Γραμμή 4 – Μετρό: Δραματική απόφαση κατά Μιτζάλη (της ΑΒΑΞ ) από Σταϊκούρα
Σημαντικά ερωτηματικά σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης και αξιοποίησης των προκαταβολών της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom δημιουργεί νέα απόφαση του υπουργού υποδομών και μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα.
Στην εν λόγω απόφαση ο υπουργός απορρίπτει την ένσταση της Αβαξ για τον ισχυρισμό της Eλληνικό Mετρό ότι τα χρήματα δεν κατατίθενται στον ειδικό λογαριασμό της κοινοπραξίας αλλά σε ειδικούς λογαριασμούς των μελών της.
Πρόκειται για μία υπόθεση, η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό με την Ελληνικό Μετρό Α.Ε, να κατηγορεί την κοινοπραξία ότι δεν αποθηκεύει, ως οφείλει, σε κοινό λογαριασμό την προκαταβολή της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας.
Αντίθετα, όπως έχει αναφέρει η Ελληνικό Μετρό η προκαταβολή ύψους από 10% έως και 15% επί του 1,15 δισ. €, που ήταν προσφορά της κοινοπραξίας με την οποία ανέλαβε το έργο το 2021, «προκύπτει ότι το υπόλοιπο της προκαταβολής όχι μόνον δεν είναι κατατεθειμένο στον τραπεζικό λογαριασμό της Κοινοπραξίας που είναι ο ανάδοχος του έργου αλλά αντιθέτως το υπόλοιπο αυτό είναι κατατεθειμένο σε τραπεζικούς λογαριασμούς ορισμένων εκ των κοινοπρακτούντων μελών».
Εν ολίγοις, ένα ποσό ύψους 120 έως και 170 εκατ. € βάσει των ισχυρισμών της Ελληνικό Μετρό έχει μεταφερθεί σε ειδικούς λογαριασμούς των τριών εταιρειών. Η στάση αυτή, όπως είναι λογικό και ύστερα από την απεργία ενός μήνα των εργαζομένων της ΑΒΑΞ στη Γραμμή 4, σχετικά με τη διαχείριση των αμοιβών από την κατασκευαστική εταιρεία, δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με το ποια έργα χρηματοδοτούνται από τα ποσά της Ελληνικό Μετρό. Καθώς η ΑΒΑΞ κατασκευάζει και άλλα έργα, όπως για παράδειγμα το Πάτρα-Πύργος, το Flyover και το Μπράλος-Άμφισσα μεταξύ άλλων.
Εάν αναλογιστεί κανείς, επίσης, ότι η ΑΒΑΞ έχει λάβει και το πριμ έγκαιρης υλοποίησης τότε τα ποσά που θα έπρεπε να διαθέτει η κοινοπραξία στον κοινό της λογαριασμό, θα έπρεπε να ανέρχονται κοντά στα 180 εκατ.€
Περίπου ένα χρόνο καθυστερήσεις
Την ίδια ώρα που η ΑΒΑΞ με την ένσταση προς την παραπάνω απόφση της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία δεν πέρασε από το «κόσκινο» του υπουργού υποδομών και μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, έρχεται αντιμέτωπη με καθυστερήσεις.
Καθυστερήσεις, οι οποίες μοιράζονται μεταξύ της αρχιτεκτονικής του διαγωνισμού από την τότε Ατικό Μετρό, την ΑΒΑΞ καθώς άργησε να παραλάβει και να θέσει σε λειτουργία τους δύο μετροπόντικες, αλλά και εκκρεμή ζητήματα όπως οι διαρκείς αντιδράσεις για το εργοτάξιο στα Εξάρχεια και την προσφυγή για το Πάρκο Ριζάρη.
Από πλευράς της Ελληνικό Μετρό το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι έγιναν δύο ξεχωριστοί διαγωνισμοί. Ο ένας αφορούσε τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τον εντοπισμό των αρχαιοτήτων και των αγωγών παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, και ο δεύτερος το κυρίως κατασκευαστικό έργο.
Στο διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες αξίας 33,5 εκατ. € ανάδοχος είναι η ΕΡΕΤΒΟ. Αυτή, ωστόσο, έχει καθυστερήσει να παραδώσει τα εργοτάξια στην ώρα τους στην ΑΒΑΞ, ενώ χάνει ακόμα περισσότερο χρόνο ζητώντας διαρκώς αποζημιώσεις. Εν τούτοις, η Ελληνικό Μετρό δεν ενδίδει στα αιτήματα αποζημίωσης. Το ζήτημα είναι ότι οι καθυστερήσεις στην παράδοση εργοταξίων έχει ξεπεράσει το ένα έτος, καθώς έχει δοθεί τμηματική προθεσμία 349 ημερών με ευθύνη της Ελληνικό Μετρό.
