HEMEXPO: Ένα… στρώμα ήταν η αφορμή για τη δημιουργία τζίρου 1 δισ. για τις εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού
Όλα ξεκίνησαν από μια διαπίστωση του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου πριν από δέκα χρόνια.
Το 2013 η Tsakos Shipping κατασκεύαζε πλοία σε ναυπηγείο της Ρουμανίας.
Εκεί αντιλήφθηκε ότι ακόμη και τα στρώματα ύπνου των κρεβατιών στα δωμάτια των ναυτικών προέρχονταν από τη Νότια Κορέα.
“Ο φιλόπατρις και αεικίνητος ιδρυτής του ομίλου Τσάκου αναρωτήθηκε αμέσως αν η Ελλάδα κατασκευάζει στρώματα – και αν ναι, γιατί προτιμήθηκε εξοπλισμός από τη μακρινή Κορέα, αντί το ναυπηγείο να προμηθευτεί τα στρώματα από Έλληνες κατασκευαστές. Φυσικά, η Ελλάδα παρήγαγε ποιοτικά και ανταγωνιστικά σε τιμή στρώματα – και όχι μόνο”.
Αυτό ήταν. Ο Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος αντιλήφθηκε το πρόβλημα και άρχισε τις συζητήσεις με συνεργάτες του και με εκπροσώπους εταιρειών που κατασκεύαζαν ναυτιλιακό εξοπλισμό.
Με την Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρο σήμερα της ΗΕΜΕΧΡΟ, ο καπετάν Παναγιώτης μοιράστηκε τους προβληματισμούς του και άρχισε η διαδικασία συνένωσης των εταιρειών με ένα σκοπό: να προμηθεύουν οι ελληνικές εταιρειών κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού τις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες.
Η ίδρυση της HEMEXPO, έγινε το 2014.
Το όραμα έγινε πράξη. Στα επόμενα ταξίδια του στην Κορέα, την Ιαπωνία και στο Βιετνάμ, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος έθεσε το ζήτημα τα ασιατικά ναυπηγεία, μοιράστηκε το σχέδιο του με περισσότερους Έλληνες πλοιοκτήτες και με την αμέριστη υποστήριξη του τότε προέδρου Κάρολου Παπούλια, σημειώθηκαν οι πρώτες επιχειρηματικές αποστολές της HEMEXPO.
Σε αντίστοιχες κινήσεις προέβη και ο εφοπλιστής της Diana Shipping, Συμεών Παληός, ο οποίος έθεσε επίσημα το θέμα και στην Κινεζική κυβέρνηση, κατά την τελετή υπογραφής με την Τhe Export-Import Bank of China.
Το όραμα του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου, το οποίο έλαβε στη συνέχεια την αμέριστη στήριξη των Ελλήνων πλοιοκτητών, αλλά του Enterprise Greece, έθεσε τις βάσεις για την ίδρυση της HEMEXPO, αλλά και την άνθηση της ελληνικής βιομηχανίας ναυτιλιακού εξοπλισμού.
Η συνένωση αυτή των δυνάμεων των εταιρειών που κατασκευάζουν ναυτιλιακό εξοπλισμό έφερε αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, οι εξαγωγές αποτελούν στρατηγική επιδίωξη των ελληνικών εταιρειών κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού.
Ειδικότερα, ανέρχονται σε σχεδόν 40% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, αγγίζοντας τα 268 εκατ. ευρώ.
Επίσης, η προσπάθεια αυτή, βρήκε ανταπόκριση και από το υπουργείο Ναυτιλίας και ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, ανακοίνωσε την δημιουργία ενός συνεργατικού σχηματισμού, του λεγόμενου “Maritime Cluster” στον Πειραιά, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης «είναι μία πρωτοβουλία χρηματοδοτούμενη από το ΕΣΠΑ Ανταγωνιστικότητας, με αρχικό προϋπολογισμό τα 25 εκατομμύρια ευρώ, η οποία θα συμβάλει στην οικονομική ενίσχυση των εγχώριων επιχειρήσεων του ναυτιλιακού εξοπλισμού και στοχεύει να βοηθήσει τις εταιρείες της Ηemexpo».
