Honda-Nissan: Το ριψοκίνδυνο σχέδιο μιας ιστορικής συγχώνευσης – Η επέλαση της Κίνας και οι κινήσεις επιβίωσης
Το φαινόμενο «Κίνα» έχει ανατρέψει όλες τις ισορροπίες στην βιομηχανία των αυτοκινήτων, με την άλλοτε «ακίνδυνη» οικονομία να κατακτά τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, αφήνοντας πίσω ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η συγχώνευση των ιαπωνικών εταιρειών Honda και Nissan αποτελεί το πιο τρανταχτό παράδειγμα μίας αγοράς που αναμορφώνεται για να επιβιώσει, καθώς τα κόστη αυξάνονται, η τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς και η Κίνα διαρκώς προσθέτει μερίδια αγοράς.
Η ιαπωνική κυβέρνηση ασκεί εδώ και καιρό πιέσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες της, ώστε να κινηθούν γρήγορα, επιβιώνοντας από την απειλή της Κίνας. Μπορεί όμως μία –αν και ιστορική- συγχώνευση που πρακτικά δημιουργεί βάσει πωλήσεων τον 3ο μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο να σώσει την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία;
Προβληματικό το σχέδιο συγχώνευσης;
Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο της Nissan, Carlos Ghosn το σχέδιο έχει πολλές «τρύπες» και είναι καταδικασμένο να αποτύχει.
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια κυβέρνηση επιχειρεί να σώσει μία εμβληματική εταιρεία της, βάζοντας κάποια άλλη να την αναλάβει. Σύμφωνα με τον Ghosn αυτό έγινε και τώρα. Ο ίδιος έχοντας διαφύγει στον Λίβανο, αφού πρώτα κατηγορήθηκε στην Ιαπωνία για οικονομικά εγκλήματα, σχολίασε τις ανακοινώσεις της Δευτέρας χαρακτηρίζοντας το σχέδιο ως μία απόπειρα «χωρίς κανένα νόημα».
«Το Υπουργείο Βιομηχανίας ήθελε να σώσει τη Nissan» σχολίασε, υποστηρίζοντας ότι αυτό έπρεπε να το κάνει κάποιος Ιάπωνας.
Οι Ιάπωνες αξιωματούχοι από την πλευρά τους κάνουν λόγο για μία βιομηχανική ανακατάταξη. «Θα πρέπει να βλέπουμε θετικά όταν οι εταιρείες συνεργάζονται για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Είναι μια αποτελεσματική μέθοδος για την προώθηση της καινοτομίας και την αύξηση της εταιρικής αξίας», ανέφερε ο Yoji Muto, επικεφαλής του υπουργείου Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.
Οι ανακοινώσεις έγιναν τη Δευτέρα, με τις δύο πλευρές να αρνούνται την εμπλοκή της ιαπωνικής κυβέρνησης.
Το σχέδιο που παρουσίασαν οι δύο εταιρείες προβλέπει την ολοκλήρωση της συγχώνευσης το 2026, εφόσον η συμφωνία «κλειδώσει» σε όλες τις λεπτομέρειες τον πρσεχή Ιούνιο. Θα δημιουργηθεί μία εισηγμένη εταιρεία συμμετοχών τον Αύγουστο του 2026, η οποία θα κατέχει τη Nissan και τη Honda ως θυγατρικές.
Καχυποψία
Η πανηγυρική παρουσίαση αν και εκτόξευσε τις μετοχές της ταλαιπωρημένης Nissan βρέθηκε στο επίκεντρο επικρίσεων αλλά και ερωτημάτων σχετικά με το παρασκήνιο της συμφωνίας.
Οι εταιρείες δήλωσαν ότι σκοπεύουν να δημιουργήσουν μια αυτοκινητοβιομηχανία που, σε συνδυασμό με τον εταίρο της Nissan, τη Mitsubishi Motors, θα είναι η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, μετά την Toyota και τη Volkswagen, με περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια οχήματα να πωλούνται ετησίως.
