Γιώργος Περιστέρης: Οδηγεί τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε νέα εποχή αποδόσεων και υπεραξιών
Σε ένα νέα κύκλο ανάπτυξης μπαίνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενισχυμένη κεφαλαιακά κατά 912 εκατ. ευρώ από την πώληση του 38% της Τέρνα Ενεργειακή στη Masdar, με σταθερά ανοδικά έσοδα από τους αυτοκινητόδρομους Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, και πλέον και από την Αττική οδό και με ολοένα αυξανόμενο ανεκτέλεστο έργων.
Πλέον στόχος του ομίλου, είναι να γίνει ηγέτιδα δύναμη στον τομέα των υποδομών και των παραχωρήσεων αλλά και κυρίαρχος παίκτης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη και ο όμιλος εξετάζει ήδη ευκαιρίες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, επιδιώκοντας να εδραιώσει τη θέση του ως ένας από τους ηγέτες της ευρύτερης περιοχής στις υποδομές και τις παραχωρήσεις.
Η διοίκηση του ομίλου, που έχει αποδείξει ότι κινείται στρατηγικά, έχει καταφέρει να φέρει στον όμιλο τα σταθερά έσοδα και την υψηλή κερδοφορία από τις αποδόσεις των παραχωρήσεων, και ταυτόχρονα το μέγεθος και τη δύναμη πυρός για να «χτυπήσει» κι άλλα έργα, ανοίγοντας για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μια νέα εποχή διεθνοποίησης.
Στο στόχαστρο μελλοντικής ανάπτυξης είναι τέσσερις τομείς: Υποδομές, Παραχωρήσεις, Απορρίμματα και Αντλητικά έργα (αποθήκευσης καθαρής ενέργειας) κι ενεργειακά έργα.
Ενισχυμένη από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή φέρνει τον όμιλο στην επόμενη ημέρα με ίδια κεφάλαια άνω των 2 δισ. ευρώ, ενώ ο δανεισμός αναμένεται να μειωθεί κατά 1 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, η αύξηση των εσόδων από τα νέα έργα του ομίλου και η βελτιωμένη κερδοφορία του κατασκευαστικού τομέα θα αντισταθμίσουν την αφαίρεση των μεγεθών της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής από το 2025. Συγκεκριμένα, η αντιστάθμιση των απωλειών σε έσοδα και λειτουργικά κέρδη φαίνεται πως θα είναι άμεση, χάρις στην πρόσφατη ανάληψη της διαχείρισης της Αττικής Οδού νωρίτερα του αναμενομένου, αλλά και στην αναμενόμενη προσθήκη δύο σημαντικών νέων πηγών εσόδων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Πρόκειται για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η υπογραφή της οποίας έχει προσδιοριστεί για τις αρχές του 2025, όπως επίσης και για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της νέας μονάδας παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο στην Κομοτηνή, που προβλέπεται για το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.
Η θετική επίπτωση της Αττικής Οδού, θα αποτυπωθεί ήδη από το τέταρτο τρίμηνο του 2024.
Μετά την πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στη Masdar, ο Όμιλος, ισχυροποιημένος κεφαλαιακά, πρωτοστατεί στον τομέα των παραχωρήσεων των κατασκευών και παραμένει παρών στα σημαντικά έργα της ενέργειας, όπως αντλησιοταμίευση και ανάπτυξη off-shore αιολικών, θέτοντας τις βάσεις για μια σταθερά ανοδική μελλοντική πορεία.
Έρχονται νέα έργα και ακόμη μεγαλύτερα μεγέθη
Το ανεκτέλεστο στο 9μηνο του 2024 ήταν στα 5 δις ευρώ, αλλά το επόμενο χρονικό διάστημα θα προστεθούν κι άλλα έργα αφού αναμένεται να συμβασιοποιηθούν, όπως η παραχώρηση του ΒΟΑΚ, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, υδάτων κ.λπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το ανεκτέλεστο των 5 δις, τα 3,6 δις ήταν υπογεγραμμένες συμβάσεις και 1,4 δις είναι νέα έργα.
Η εταιρεία προετοιμάζεται για την ανάληψη έργων αξίας 8-10 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν εντός των επόμενων 18 μηνών, με στόχο την αύξηση του μεριδίου της σε στρατηγικά έργα.
Ταυτόχρονα κυριαρχεί στις παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, κατέχοντας μερίδια σε πέντε από τις επτά παραχωρήσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας. Πρόσφατα εξασφάλισε την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, με λειτουργία που αναμένεται να ξεκινήσει μετά το 2030. Παράλληλα, η εμπορική λειτουργία της Αττικής Οδού αποφέρει ήδη σημαντικά έσοδα, ενώ νέες παραχωρήσεις και συνεργασίες αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά τα EBITDA του τομέα, που εκτιμώνται σε 473 εκατ. ευρώ έως το 2026.