Για τον ρόλο της Hemexpo στην ελληνική ναυτιλία εν γένει και ειδικότερα, δε, στην βιομηχανία του ναυτιλιακού εξοπλισμού, υπουργός επισήμανε: «Ο ναυτιλιακός εξοπλισμός αποτελεί θεμέλιο λίθο κάθε πλοίου και κάθε ναυτιλιακής δραστηριότητας και οι ελληνικές εταιρείες που αποτελούν την Hemexpo, παρέχουν ολοκληρωμένες λύσεις που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του στόλου παγκοσμίως», υπογράμμισε στην ομιλία του. Και πρόσθεσε: «Η Hemexpo έχει καθιερωθεί ως βασικός πυλώνας του ναυτιλιακού “cluster” και αποτελεί το συνδετικό κρίκο που μιλάει την ίδια γλώσσα με τους εκπροσώπους της ελληνικής ναυτιλίας. Μέσα από τα επιτεύγματά της έχει αναδείξει τη δύναμη της συλλογικότητας και της καινοτομίας και συμβάλλει καθοριστικά στην πράσινη μετάβαση αλλά και στην διεθνή αναγνώριση των ελληνικών εταιρειών ναυτιλιακού εξοπλισμού».
Επίσης, ο Χρήστος Στυλιανίδης τόνισε ότι η ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής, με έμφαση στην ενεργειακή αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και την κατασκευή νέων πράσινων πλοίων για την ελληνική ακτοπλοΐα, αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο αλλά και για τον ίδιο και δεσμεύτηκε πως θα υπάρχει συνεχής προσπάθεια, μέσω διαπραγματεύσεων με τους άλλους εταίρους και εντός των ευρωπαϊκών θεσμών, προκειμένου, όπως είπε, «να κερδίζουμε και να βελτιώνουμε την θέση μας και την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε συγκεκριμένους κλάδους».
Στην HEMEXPO συμμετέχουν 26 κατασκευαστικές εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού, ενώ άλλα τέσσερις είναι συνεργαζόμενες και δύο είναι δόκιμα μέλη
Σήμερα, περισσότερα από 10.000 πλοία στον κόσμο φέρουν εξοπλισμό που έχει κατασκευαστεί από ελληνική εταιρεία-μέλος της HEMEXPO -του συλλογικού οργάνου που εκπροσωπεί τους Έλληνες Κατασκευαστές και Εξαγωγείς Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, που συμπληρώνει φέτος 10 χρόνια ζωής.
Σύμφωνα με τη μελέτη που διεξήγαγε το ΙΟΒΕ, για τρίτη φορά, και παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος, καθηγητής Νίκος Βέττας, οι επιχειρήσεις της HEMEXPO έχουν καταγράψει μια εντυπωσιακή, δεκαετή πορεία ανάπτυξης.
Με τη συνολική συνεισφορά της HEMEXPO στην οικονομία της χώρας το 2022 να αγγίζει τα 2 δισεκ. ευρώ, προσεγγίζοντας το 1% του ΑΕΠ της χώρας, και τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων της HEMEXPO, αλλά και των επιμέρους προμηθευτών να δημιουργεί δημοσιονομικά έσοδα της τάξης των 312 εκατ. ευρώ, η συμβολή της HEMEXPO στη χώρα είναι αδιαπραγμάτευτη.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, οι εταιρείες μέλη της HEMEXPO προσφέρουν σήμερα 2.900 άμεσες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ η συνολική επίδραση της HEMEXPO στην απασχόληση ανέρχεται σε 13.400 θέσεις.
Αξίζει να αναφερθεί πως η συνεισφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία, είναι αποτέλεσμα των εξαιρετικών αποτελεσμάτων που παράγουν οι εταιρείες-μέλη της HEMEXPO.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΟΒΕ, η οποία εστιάζεται στα διαθέσιμα στοιχεία στο διάστημα 2014-2022 -περίοδο για την οποία υπάρχουν επίσημα καταγεγραμμένα στοιχεία- οι επιχειρήσεις της HEMEXPO έχουν καταγράψει μια εντυπωσιακή, δεκαετή πορεία ανάπτυξης, με τον συνολικό κύκλο εργασιών των εταιρειών-μελών να υπερ-τριπλασιάζεται, από το 2014 μέχρι και το 2022, αγγίζοντας τα 677 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης που παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, οι εξαγωγές αποτελούν στρατηγική επιδίωξη των ελληνικών εταιρειών κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού. Ειδικότερα, ανέρχονται σε σχεδόν 40% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, αγγίζοντας τα 268 εκατ. ευρώ.