Δεν κατάφεραν όμως να αποφύγουν τις ερωτήσεις σχετικά με το αν η Honda εξαναγκάστηκε σε μία –πρακτικά- εξαγορά της Nissan, η οποία έχει εδώ και καιρό απογοητευτικά αποτελέσματα.
«Δεν πρόκειται για διάσωση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Honda, Toshihiro Mibe στη συνέντευξη Τύπου στο Τόκιο, προτάσσοντας την ανάγκη να ανταποκριθούν οι δύο εταιρείες στα υψηλά κόστη ανάπτυξης έξυπνων αυτοκινήτων, ως μία από τις βασικές παραμέτρους αυτής της συνεργασίας.
Οι εταιρείες περιέγραψαν τη συγχώνευση ως έναν τρόπο ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας, λέγοντας ότι θα μοιράζονται τις γραμμές παραγωγής, θα αγοράζουν τα ίδια ανταλλακτικά χύμα και θα συνδυάζουν έργα έρευνας και ανάπτυξης. Είπαν ότι η συγχώνευση δεν αφορά μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ ή κλείσιμο εργοστασίων, χωρίς όμως να αποκλείουν αυτά τα σενάρια.
Για όσους είδαν με καχυποψία τη συνεργασία, η συγχώνευση θα είναι –σύμφωνα με αυτούς-μια πρόκληση χωρίς να είναι εξασφαλισμένη η επιτυχία. Η Honda και η Nissan μοιράζονται παρόμοιες σειρές μοντέλων και επικεντρώνονται στην αγορά των ΗΠΑ, οπότε θα πρέπει είτε να αναστείλουν τα μοντέλα της μιας μάρκας είτε να αφήσουν διπλές ομάδες προϊόντων και μάρκετινγκ στη θέση τους.
Το σαρωτικό πέρασμα της Κίνας
Η Ιαπωνία κάποτε κυριαρχούσε στην βιομηχανία των αυτοκινήτων. Πλέον η Κίνα έχει εισχωρήσει σε τομείς από τα αυτοκίνητα μέχρι τα εξαρτήματα και τις μπαταρίες που εκθρόνισαν την Ιαπωνία και προκάλεσαν σοβαρές ανησυχίες στην κυβέρνηση.
Περίπου το 8% του ενεργού πληθυσμού της Ιαπωνίας ασχολείται στην αυτοκινητοβιομηχανία και σε συναφείς θέσεις εργασίας, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ιαπωνίας. Πέρυσι, η βιομηχανία συνολικά -συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, των φορτηγών, των μοτοσικλετών και των εξαρτημάτων- αντιπροσώπευε περισσότερο από το ένα πέμπτο των συνολικών εξαγωγών της Ιαπωνίας.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ιαπωνικό, καθώς Ευρώπη και ΗΠΑ τα έχουν βρει εξίσου «σκούρα», με τους μεγάλους παίκτες να αιφνιδιάζονται από το πόσο γρήγορα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα plug-in υβριδικά οχήματα απογειώθηκαν στην Κίνα μέσα σε τέσσερα χρόνια. Αφού η Tesla πυροδότησε την καταναλωτική ζήτηση για EVs στην Κίνα, επιθετικές ιδιωτικές επιχειρήσεις, ιδίως η BYD, αναδείχθηκαν σε ηγέτες στις μπαταρίες EV, στην κατασκευή χαμηλού κόστους και στην τεχνολογία συνδεδεμένων αυτοκινήτων. Τώρα οι κινεζικές εταιρείες επιδιώκουν να κατακτήσουν αγορές στην Ευρώπη, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική.
