Γνωστοί influencers ελέγχονται για φοροδιαφυγή – Πώς η τεχνητή νοημοσύνη και τα…social media ξετρυπώνουν «μαύρα» εισοδήματα
Στην τσιμπίδα της εφορίας φαίνεται πως έχουν πέσει γνωστοί influencers της χώρας μας, με χιλιάδες «likes» στα στόρι και τις αναρτήσεις τους, αλλά την ίδια ώρα δηλώνουν μικρά εισοδήματα. Αυτές τις ημέρες μάλιστα, η ΑΑΔΕ έχει σηκώσει «μανίκια» και σαρώνει το διαδίκτυο για τη δράση τους, καθώς η χριστουγεννιάτικη περίοδος έχει «ζεσταθεί» από άμεσες και έμμεσες διαφημίσεις από influencers.
Στην Ανεξάρτητη Αρχή έχει συσταθεί εδώ και καιρό ειδική ομάδα social media, η οποία με τη χρήση ειδικού αλγόριθμου, εντοπίζει όσους φοροδιαφεύγουν. Η μονάδα ψηφιακών διασταυρώσεων συλλέγει πληροφορίες μέσω του ΑΙ, αξιοποιώντας όλες τις δεξαμενές φορολογικών δεδομένων, μεταξύ των οποίων τα ψηφιακά συστήματα φορολόγησης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο. Μάλιστα, έχουν εντοπιστεί και κάποιοι που δεν είχαν ανοίξει καν βιβλία στην εφορία και προχωρούσαν σε διαφημίσεις προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.
Μάλιστα, το λογισμικό μπορεί να ελέγξει σε ένα προφίλ ακόμα και αναρτήσεις προηγούμενων ετών, καθώς διαθέτει έναν ειδικό αλγόριθμο, ο οποίος παραμένει ως «επτασφράγιστο» μυστικό στον τρόπο που λειτουργεί. Η ΑΑΔΕ έχει δώσει μόνο ελάχιστες πληροφορίες που είναι ιδιαίτερες απλές, καθώς θέλει να κρατήσει μακριά από τους… αδιάκριτους τον τρόπο που εντοπίσει τους φοροφυγάδες του διαδικτύου.
Πολυτελής ζωή στα stories και … φτωχοί στην εφορία
Αυτό που έχει κάνει ιδιαίτερη εντύπωση στους ελεγκτές της εφορίας είναι πως ορισμένοι γνωστοί influencers και δεκάδες μικρότεροι σε αριθμό followers, διαφημίζουν μια ιδιαίτερη πολυτελή ζωή στα social media με ταξίδια στο εξωτερικό, διαμονή σε ακριβά ξενοδοχεία, δείπνα σε γκουρμέ εστιατόρια, ενώ κυκλοφορούν με ρούχα γνωστών οίκων μόδας. Αν και η τάση της εποχής είναι το «φλεξάρισμα», δηλαδή η επίδειξη πλούτου, θα πρέπει να διασταυρωθεί αν όλα τα παραπάνω είναι μια εικονική πραγματικότητα ή προϊόν φοροδιαφυγής. Κι αυτό γιατί δεν είναι λίγοι οι influencers που εμφανίζονται σε ένα ακριβό μέρος, μπροστά σε πανάκριβα αυτοκίνητα και clubs μόνο για τη… φωτογραφία.
Ωστόσο, υπάρχουν και εκείνοι που δεν κρύβονται, αδιαφορώντας για το αν η εφορία θα τους εντοπίσει και θα «ξεσκεπάσει» τον πολυτελή τρόπο ζωής τους με χρήματα που έχουν αποκομίσει από διαφημίσεις μέσω των προφίλ τους στα social media, χωρίς να εκδίδονται τα αντίστοιχα παραστατικά.
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, πολλές φορές ο τροφοδότης της πληροφόρησης για έναν influencer είναι οι αναρτήσεις του… ίδιου. Στον φοροελεγκτικό μηχανισμό χτυπούν «καμπανάκια» όταν σε μια ανάρτηση ή στόρι «ταγκάρονται» επιχειρήσεις και επαγγελματίες, ως παραπομπή για την διαφήμιση του προϊόντος και της υπηρεσίας. Παρά τις νέες οδηγίες που έχουν δοθεί τους τελευταίους μήνες και από την ΑΑΔΕ, ώστε να είναι εμφανές πότε μια ανάρτηση είναι χορηγούμενη ή όχι, influencers φαίνεται να αδιαφορούν πλήρως.
Σύντομα οι υποθέσεις τους θα βρεθούν στο στόχαστρο του εξονυχιστικού φορολογικού ελέγχου, ενώ ήδη σε αυτή τη διαδικασία βρίσκονται μια σειρά από μεγάλους και μικρότερους (όχι ηλικιακά) influencers.