Τα σημαντικά προαναφερθέντα αποτελέσματα, επιτεύχθηκαν μέσα από μια μακρά διαδρομή, στην οποία αναφέρθηκε, κατά την πρόσφατη ομιλία της, η πρόεδρος της HEMEXPO, πρόεδρος του ομίλου εταιρειών ERMA FIRST και αντιπρόεδρος της SEA EUROPE, Ελένη Πολυχρονοπούλου, αποτίνοντας ιδιαίτερες ευχαριστίες στους Έλληνες πλοιοκτήτες- τους κυρίαρχους των θαλασσών, όπως τους χαρακτήρισε, οι οποίοι βρέθηκαν στο πλευρό των Ελλήνων κατασκευαστών, σταθερά από την πρώτη μέρα.
Η πρόεδρος της HEMEXPO αναφέρθηκε στα όσα επιτεύχθηκαν κατά τα προηγούμενα 10 χρόνια, αλλά και για τον νέο κύκλο που ανοίγει παρουσιάζοντας τους 10 βασικούς στόχους: Κύκλος εργασιών, 1 δισ. ευρώ. Αύξηση του αριθμού των Ελλήνων κατασκευαστών. Ενίσχυση του εξαγωγικού προφίλ. Ενίσχυση του brand name. Προσέλκυση εξειδικευμένων στελεχών στον κλάδο. Δημιουργία νέων ερευνητικών υποδομών. Ενίσχυση της συμμετοχής σε αναπτυξιακά προγράμματα. Αύξηση των συνεργασιών με ακαδημαϊκούς φορείς. Συμμετοχή της HEMEXPO στο πρόγραμμα ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου. Ακόμη περισσότερες συνέργειες
Πρόεδρος της HEMEXPO είναι η Ελένη Πολυχρονοπούλου και οι αντιπρόεδροι είναι οι Κωνσταντίνος Φανουριάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της FARAD S.A., Αθανάσιος Αθανασόπουλος, CEO της UTECO ABEE, Ηλίας Μάλλιος, Διευθυντής Εξαγωγών της SeaBright S.A., Στέφανος Χαρτομαντζίδης, Chief Commercial Officer της LAROS (Prisma Electronics).
Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην HEMEXPO είναι οι ακόλουθες:
Bellus Hellas, Captain Nemos, D. Koronakis, Diving Services, Erma First, ES Systems, EVAL, Farad, ELVIK SA, EMMIS, Epe, Ergomatic, ΙQsolutions, Greco Strom, Kleemann, Lalizas, Marine Traffic, Marita Hellas, Prisma Electronics, Psyctotherm, Raycap Bright, Seabright, SeaLearn, Uteco, Valiadis, Viohalco.
Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων της HEMEXPO ενισχύεται πάνω από 3,5 φορές την περίοδο 2014-2022, τόσο εξαιτίας της αύξησης του αριθμού των μελών (από 17 σε 33) όσο και από την μεγέθυνση που καταγράφεται στις επιχειρήσεις.
Το 2022, χρονιά με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ο συνολικός κύκλος εργασιών των μελών της HEMEXPO ανήλθε στα €677 εκατ., έχοντας σημειώσει αύξηση κατά 22,8% σε σχέση με το 2021, η οποία ωστόσο περιλαμβάνει και την επίδραση της αύξησης των τιμών εξαιτίας του Ρωσικού πολέμου στην Ουκρανία.
Η προσωρινή επίδραση του COVID-19 φάνηκε την πρώτη χρονιά της πανδημίας (2020), όταν ο κύκλος εργασιών περιορίσθηκε κατά 2,95%, ανακόπτοντας τη συνεχή αύξηση από το 2014.
Πέραν της μεγέθυνσης των επιχειρήσεων της HEMEXPO, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο βαθμός έκθεσής τους στη ναυτιλία.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, το 2022 το 67,3% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων της HEMEXPO προήλθε από πωλήσεις αποκλειστικά στη ναυτιλία, έναντι 65,5% ένα χρόνο νωρίτερα.