Διαβάστε επίσης:
Honda – Nissan: Έγινε το πρώτο βήμα για τη συγχώνευση των κολοσσών του αυτοκινήτου
Thanos Hotels & Resorts: O μεγαλύτερος κυπριακός όμιλος αναζητά το πρώτο του ξενοδοχείο στην Αθήνα
FT: Γιατί το Κατάρ απειλεί να σταματήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Το φαινόμενο «Κίνα» έχει ανατρέψει όλες τις ισορροπίες στην βιομηχανία των αυτοκινήτων, με την άλλοτε «ακίνδυνη» οικονομία να κατακτά τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, αφήνοντας πίσω ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η συγχώνευση των ιαπωνικών εταιρειών Honda και Nissan αποτελεί το πιο τρανταχτό παράδειγμα μίας αγοράς που αναμορφώνεται για να επιβιώσει, καθώς τα κόστη αυξάνονται, η τεχνολογία εξελίσσεται συνεχώς και η Κίνα διαρκώς προσθέτει μερίδια αγοράς.
Η ιαπωνική κυβέρνηση ασκεί εδώ και καιρό πιέσεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες της, ώστε να κινηθούν γρήγορα, επιβιώνοντας από την απειλή της Κίνας. Μπορεί όμως μία –αν και ιστορική- συγχώνευση που πρακτικά δημιουργεί βάσει πωλήσεων τον 3ο μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στον κόσμο να σώσει την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία;
Προβληματικό το σχέδιο συγχώνευσης;
Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο της Nissan, Carlos Ghosn το σχέδιο έχει πολλές «τρύπες» και είναι καταδικασμένο να αποτύχει.
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια κυβέρνηση επιχειρεί να σώσει μία εμβληματική εταιρεία της, βάζοντας κάποια άλλη να την αναλάβει. Σύμφωνα με τον Ghosn αυτό έγινε και τώρα. Ο ίδιος έχοντας διαφύγει στον Λίβανο, αφού πρώτα κατηγορήθηκε στην Ιαπωνία για οικονομικά εγκλήματα, σχολίασε τις ανακοινώσεις της Δευτέρας χαρακτηρίζοντας το σχέδιο ως μία απόπειρα «χωρίς κανένα νόημα».
«Το Υπουργείο Βιομηχανίας ήθελε να σώσει τη Nissan» σχολίασε, υποστηρίζοντας ότι αυτό έπρεπε να το κάνει κάποιος Ιάπωνας.
Οι Ιάπωνες αξιωματούχοι από την πλευρά τους κάνουν λόγο για μία βιομηχανική ανακατάταξη. «Θα πρέπει να βλέπουμε θετικά όταν οι εταιρείες συνεργάζονται για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Είναι μια αποτελεσματική μέθοδος για την προώθηση της καινοτομίας και την αύξηση της εταιρικής αξίας», ανέφερε ο Yoji Muto, επικεφαλής του υπουργείου Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.
Οι ανακοινώσεις έγιναν τη Δευτέρα, με τις δύο πλευρές να αρνούνται την εμπλοκή της ιαπωνικής κυβέρνησης.
Το σχέδιο που παρουσίασαν οι δύο εταιρείες προβλέπει την ολοκλήρωση της συγχώνευσης το 2026, εφόσον η συμφωνία «κλειδώσει» σε όλες τις λεπτομέρειες τον πρσεχή Ιούνιο. Θα δημιουργηθεί μία εισηγμένη εταιρεία συμμετοχών τον Αύγουστο του 2026, η οποία θα κατέχει τη Nissan και τη Honda ως θυγατρικές.
Καχυποψία
Η πανηγυρική παρουσίαση αν και εκτόξευσε τις μετοχές της ταλαιπωρημένης Nissan βρέθηκε στο επίκεντρο επικρίσεων αλλά και ερωτημάτων σχετικά με το παρασκήνιο της συμφωνίας.
Οι εταιρείες δήλωσαν ότι σκοπεύουν να δημιουργήσουν μια αυτοκινητοβιομηχανία που, σε συνδυασμό με τον εταίρο της Nissan, τη Mitsubishi Motors, θα είναι η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, μετά την Toyota και τη Volkswagen, με περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια οχήματα να πωλούνται ετησίως.