Η στρατηγική επέκταση σε υποδομές και παραχωρήσεις σε συνδυασμό με την κεφαλαιακή ενίσχυση από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, ενισχύουν τη θέση του ομίλου, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσιάζει περιθώριο ανόδου 35%-48%, με τιμές στόχους που κυμαίνονται από 23,4 έως 26 ευρώ.
Η εταιρεία διαπραγματεύεται με ελκυστικούς δείκτες EV/EBITDA, υποδηλώνοντας σημαντικά περιθώρια υπεραξιών.
Σύμφωνα με τη Eurobank Equities, η τιμή στόχος ανέρχεται στα 23,4 ευρώ, ενώ η Euroxx ανεβάζει την εκτίμηση στα 26 ευρώ, βλέποντας περιθώριο ανόδου 48%.
Επίσης στις 25 Νοεμβρίου ο πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς του mononews.gr Νίκος Καυκάς, έδωσε τιμή στόχο τα 22,56 ευρώ.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην ενέργεια
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί την παρουσία της στους τομείς της πράσινης οικονομίας και της καθαρής ενέργειας.
Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κρατά κάποιες δραστηριότητες που είχε η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, όπως η διαχείριση απορριμμάτων (π.χ. στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου), δηλαδή δραστηριότητες που κουμπώνουν απόλυτα στο χαρτοφυλάκιο ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων του ομίλου. Ειδικά στη διαχείριση απορριμμάτων, υπενθυμίζεται ότι τα επόμενα χρόνια αναμένεται να δημοπρατηθούν έργα άνω των 2,5 δισ. ευρώ.
Ο όμιλος έχει δικαίωμα να αγοράσει (call option) ποσοστό 50% σε συγκεκριμένα έργα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας (υδροηλεκτρικά, αντλησιοταμίευσης και υπεράκτια αιολικά) συνολικής ισχύος περίπου 3 GW.
Η συμφωνία ακόμα περιλαμβάνει put option σχετικά με το έργο αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας, που προβλέπει ότι η Masdar θα έχει δικαίωμα να πωλήσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του 50% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΑΝΤΛΗΣΙΟΤΑΜΙΕΥΣΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (100% θυγατρικής της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ). Με αυτό τον τρόπο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί το δικαίωμα για μια πολύ ισχυρή παρουσία σε εμβληματικά έργα ενεργειακών υποδομών, σημαντικού μεγέθους και με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο.
Όσον αφορά την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή μετά την ανακοίνωση της Masdar για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την πώληση του 38% των μετοχών της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ πλέον ο νέος μέτοχος θα προχωρήσει σε δημόσια πρόταση για την απόκτηση του 30% των μετοχών της ελεύθερης διασποράς (free Float).
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στις υποδομές και τις παραχωρήσεις
Όπως έχει πει κ. Γιώργος Περιστέρης η στρατηγική του Ομίλου περιλαμβάνει τη δημιουργία έργων υψηλής προστιθέμενης αξίας, που συνεισφέρουν ουσιαστικά στην οικονομία και την κοινωνία.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ηγέτιδα δύναμη στις υποδομές, αναλαμβάνοντας από τα πιο σημαντικά έργα είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ευρώπης αυτή τη στιγμή. Επιπλέον, η εταιρεία επενδύει στη διαχείριση απορριμμάτων με έργα όπως αυτό στη Δυτική Μακεδονία, προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας τον ρόλο της στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Παράλληλα, επεκτείνεται και στον τομέα της διαχείρισης υδάτινων πόρων, επενδύοντας σε έργα που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή.
Η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – ΤΙΤΑΝ ανέλαβε το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), θα εξυπηρετεί πάνω από 1 εκατ. κατοίκους σε δέκα δήμους της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης, καλύπτοντας το 65% του πληθυσμού της περιοχής.
Σταδιακά και από το τέλος του 2026 και μέχρι τις αρχές του 2028, στα έργα που θα αποδίδουν έσοδα, θα προστεθεί και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι που σήμερα ξεπερνάει το 40% της προόδου των κατασκευαστικών εργασιών.
Την ίδια περίοδο αναμένεται και το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, όπου η έκδοση της οικοδομικής άδειας αναμένεται το προσεχές διάστημα και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το δεύτερο εξάμηνο του 2027, ή τους πρώτους μήνες του 2028.