Η διαχρονική εξέλιξη των πωλήσεων της HEMEXPO δείχνει ότι, κατά μέσο όρο, το 67,9% των εσόδων την περίοδο 2014-2022, προέρχεται από τη ναυτιλία. Σημειώνεται ότι για περίπου 7 στις 10 επιχειρήσεις, πάνω από το 50% των εσόδων προέρχεται από τη ναυτιλία, ενώ για περίπου 5 στις 10 επιχειρήσεις, η ναυτιλία αποτελεί τον αποκλειστικό πελάτη.
Καθώς οι υδάτινες μεταφορές και ειδικότερα η ποντοπόρος ναυτιλία δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει ιδιαίτερη σημασία η καταγραφή της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων της HEMEXPO στη διεθνή αγορά.
Αυτή η εξωστρέφεια αποτυπώνεται στα στοιχεία εξαγωγών, τα οποία επιτρέπουν μια βαθύτερη κατανόηση της παρουσίας και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εταιρειών ναυτιλιακού εξοπλισμού εκτός συνόρων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχαν οι επιχειρήσεις της HEMEXPO, οι εξαγωγές ως ποσοστό του κύκλου εργασιών αλλά και σε απόλυτη τιμή αυξάνονται διαχρονικά, ενώ σημαντική επιτάχυνση σημειώνεται από το 2017.
Το 2022, οι εξαγωγές ξεπέρασαν το 39,5% του συνολικού κύκλου εργασιών και διαμορφώθηκαν στα 267,9 εκατ. ευρώ.
Τα περισσότερα οικονομικά μεγέθη και αριθμοδείκτες των επιχειρήσεων της HEMEXPO αυξάνονται την περίοδο 2014-2022. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε πάνω από 3,5 φορές, από €179 εκατ. το 2014 στα €677 εκατ. το 2022, ενισχυόμενος τόσο από την αύξηση του αριθμού των μελών όσο και από την ανάπτυξη των ίδιων των επιχειρήσεων.
Η εξάρτηση του κλάδου από τη ναυτιλία είναι σημαντική, με το 67,9% του κύκλου εργασιών να προέρχεται από πωλήσεις στη ναυτιλία, υπογραμμίζοντας τη σύνδεση της HEMEXPO με τον στρατηγικό αυτό τομέα. Η επιρροή του COVID-19 ήταν περιορισμένη, με μια μικρή μείωση το 2020, ενώ η ανάκαμψη συνεχίστηκε στα επόμενα χρόνια. Οι επιχειρήσεις της HEMEXPO παρουσιάζουν έντονη εξωστρέφεια, με τις εξαγωγές να ξεπερνούν το 39,5% του κύκλου εργασιών το 2022.
Ωστόσο, το ποσοστό αυτό παραμένει χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ελληνικής μεταποίησης, κάτι που μπορεί να αποδοθεί σε περιορισμένα δεδομένα και πιθανή υποεκτίμηση του πραγματικού όγκου εξαγωγών. Όσον αφορά την κερδοφορία, τα κέρδη προ φόρων ακολούθησαν σταθερά αυξητική τάση, εκτός από την περίοδο της πανδημίας. Η κερδοφορία του κλάδου αλλά και η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων παραμένει υψηλότερη από τον μέσο όρο της ελληνικής μεταποίησης, αντανακλώντας την αποτελεσματική διαχείριση και στρατηγική κατεύθυνση της HEMEXPO.
Τέλος, η σταθερή αύξηση της απασχόλησης στις επιχειρήσεις της HEMEXPO από το 2016 έως το 2022, υπογραμμίζει την κοινωνική και οικονομική συμβολή του κλάδου. Η ισχυρή ανάπτυξη του κλάδου, η υψηλή κερδοφορία και η εξωστρέφεια καταδεικνύουν τη βιωσιμότητα και τον ανταγωνιστικό χαρακτήρα της HEMEXPO, με δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης και προσφοράς στο ελληνικό και διεθνές οικονομικό περιβάλλον.
Διαβάστε επίσης:
Ελένη Πολυχρονοπούλου: Επέκταση της HEMEXPO σε προϊόντα Decarbonisation
H Ελένη Πολυχρονοπούλου και πάλι πρόεδρος της HEMEXPO
Συνεργασία της HEMEXPO με τον Νηογνώμονα DNV για την αξιολόγηση συσκευών ενέργειας στα πλοία
Όλα ξεκίνησαν από μια διαπίστωση του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου πριν από δέκα χρόνια.