Οι περίπλοκοι έλεγχοι στο Tik Tok
Οι έλεγχοι είναι πιο απλοί στο Facebook και το Instagram σε σχέση με το Tik Tok. Η πλατφόρμα κινεζικών συμφερόντων έχει εκτοξεύσει παγκοσμίως τα διαφημιστικά της έσοδα, από τα 1,14 δις δολάρια το 2020 στα 18,5 δις δολάρια το 2024. Αυτή η εκτόξευση των διαφημιστικών εσόδων δείχνει τη δυναμική που έχει αναπτύξει, ενώ στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι οι χρήστες του Tik Tok ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια, με το 67% να εκτιμάται ότι είναι άνω των 25 ετών. Η διείσδυση που έχει στα νεανικά κοινά επιλέχθηκε και ως μέσο επικοινωνίας των πολιτικών αρχηγών με τους ψηφοφόρους κατά την προεκλογική περίοδο.
Πέραν από τα παραπάνω στοιχεία όμως, αρμόδιες πηγές αναφέρουν πως ο έλεγχος για φοροδιαφυγή μέσω του Tik Tok είναι πιο περίπλοκος.
Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα σε tiktokers να αμείβονται με ειδικά σύμβολα ή ακόμα και με «likes», τα οποία μεταφράζονται σε «νομίσματα» και στο τέλος σε πραγματικό χρήμα. Φυσικά, πρόκειται για περιπτώσεις που δεν έχει να κάνει με διαφημίσεις προϊόντων από εταιρείες. Αυτά τα «νομίσματα» αγοράζονται από τράπεζες του εξωτερικού και για να ελεγχθούν από τον ελληνικό φορολογικό μηχανισμό θα πρέπει να κατατεθεί αίτημα στο εξωτερικό, χωρίς να είναι βέβαιο ότι η συγκεκριμένη χώρα συνεργάζεται με την Ελλάδα.
Ωστόσο, οι «ράμπο» της ΑΑΔΕ έχουν βρει τρόπο μέσω του ειδικού λογισμικού να εντοπίζουν και αυτές τις περιπτώσεις, τις οποίες θεωρούν σε ένα μεγάλο μέρος τους, ως πεδίο φοροδιαφυγής.
Διαβάστε επίσης:
ΗΠΑ: Σε πάνω από 300 καταστήματα επεκτείνεται η απεργία των εργαζόμενων στα Starbucks
Ολλανδία: Πέντε άνδρες καταδικάστηκαν για βία κατά Ισραηλινών οπαδών
Στην τσιμπίδα της εφορίας φαίνεται πως έχουν πέσει γνωστοί influencers της χώρας μας, με χιλιάδες «likes» στα στόρι και τις αναρτήσεις τους, αλλά την ίδια ώρα δηλώνουν μικρά εισοδήματα. Αυτές τις ημέρες μάλιστα, η ΑΑΔΕ έχει σηκώσει «μανίκια» και σαρώνει το διαδίκτυο για τη δράση τους, καθώς η χριστουγεννιάτικη περίοδος έχει «ζεσταθεί» από άμεσες και έμμεσες διαφημίσεις από influencers.
Στην Ανεξάρτητη Αρχή έχει συσταθεί εδώ και καιρό ειδική ομάδα social media, η οποία με τη χρήση ειδικού αλγόριθμου, εντοπίζει όσους φοροδιαφεύγουν. Η μονάδα ψηφιακών διασταυρώσεων συλλέγει πληροφορίες μέσω του ΑΙ, αξιοποιώντας όλες τις δεξαμενές φορολογικών δεδομένων, μεταξύ των οποίων τα ψηφιακά συστήματα φορολόγησης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο. Μάλιστα, έχουν εντοπιστεί και κάποιοι που δεν είχαν ανοίξει καν βιβλία στην εφορία και προχωρούσαν σε διαφημίσεις προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.
Μάλιστα, το λογισμικό μπορεί να ελέγξει σε ένα προφίλ ακόμα και αναρτήσεις προηγούμενων ετών, καθώς διαθέτει έναν ειδικό αλγόριθμο, ο οποίος παραμένει ως «επτασφράγιστο» μυστικό στον τρόπο που λειτουργεί. Η ΑΑΔΕ έχει δώσει μόνο ελάχιστες πληροφορίες που είναι ιδιαίτερες απλές, καθώς θέλει να κρατήσει μακριά από τους… αδιάκριτους τον τρόπο που εντοπίσει τους φοροφυγάδες του διαδικτύου.