Σε ένα νέα κύκλο ανάπτυξης μπαίνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενισχυμένη κεφαλαιακά κατά 912 εκατ. ευρώ από την πώληση του 38% της Τέρνα Ενεργειακή στη Masdar, με σταθερά ανοδικά έσοδα από τους αυτοκινητόδρομους Νέα Οδός και Κεντρική Οδός, και πλέον και από την Αττική οδό και με ολοένα αυξανόμενο ανεκτέλεστο έργων.
Πλέον στόχος του ομίλου, είναι να γίνει ηγέτιδα δύναμη στον τομέα των υποδομών και των παραχωρήσεων αλλά και κυρίαρχος παίκτης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη και ο όμιλος εξετάζει ήδη ευκαιρίες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, επιδιώκοντας να εδραιώσει τη θέση του ως ένας από τους ηγέτες της ευρύτερης περιοχής στις υποδομές και τις παραχωρήσεις.
Η διοίκηση του ομίλου, που έχει αποδείξει ότι κινείται στρατηγικά, έχει καταφέρει να φέρει στον όμιλο τα σταθερά έσοδα και την υψηλή κερδοφορία από τις αποδόσεις των παραχωρήσεων, και ταυτόχρονα το μέγεθος και τη δύναμη πυρός για να «χτυπήσει» κι άλλα έργα, ανοίγοντας για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μια νέα εποχή διεθνοποίησης.
Στο στόχαστρο μελλοντικής ανάπτυξης είναι τέσσερις τομείς: Υποδομές, Παραχωρήσεις, Απορρίμματα και Αντλητικά έργα (αποθήκευσης καθαρής ενέργειας) κι ενεργειακά έργα.
Ενισχυμένη από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή φέρνει τον όμιλο στην επόμενη ημέρα με ίδια κεφάλαια άνω των 2 δισ. ευρώ, ενώ ο δανεισμός αναμένεται να μειωθεί κατά 1 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, η αύξηση των εσόδων από τα νέα έργα του ομίλου και η βελτιωμένη κερδοφορία του κατασκευαστικού τομέα θα αντισταθμίσουν την αφαίρεση των μεγεθών της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής από το 2025. Συγκεκριμένα, η αντιστάθμιση των απωλειών σε έσοδα και λειτουργικά κέρδη φαίνεται πως θα είναι άμεση, χάρις στην πρόσφατη ανάληψη της διαχείρισης της Αττικής Οδού νωρίτερα του αναμενομένου, αλλά και στην αναμενόμενη προσθήκη δύο σημαντικών νέων πηγών εσόδων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Πρόκειται για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η υπογραφή της οποίας έχει προσδιοριστεί για τις αρχές του 2025, όπως επίσης και για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της νέας μονάδας παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο στην Κομοτηνή, που προβλέπεται για το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους.
Η θετική επίπτωση της Αττικής Οδού, θα αποτυπωθεί ήδη από το τέταρτο τρίμηνο του 2024.
Μετά την πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στη Masdar, ο Όμιλος, ισχυροποιημένος κεφαλαιακά, πρωτοστατεί στον τομέα των παραχωρήσεων των κατασκευών και παραμένει παρών στα σημαντικά έργα της ενέργειας, όπως αντλησιοταμίευση και ανάπτυξη off-shore αιολικών, θέτοντας τις βάσεις για μια σταθερά ανοδική μελλοντική πορεία.
Έρχονται νέα έργα και ακόμη μεγαλύτερα μεγέθη
Το ανεκτέλεστο στο 9μηνο του 2024 ήταν στα 5 δις ευρώ, αλλά το επόμενο χρονικό διάστημα θα προστεθούν κι άλλα έργα αφού αναμένεται να συμβασιοποιηθούν, όπως η παραχώρηση του ΒΟΑΚ, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, υδάτων κ.λπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το ανεκτέλεστο των 5 δις, τα 3,6 δις ήταν υπογεγραμμένες συμβάσεις και 1,4 δις είναι νέα έργα.
Η εταιρεία προετοιμάζεται για την ανάληψη έργων αξίας 8-10 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν εντός των επόμενων 18 μηνών, με στόχο την αύξηση του μεριδίου της σε στρατηγικά έργα.
Ταυτόχρονα κυριαρχεί στις παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, κατέχοντας μερίδια σε πέντε από τις επτά παραχωρήσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας. Πρόσφατα εξασφάλισε την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, με λειτουργία που αναμένεται να ξεκινήσει μετά το 2030. Παράλληλα, η εμπορική λειτουργία της Αττικής Οδού αποφέρει ήδη σημαντικά έσοδα, ενώ νέες παραχωρήσεις και συνεργασίες αναμένεται να αυξήσουν σημαντικά τα EBITDA του τομέα, που εκτιμώνται σε 473 εκατ. ευρώ έως το 2026.