Το 2013 η Tsakos Shipping κατασκεύαζε πλοία σε ναυπηγείο της Ρουμανίας.
Εκεί αντιλήφθηκε ότι ακόμη και τα στρώματα ύπνου των κρεβατιών στα δωμάτια των ναυτικών προέρχονταν από τη Νότια Κορέα.
“Ο φιλόπατρις και αεικίνητος ιδρυτής του ομίλου Τσάκου αναρωτήθηκε αμέσως αν η Ελλάδα κατασκευάζει στρώματα – και αν ναι, γιατί προτιμήθηκε εξοπλισμός από τη μακρινή Κορέα, αντί το ναυπηγείο να προμηθευτεί τα στρώματα από Έλληνες κατασκευαστές. Φυσικά, η Ελλάδα παρήγαγε ποιοτικά και ανταγωνιστικά σε τιμή στρώματα – και όχι μόνο”.
Αυτό ήταν. Ο Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος αντιλήφθηκε το πρόβλημα και άρχισε τις συζητήσεις με συνεργάτες του και με εκπροσώπους εταιρειών που κατασκεύαζαν ναυτιλιακό εξοπλισμό.
Με την Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρο σήμερα της ΗΕΜΕΧΡΟ, ο καπετάν Παναγιώτης μοιράστηκε τους προβληματισμούς του και άρχισε η διαδικασία συνένωσης των εταιρειών με ένα σκοπό: να προμηθεύουν οι ελληνικές εταιρειών κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού τις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες.
Η ίδρυση της HEMEXPO, έγινε το 2014.
Το όραμα έγινε πράξη. Στα επόμενα ταξίδια του στην Κορέα, την Ιαπωνία και στο Βιετνάμ, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος έθεσε το ζήτημα τα ασιατικά ναυπηγεία, μοιράστηκε το σχέδιο του με περισσότερους Έλληνες πλοιοκτήτες και με την αμέριστη υποστήριξη του τότε προέδρου Κάρολου Παπούλια, σημειώθηκαν οι πρώτες επιχειρηματικές αποστολές της HEMEXPO.
Σε αντίστοιχες κινήσεις προέβη και ο εφοπλιστής της Diana Shipping, Συμεών Παληός, ο οποίος έθεσε επίσημα το θέμα και στην Κινεζική κυβέρνηση, κατά την τελετή υπογραφής με την Τhe Export-Import Bank of China.
Το όραμα του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου, το οποίο έλαβε στη συνέχεια την αμέριστη στήριξη των Ελλήνων πλοιοκτητών, αλλά του Enterprise Greece, έθεσε τις βάσεις για την ίδρυση της HEMEXPO, αλλά και την άνθηση της ελληνικής βιομηχανίας ναυτιλιακού εξοπλισμού.
Η συνένωση αυτή των δυνάμεων των εταιρειών που κατασκευάζουν ναυτιλιακό εξοπλισμό έφερε αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, οι εξαγωγές αποτελούν στρατηγική επιδίωξη των ελληνικών εταιρειών κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού.
Ειδικότερα, ανέρχονται σε σχεδόν 40% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, αγγίζοντας τα 268 εκατ. ευρώ.
Επίσης, η προσπάθεια αυτή, βρήκε ανταπόκριση και από το υπουργείο Ναυτιλίας και ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, ανακοίνωσε την δημιουργία ενός συνεργατικού σχηματισμού, του λεγόμενου “Maritime Cluster” στον Πειραιά, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης «είναι μία πρωτοβουλία χρηματοδοτούμενη από το ΕΣΠΑ Ανταγωνιστικότητας, με αρχικό προϋπολογισμό τα 25 εκατομμύρια ευρώ, η οποία θα συμβάλει στην οικονομική ενίσχυση των εγχώριων επιχειρήσεων του ναυτιλιακού εξοπλισμού και στοχεύει να βοηθήσει τις εταιρείες της Ηemexpo».