Από το παραπάνω είναι προφανής ο κίνδυνος να ζητηθούν αποζημιώσεις από την ΑΒΑΞ λόγω θετικών ζημιών. Εάν, δε, ληφθούν υπόψη και τα άλλα ζητήματα που καθυστερούν την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου, τότε το σενάριο η γραμμή να παραδοθεί το 2030 αντί για το 2029 θα είναι το λιγότερο απαισιόδοξο σενάριο.
Από την άλλη πλευρά σημαντικές καθυστερήσεις καταγράφονται εκ μέρους της κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom στην παραλαβή, τη συναρμολόγηση και τη θέση σε λειτουργία των δύο μηχανημάτων εκσκαφής (ΤΒΜ) στα εργοτάξια Κατεχάκη και Βεΐκου.
Ο πρώτος μετροπόντικας αναμενόταν να φτάσει από τη Γερμανία το φθινόπωρο του 2022 και να ξεκινήσει να σκάβει από τις αρχές του 2023 από την Κατεχάκη. Ωστόσο η συναρμολόγηση του ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς και το ταξίδι του ξεκίνησε το καλοκαίρι και πλέον βρίσκεται στο μέσον του δεύτερου χιλιομέτρου από τα συνολικά 5.
Ο δεύτερος μετροπόντικα που βρίσκεται στο εργοτάξιο της Βεΐκου έχει μόλις ξεκινήσει να σκάβει τη σήραγγα επτά χιλιομέτρων. Εν τούτοις βάσει του χρονοδιαγράμματος του έργο θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει από το το 2023.
Διαβάστε επίσης:
Μετρό: Έκθεση – φωτιά για το Πάρκο Ριζάρη δικαιώνει Πατέρα και εκθέτει Μιτζάλη
ΑΒΑΞ: Τινάζει στον αέρα τη γραμμή 4 του Μετρό και απαιτεί αποζημιώσεις εκατομμυρίων
ΑΒΑΞ: Στα 19,4 εκατ. ευρώ τα κέρδη το πρώτο εξάμηνο – Ανεκτέλεστο 3,23 δισ.
Σημαντικά ερωτηματικά σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης και αξιοποίησης των προκαταβολών της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom δημιουργεί νέα απόφαση του υπουργού υποδομών και μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα.
Στην εν λόγω απόφαση ο υπουργός απορρίπτει την ένσταση της Αβαξ για τον ισχυρισμό της Eλληνικό Mετρό ότι τα χρήματα δεν κατατίθενται στον ειδικό λογαριασμό της κοινοπραξίας αλλά σε ειδικούς λογαριασμούς των μελών της.
Πρόκειται για μία υπόθεση, η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό με την Ελληνικό Μετρό Α.Ε, να κατηγορεί την κοινοπραξία ότι δεν αποθηκεύει, ως οφείλει, σε κοινό λογαριασμό την προκαταβολή της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας.
Αντίθετα, όπως έχει αναφέρει η Ελληνικό Μετρό η προκαταβολή ύψους από 10% έως και 15% επί του 1,15 δισ. €, που ήταν προσφορά της κοινοπραξίας με την οποία ανέλαβε το έργο το 2021, «προκύπτει ότι το υπόλοιπο της προκαταβολής όχι μόνον δεν είναι κατατεθειμένο στον τραπεζικό λογαριασμό της Κοινοπραξίας που είναι ο ανάδοχος του έργου αλλά αντιθέτως το υπόλοιπο αυτό είναι κατατεθειμένο σε τραπεζικούς λογαριασμούς ορισμένων εκ των κοινοπρακτούντων μελών».
Εν ολίγοις, ένα ποσό ύψους 120 έως και 170 εκατ. € βάσει των ισχυρισμών της Ελληνικό Μετρό έχει μεταφερθεί σε ειδικούς λογαριασμούς των τριών εταιρειών. Η στάση αυτή, όπως είναι λογικό και ύστερα από την απεργία ενός μήνα των εργαζομένων της ΑΒΑΞ στη Γραμμή 4, σχετικά με τη διαχείριση των αμοιβών από την κατασκευαστική εταιρεία, δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με το ποια έργα χρηματοδοτούνται από τα ποσά της Ελληνικό Μετρό. Καθώς η ΑΒΑΞ κατασκευάζει και άλλα έργα, όπως για παράδειγμα το Πάτρα-Πύργος, το Flyover και το Μπράλος-Άμφισσα μεταξύ άλλων.