Η στρατηγική επέκταση σε υποδομές και παραχωρήσεις σε συνδυασμό με την κεφαλαιακή ενίσχυση από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, ενισχύουν τη θέση του ομίλου, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσιάζει περιθώριο ανόδου 35%-48%, με τιμές στόχους που κυμαίνονται από 23,4 έως 26 ευρώ.
Η εταιρεία διαπραγματεύεται με ελκυστικούς δείκτες EV/EBITDA, υποδηλώνοντας σημαντικά περιθώρια υπεραξιών.
Σύμφωνα με τη Eurobank Equities, η τιμή στόχος ανέρχεται στα 23,4 ευρώ, ενώ η Euroxx ανεβάζει την εκτίμηση στα 26 ευρώ, βλέποντας περιθώριο ανόδου 48%.
Επίσης στις 25 Νοεμβρίου ο πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς του mononews.gr Νίκος Καυκάς, έδωσε τιμή στόχο τα 22,56 ευρώ.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην ενέργεια
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί την παρουσία της στους τομείς της πράσινης οικονομίας και της καθαρής ενέργειας.
Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κρατά κάποιες δραστηριότητες που είχε η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, όπως η διαχείριση απορριμμάτων (π.χ. στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου), δηλαδή δραστηριότητες που κουμπώνουν απόλυτα στο χαρτοφυλάκιο ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων του ομίλου. Ειδικά στη διαχείριση απορριμμάτων, υπενθυμίζεται ότι τα επόμενα χρόνια αναμένεται να δημοπρατηθούν έργα άνω των 2,5 δισ. ευρώ.
Ο όμιλος έχει δικαίωμα να αγοράσει (call option) ποσοστό 50% σε συγκεκριμένα έργα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας (υδροηλεκτρικά, αντλησιοταμίευσης και υπεράκτια αιολικά) συνολικής ισχύος περίπου 3 GW.
Η συμφωνία ακόμα περιλαμβάνει put option σχετικά με το έργο αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας, που προβλέπει ότι η Masdar θα έχει δικαίωμα να πωλήσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του 50% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΑΝΤΛΗΣΙΟΤΑΜΙΕΥΣΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (100% θυγατρικής της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ). Με αυτό τον τρόπο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί το δικαίωμα για μια πολύ ισχυρή παρουσία σε εμβληματικά έργα ενεργειακών υποδομών, σημαντικού μεγέθους και με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο.
Όσον αφορά την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή μετά την ανακοίνωση της Masdar για την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την πώληση του 38% των μετοχών της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ πλέον ο νέος μέτοχος θα προχωρήσει σε δημόσια πρόταση για την απόκτηση του 30% των μετοχών της ελεύθερης διασποράς (free Float).
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στις υποδομές και τις παραχωρήσεις
Όπως έχει πει κ. Γιώργος Περιστέρης η στρατηγική του Ομίλου περιλαμβάνει τη δημιουργία έργων υψηλής προστιθέμενης αξίας, που συνεισφέρουν ουσιαστικά στην οικονομία και την κοινωνία.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ηγέτιδα δύναμη στις υποδομές, αναλαμβάνοντας από τα πιο σημαντικά έργα είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ευρώπης αυτή τη στιγμή. Επιπλέον, η εταιρεία επενδύει στη διαχείριση απορριμμάτων με έργα όπως αυτό στη Δυτική Μακεδονία, προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας τον ρόλο της στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Παράλληλα, επεκτείνεται και στον τομέα της διαχείρισης υδάτινων πόρων, επενδύοντας σε έργα που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή.
Η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – ΤΙΤΑΝ ανέλαβε το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ. Το έργο αυτό, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), θα εξυπηρετεί πάνω από 1 εκατ. κατοίκους σε δέκα δήμους της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης, καλύπτοντας το 65% του πληθυσμού της περιοχής.
Σταδιακά και από το τέλος του 2026 και μέχρι τις αρχές του 2028, στα έργα που θα αποδίδουν έσοδα, θα προστεθεί και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι που σήμερα ξεπερνάει το 40% της προόδου των κατασκευαστικών εργασιών.
Την ίδια περίοδο αναμένεται και το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, όπου η έκδοση της οικοδομικής άδειας αναμένεται το προσεχές διάστημα και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το δεύτερο εξάμηνο του 2027, ή τους πρώτους μήνες του 2028.