Για τον ρόλο της Hemexpo στην ελληνική ναυτιλία εν γένει και ειδικότερα, δε, στην βιομηχανία του ναυτιλιακού εξοπλισμού, υπουργός επισήμανε: «Ο ναυτιλιακός εξοπλισμός αποτελεί θεμέλιο λίθο κάθε πλοίου και κάθε ναυτιλιακής δραστηριότητας και οι ελληνικές εταιρείες που αποτελούν την Hemexpo, παρέχουν ολοκληρωμένες λύσεις που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του στόλου παγκοσμίως», υπογράμμισε στην ομιλία του. Και πρόσθεσε: «Η Hemexpo έχει καθιερωθεί ως βασικός πυλώνας του ναυτιλιακού “cluster” και αποτελεί το συνδετικό κρίκο που μιλάει την ίδια γλώσσα με τους εκπροσώπους της ελληνικής ναυτιλίας. Μέσα από τα επιτεύγματά της έχει αναδείξει τη δύναμη της συλλογικότητας και της καινοτομίας και συμβάλλει καθοριστικά στην πράσινη μετάβαση αλλά και στην διεθνή αναγνώριση των ελληνικών εταιρειών ναυτιλιακού εξοπλισμού».
Επίσης, ο Χρήστος Στυλιανίδης τόνισε ότι η ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής, με έμφαση στην ενεργειακή αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και την κατασκευή νέων πράσινων πλοίων για την ελληνική ακτοπλοΐα, αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο αλλά και για τον ίδιο και δεσμεύτηκε πως θα υπάρχει συνεχής προσπάθεια, μέσω διαπραγματεύσεων με τους άλλους εταίρους και εντός των ευρωπαϊκών θεσμών, προκειμένου, όπως είπε, «να κερδίζουμε και να βελτιώνουμε την θέση μας και την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε συγκεκριμένους κλάδους».
Στην HEMEXPO συμμετέχουν 26 κατασκευαστικές εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού, ενώ άλλα τέσσερις είναι συνεργαζόμενες και δύο είναι δόκιμα μέλη
Σήμερα, περισσότερα από 10.000 πλοία στον κόσμο φέρουν εξοπλισμό που έχει κατασκευαστεί από ελληνική εταιρεία-μέλος της HEMEXPO -του συλλογικού οργάνου που εκπροσωπεί τους Έλληνες Κατασκευαστές και Εξαγωγείς Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, που συμπληρώνει φέτος 10 χρόνια ζωής.
Σύμφωνα με τη μελέτη που διεξήγαγε το ΙΟΒΕ, για τρίτη φορά, και παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος, καθηγητής Νίκος Βέττας, οι επιχειρήσεις της HEMEXPO έχουν καταγράψει μια εντυπωσιακή, δεκαετή πορεία ανάπτυξης.
Με τη συνολική συνεισφορά της HEMEXPO στην οικονομία της χώρας το 2022 να αγγίζει τα 2 δισεκ. ευρώ, προσεγγίζοντας το 1% του ΑΕΠ της χώρας, και τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων της HEMEXPO, αλλά και των επιμέρους προμηθευτών να δημιουργεί δημοσιονομικά έσοδα της τάξης των 312 εκατ. ευρώ, η συμβολή της HEMEXPO στη χώρα είναι αδιαπραγμάτευτη.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, οι εταιρείες μέλη της HEMEXPO προσφέρουν σήμερα 2.900 άμεσες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ η συνολική επίδραση της HEMEXPO στην απασχόληση ανέρχεται σε 13.400 θέσεις.
Αξίζει να αναφερθεί πως η συνεισφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία, είναι αποτέλεσμα των εξαιρετικών αποτελεσμάτων που παράγουν οι εταιρείες-μέλη της HEMEXPO.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΟΒΕ, η οποία εστιάζεται στα διαθέσιμα στοιχεία στο διάστημα 2014-2022 -περίοδο για την οποία υπάρχουν επίσημα καταγεγραμμένα στοιχεία- οι επιχειρήσεις της HEMEXPO έχουν καταγράψει μια εντυπωσιακή, δεκαετή πορεία ανάπτυξης, με τον συνολικό κύκλο εργασιών των εταιρειών-μελών να υπερ-τριπλασιάζεται, από το 2014 μέχρι και το 2022, αγγίζοντας τα 677 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης που παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, οι εξαγωγές αποτελούν στρατηγική επιδίωξη των ελληνικών εταιρειών κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού. Ειδικότερα, ανέρχονται σε σχεδόν 40% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, αγγίζοντας τα 268 εκατ. ευρώ.