Πολυτελής ζωή στα stories και … φτωχοί στην εφορία
Αυτό που έχει κάνει ιδιαίτερη εντύπωση στους ελεγκτές της εφορίας είναι πως ορισμένοι γνωστοί influencers και δεκάδες μικρότεροι σε αριθμό followers, διαφημίζουν μια ιδιαίτερη πολυτελή ζωή στα social media με ταξίδια στο εξωτερικό, διαμονή σε ακριβά ξενοδοχεία, δείπνα σε γκουρμέ εστιατόρια, ενώ κυκλοφορούν με ρούχα γνωστών οίκων μόδας. Αν και η τάση της εποχής είναι το «φλεξάρισμα», δηλαδή η επίδειξη πλούτου, θα πρέπει να διασταυρωθεί αν όλα τα παραπάνω είναι μια εικονική πραγματικότητα ή προϊόν φοροδιαφυγής. Κι αυτό γιατί δεν είναι λίγοι οι influencers που εμφανίζονται σε ένα ακριβό μέρος, μπροστά σε πανάκριβα αυτοκίνητα και clubs μόνο για τη… φωτογραφία.
Ωστόσο, υπάρχουν και εκείνοι που δεν κρύβονται, αδιαφορώντας για το αν η εφορία θα τους εντοπίσει και θα «ξεσκεπάσει» τον πολυτελή τρόπο ζωής τους με χρήματα που έχουν αποκομίσει από διαφημίσεις μέσω των προφίλ τους στα social media, χωρίς να εκδίδονται τα αντίστοιχα παραστατικά.
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, πολλές φορές ο τροφοδότης της πληροφόρησης για έναν influencer είναι οι αναρτήσεις του… ίδιου. Στον φοροελεγκτικό μηχανισμό χτυπούν «καμπανάκια» όταν σε μια ανάρτηση ή στόρι «ταγκάρονται» επιχειρήσεις και επαγγελματίες, ως παραπομπή για την διαφήμιση του προϊόντος και της υπηρεσίας. Παρά τις νέες οδηγίες που έχουν δοθεί τους τελευταίους μήνες και από την ΑΑΔΕ, ώστε να είναι εμφανές πότε μια ανάρτηση είναι χορηγούμενη ή όχι, influencers φαίνεται να αδιαφορούν πλήρως.
Σύντομα οι υποθέσεις τους θα βρεθούν στο στόχαστρο του εξονυχιστικού φορολογικού ελέγχου, ενώ ήδη σε αυτή τη διαδικασία βρίσκονται μια σειρά από μεγάλους και μικρότερους (όχι ηλικιακά) influencers.
Οι περίπλοκοι έλεγχοι στο Tik Tok
Οι έλεγχοι είναι πιο απλοί στο Facebook και το Instagram σε σχέση με το Tik Tok. Η πλατφόρμα κινεζικών συμφερόντων έχει εκτοξεύσει παγκοσμίως τα διαφημιστικά της έσοδα, από τα 1,14 δις δολάρια το 2020 στα 18,5 δις δολάρια το 2024. Αυτή η εκτόξευση των διαφημιστικών εσόδων δείχνει τη δυναμική που έχει αναπτύξει, ενώ στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι οι χρήστες του Tik Tok ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια, με το 67% να εκτιμάται ότι είναι άνω των 25 ετών. Η διείσδυση που έχει στα νεανικά κοινά επιλέχθηκε και ως μέσο επικοινωνίας των πολιτικών αρχηγών με τους ψηφοφόρους κατά την προεκλογική περίοδο.
Πέραν από τα παραπάνω στοιχεία όμως, αρμόδιες πηγές αναφέρουν πως ο έλεγχος για φοροδιαφυγή μέσω του Tik Tok είναι πιο περίπλοκος.
Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα σε tiktokers να αμείβονται με ειδικά σύμβολα ή ακόμα και με «likes», τα οποία μεταφράζονται σε «νομίσματα» και στο τέλος σε πραγματικό χρήμα. Φυσικά, πρόκειται για περιπτώσεις που δεν έχει να κάνει με διαφημίσεις προϊόντων από εταιρείες. Αυτά τα «νομίσματα» αγοράζονται από τράπεζες του εξωτερικού και για να ελεγχθούν από τον ελληνικό φορολογικό μηχανισμό θα πρέπει να κατατεθεί αίτημα στο εξωτερικό, χωρίς να είναι βέβαιο ότι η συγκεκριμένη χώρα συνεργάζεται με την Ελλάδα.
Ωστόσο, οι «ράμπο» της ΑΑΔΕ έχουν βρει τρόπο μέσω του ειδικού λογισμικού να εντοπίζουν και αυτές τις περιπτώσεις, τις οποίες θεωρούν σε ένα μεγάλο μέρος τους, ως πεδίο φοροδιαφυγής.
Διαβάστε επίσης:
ΗΠΑ: Σε πάνω από 300 καταστήματα επεκτείνεται η απεργία των εργαζόμενων στα Starbucks
Ολλανδία: Πέντε άνδρες καταδικάστηκαν για βία κατά Ισραηλινών οπαδών