Εάν αναλογιστεί κανείς, επίσης, ότι η ΑΒΑΞ έχει λάβει και το πριμ έγκαιρης υλοποίησης τότε τα ποσά που θα έπρεπε να διαθέτει η κοινοπραξία στον κοινό της λογαριασμό, θα έπρεπε να ανέρχονται κοντά στα 180 εκατ.€
Περίπου ένα χρόνο καθυστερήσεις
Την ίδια ώρα που η ΑΒΑΞ με την ένσταση προς την παραπάνω απόφση της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία δεν πέρασε από το «κόσκινο» του υπουργού υποδομών και μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, έρχεται αντιμέτωπη με καθυστερήσεις.
Καθυστερήσεις, οι οποίες μοιράζονται μεταξύ της αρχιτεκτονικής του διαγωνισμού από την τότε Ατικό Μετρό, την ΑΒΑΞ καθώς άργησε να παραλάβει και να θέσει σε λειτουργία τους δύο μετροπόντικες, αλλά και εκκρεμή ζητήματα όπως οι διαρκείς αντιδράσεις για το εργοτάξιο στα Εξάρχεια και την προσφυγή για το Πάρκο Ριζάρη.
Από πλευράς της Ελληνικό Μετρό το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι έγιναν δύο ξεχωριστοί διαγωνισμοί. Ο ένας αφορούσε τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τον εντοπισμό των αρχαιοτήτων και των αγωγών παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, και ο δεύτερος το κυρίως κατασκευαστικό έργο.
Στο διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες αξίας 33,5 εκατ. € ανάδοχος είναι η ΕΡΕΤΒΟ. Αυτή, ωστόσο, έχει καθυστερήσει να παραδώσει τα εργοτάξια στην ώρα τους στην ΑΒΑΞ, ενώ χάνει ακόμα περισσότερο χρόνο ζητώντας διαρκώς αποζημιώσεις. Εν τούτοις, η Ελληνικό Μετρό δεν ενδίδει στα αιτήματα αποζημίωσης. Το ζήτημα είναι ότι οι καθυστερήσεις στην παράδοση εργοταξίων έχει ξεπεράσει το ένα έτος, καθώς έχει δοθεί τμηματική προθεσμία 349 ημερών με ευθύνη της Ελληνικό Μετρό.
Από το παραπάνω είναι προφανής ο κίνδυνος να ζητηθούν αποζημιώσεις από την ΑΒΑΞ λόγω θετικών ζημιών. Εάν, δε, ληφθούν υπόψη και τα άλλα ζητήματα που καθυστερούν την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου, τότε το σενάριο η γραμμή να παραδοθεί το 2030 αντί για το 2029 θα είναι το λιγότερο απαισιόδοξο σενάριο.
Από την άλλη πλευρά σημαντικές καθυστερήσεις καταγράφονται εκ μέρους της κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom στην παραλαβή, τη συναρμολόγηση και τη θέση σε λειτουργία των δύο μηχανημάτων εκσκαφής (ΤΒΜ) στα εργοτάξια Κατεχάκη και Βεΐκου.
Ο πρώτος μετροπόντικας αναμενόταν να φτάσει από τη Γερμανία το φθινόπωρο του 2022 και να ξεκινήσει να σκάβει από τις αρχές του 2023 από την Κατεχάκη. Ωστόσο η συναρμολόγηση του ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς και το ταξίδι του ξεκίνησε το καλοκαίρι και πλέον βρίσκεται στο μέσον του δεύτερου χιλιομέτρου από τα συνολικά 5.
Ο δεύτερος μετροπόντικα που βρίσκεται στο εργοτάξιο της Βεΐκου έχει μόλις ξεκινήσει να σκάβει τη σήραγγα επτά χιλιομέτρων. Εν τούτοις βάσει του χρονοδιαγράμματος του έργο θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει από το το 2023.
Διαβάστε επίσης:
Μετρό: Έκθεση – φωτιά για το Πάρκο Ριζάρη δικαιώνει Πατέρα και εκθέτει Μιτζάλη
ΑΒΑΞ: Τινάζει στον αέρα τη γραμμή 4 του Μετρό και απαιτεί αποζημιώσεις εκατομμυρίων
ΑΒΑΞ: Στα 19,4 εκατ. ευρώ τα κέρδη το πρώτο εξάμηνο – Ανεκτέλεστο 3,23 δισ.