Τα σημαντικά προαναφερθέντα αποτελέσματα, επιτεύχθηκαν μέσα από μια μακρά διαδρομή, στην οποία αναφέρθηκε, κατά την πρόσφατη ομιλία της, η πρόεδρος της HEMEXPO, πρόεδρος του ομίλου εταιρειών ERMA FIRST και αντιπρόεδρος της SEA EUROPE, Ελένη Πολυχρονοπούλου, αποτίνοντας ιδιαίτερες ευχαριστίες στους Έλληνες πλοιοκτήτες- τους κυρίαρχους των θαλασσών, όπως τους χαρακτήρισε, οι οποίοι βρέθηκαν στο πλευρό των Ελλήνων κατασκευαστών, σταθερά από την πρώτη μέρα.
Η πρόεδρος της HEMEXPO αναφέρθηκε στα όσα επιτεύχθηκαν κατά τα προηγούμενα 10 χρόνια, αλλά και για τον νέο κύκλο που ανοίγει παρουσιάζοντας τους 10 βασικούς στόχους: Κύκλος εργασιών, 1 δισ. ευρώ. Αύξηση του αριθμού των Ελλήνων κατασκευαστών. Ενίσχυση του εξαγωγικού προφίλ. Ενίσχυση του brand name. Προσέλκυση εξειδικευμένων στελεχών στον κλάδο. Δημιουργία νέων ερευνητικών υποδομών. Ενίσχυση της συμμετοχής σε αναπτυξιακά προγράμματα. Αύξηση των συνεργασιών με ακαδημαϊκούς φορείς. Συμμετοχή της HEMEXPO στο πρόγραμμα ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου. Ακόμη περισσότερες συνέργειες
Πρόεδρος της HEMEXPO είναι η Ελένη Πολυχρονοπούλου και οι αντιπρόεδροι είναι οι Κωνσταντίνος Φανουριάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της FARAD S.A., Αθανάσιος Αθανασόπουλος, CEO της UTECO ABEE, Ηλίας Μάλλιος, Διευθυντής Εξαγωγών της SeaBright S.A., Στέφανος Χαρτομαντζίδης, Chief Commercial Officer της LAROS (Prisma Electronics).
Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην HEMEXPO είναι οι ακόλουθες:
Bellus Hellas, Captain Nemos, D. Koronakis, Diving Services, Erma First, ES Systems, EVAL, Farad, ELVIK SA, EMMIS, Epe, Ergomatic, ΙQsolutions, Greco Strom, Kleemann, Lalizas, Marine Traffic, Marita Hellas, Prisma Electronics, Psyctotherm, Raycap Bright, Seabright, SeaLearn, Uteco, Valiadis, Viohalco.
Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων της HEMEXPO ενισχύεται πάνω από 3,5 φορές την περίοδο 2014-2022, τόσο εξαιτίας της αύξησης του αριθμού των μελών (από 17 σε 33) όσο και από την μεγέθυνση που καταγράφεται στις επιχειρήσεις.
Το 2022, χρονιά με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ο συνολικός κύκλος εργασιών των μελών της HEMEXPO ανήλθε στα €677 εκατ., έχοντας σημειώσει αύξηση κατά 22,8% σε σχέση με το 2021, η οποία ωστόσο περιλαμβάνει και την επίδραση της αύξησης των τιμών εξαιτίας του Ρωσικού πολέμου στην Ουκρανία.
Η προσωρινή επίδραση του COVID-19 φάνηκε την πρώτη χρονιά της πανδημίας (2020), όταν ο κύκλος εργασιών περιορίσθηκε κατά 2,95%, ανακόπτοντας τη συνεχή αύξηση από το 2014.
Πέραν της μεγέθυνσης των επιχειρήσεων της HEMEXPO, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο βαθμός έκθεσής τους στη ναυτιλία.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, το 2022 το 67,3% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων της HEMEXPO προήλθε από πωλήσεις αποκλειστικά στη ναυτιλία, έναντι 65,5% ένα χρόνο νωρίτερα.
