Ποιες παροχές δίνουν οι επιχειρήσεις στους εργαζόμενους και είναι αφορολόγητες
Η βία των ανηλίκων και ο Νομοταγής Πολίτης
Ιχθυοκαλλιέργειες: Ο ρόλος της Avramar στη μείωση της ελληνικής παραγωγής και η είσοδος των Τούρκων εμπόρων στην Ελλάδα
Η χειρότερη παγίδα για την Ελλάδα
(39)
Το κράτος δεν μπορεί να λύσει το δημογραφικό
(17)
Οι δύο Ελλάδες. Του Χάρη και της Άννας
(10)
Για τα μάτια των ιθαγενών
(5)
Φοροαπόψεις 03.10.2024
(2)
Άννα Διαμαντοπούλου: Στις 6 Οκτωβρίου επιλέγουμε τον επόμενο πρωθυπουργό
(1)
Προς 200.000 αιτήσεις συνταξιοδότησης φέτος – Τι δείχνουν τα στοιχεία 7μήνου του ΕΦΚΑ
(1)
Η βία των ανηλίκων και ο Νομοταγής Πολίτης
(1)