Η διαχρονική εξέλιξη των πωλήσεων της HEMEXPO δείχνει ότι, κατά μέσο όρο, το 67,9% των εσόδων την περίοδο 2014-2022, προέρχεται από τη ναυτιλία. Σημειώνεται ότι για περίπου 7 στις 10 επιχειρήσεις, πάνω από το 50% των εσόδων προέρχεται από τη ναυτιλία, ενώ για περίπου 5 στις 10 επιχειρήσεις, η ναυτιλία αποτελεί τον αποκλειστικό πελάτη.
Καθώς οι υδάτινες μεταφορές και ειδικότερα η ποντοπόρος ναυτιλία δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει ιδιαίτερη σημασία η καταγραφή της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων της HEMEXPO στη διεθνή αγορά.
Αυτή η εξωστρέφεια αποτυπώνεται στα στοιχεία εξαγωγών, τα οποία επιτρέπουν μια βαθύτερη κατανόηση της παρουσίας και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εταιρειών ναυτιλιακού εξοπλισμού εκτός συνόρων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχαν οι επιχειρήσεις της HEMEXPO, οι εξαγωγές ως ποσοστό του κύκλου εργασιών αλλά και σε απόλυτη τιμή αυξάνονται διαχρονικά, ενώ σημαντική επιτάχυνση σημειώνεται από το 2017.
Το 2022, οι εξαγωγές ξεπέρασαν το 39,5% του συνολικού κύκλου εργασιών και διαμορφώθηκαν στα 267,9 εκατ. ευρώ.
Τα περισσότερα οικονομικά μεγέθη και αριθμοδείκτες των επιχειρήσεων της HEMEXPO αυξάνονται την περίοδο 2014-2022. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε πάνω από 3,5 φορές, από €179 εκατ. το 2014 στα €677 εκατ. το 2022, ενισχυόμενος τόσο από την αύξηση του αριθμού των μελών όσο και από την ανάπτυξη των ίδιων των επιχειρήσεων.
Η εξάρτηση του κλάδου από τη ναυτιλία είναι σημαντική, με το 67,9% του κύκλου εργασιών να προέρχεται από πωλήσεις στη ναυτιλία, υπογραμμίζοντας τη σύνδεση της HEMEXPO με τον στρατηγικό αυτό τομέα. Η επιρροή του COVID-19 ήταν περιορισμένη, με μια μικρή μείωση το 2020, ενώ η ανάκαμψη συνεχίστηκε στα επόμενα χρόνια. Οι επιχειρήσεις της HEMEXPO παρουσιάζουν έντονη εξωστρέφεια, με τις εξαγωγές να ξεπερνούν το 39,5% του κύκλου εργασιών το 2022.
Ωστόσο, το ποσοστό αυτό παραμένει χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ελληνικής μεταποίησης, κάτι που μπορεί να αποδοθεί σε περιορισμένα δεδομένα και πιθανή υποεκτίμηση του πραγματικού όγκου εξαγωγών. Όσον αφορά την κερδοφορία, τα κέρδη προ φόρων ακολούθησαν σταθερά αυξητική τάση, εκτός από την περίοδο της πανδημίας. Η κερδοφορία του κλάδου αλλά και η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων παραμένει υψηλότερη από τον μέσο όρο της ελληνικής μεταποίησης, αντανακλώντας την αποτελεσματική διαχείριση και στρατηγική κατεύθυνση της HEMEXPO.
Τέλος, η σταθερή αύξηση της απασχόλησης στις επιχειρήσεις της HEMEXPO από το 2016 έως το 2022, υπογραμμίζει την κοινωνική και οικονομική συμβολή του κλάδου. Η ισχυρή ανάπτυξη του κλάδου, η υψηλή κερδοφορία και η εξωστρέφεια καταδεικνύουν τη βιωσιμότητα και τον ανταγωνιστικό χαρακτήρα της HEMEXPO, με δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης και προσφοράς στο ελληνικό και διεθνές οικονομικό περιβάλλον.
Διαβάστε επίσης:
Ελένη Πολυχρονοπούλου: Επέκταση της HEMEXPO σε προϊόντα Decarbonisation
H Ελένη Πολυχρονοπούλου και πάλι πρόεδρος της HEMEXPO
Συνεργασία της HEMEXPO με τον Νηογνώμονα DNV για την αξιολόγηση συσκευών ενέργειας στα πλοία