Δεν κατάφεραν όμως να αποφύγουν τις ερωτήσεις σχετικά με το αν η Honda εξαναγκάστηκε σε μία –πρακτικά- εξαγορά της Nissan, η οποία έχει εδώ και καιρό απογοητευτικά αποτελέσματα.
«Δεν πρόκειται για διάσωση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Honda, Toshihiro Mibe στη συνέντευξη Τύπου στο Τόκιο, προτάσσοντας την ανάγκη να ανταποκριθούν οι δύο εταιρείες στα υψηλά κόστη ανάπτυξης έξυπνων αυτοκινήτων, ως μία από τις βασικές παραμέτρους αυτής της συνεργασίας.
Οι εταιρείες περιέγραψαν τη συγχώνευση ως έναν τρόπο ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας, λέγοντας ότι θα μοιράζονται τις γραμμές παραγωγής, θα αγοράζουν τα ίδια ανταλλακτικά χύμα και θα συνδυάζουν έργα έρευνας και ανάπτυξης. Είπαν ότι η συγχώνευση δεν αφορά μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ ή κλείσιμο εργοστασίων, χωρίς όμως να αποκλείουν αυτά τα σενάρια.
Για όσους είδαν με καχυποψία τη συνεργασία, η συγχώνευση θα είναι –σύμφωνα με αυτούς-μια πρόκληση χωρίς να είναι εξασφαλισμένη η επιτυχία. Η Honda και η Nissan μοιράζονται παρόμοιες σειρές μοντέλων και επικεντρώνονται στην αγορά των ΗΠΑ, οπότε θα πρέπει είτε να αναστείλουν τα μοντέλα της μιας μάρκας είτε να αφήσουν διπλές ομάδες προϊόντων και μάρκετινγκ στη θέση τους.
Το σαρωτικό πέρασμα της Κίνας
Η Ιαπωνία κάποτε κυριαρχούσε στην βιομηχανία των αυτοκινήτων. Πλέον η Κίνα έχει εισχωρήσει σε τομείς από τα αυτοκίνητα μέχρι τα εξαρτήματα και τις μπαταρίες που εκθρόνισαν την Ιαπωνία και προκάλεσαν σοβαρές ανησυχίες στην κυβέρνηση.
Περίπου το 8% του ενεργού πληθυσμού της Ιαπωνίας ασχολείται στην αυτοκινητοβιομηχανία και σε συναφείς θέσεις εργασίας, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ιαπωνίας. Πέρυσι, η βιομηχανία συνολικά -συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων, των φορτηγών, των μοτοσικλετών και των εξαρτημάτων- αντιπροσώπευε περισσότερο από το ένα πέμπτο των συνολικών εξαγωγών της Ιαπωνίας.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ιαπωνικό, καθώς Ευρώπη και ΗΠΑ τα έχουν βρει εξίσου «σκούρα», με τους μεγάλους παίκτες να αιφνιδιάζονται από το πόσο γρήγορα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα plug-in υβριδικά οχήματα απογειώθηκαν στην Κίνα μέσα σε τέσσερα χρόνια. Αφού η Tesla πυροδότησε την καταναλωτική ζήτηση για EVs στην Κίνα, επιθετικές ιδιωτικές επιχειρήσεις, ιδίως η BYD, αναδείχθηκαν σε ηγέτες στις μπαταρίες EV, στην κατασκευή χαμηλού κόστους και στην τεχνολογία συνδεδεμένων αυτοκινήτων. Τώρα οι κινεζικές εταιρείες επιδιώκουν να κατακτήσουν αγορές στην Ευρώπη, τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική.
Διαβάστε επίσης:
Honda – Nissan: Έγινε το πρώτο βήμα για τη συγχώνευση των κολοσσών του αυτοκινήτου
Thanos Hotels & Resorts: O μεγαλύτερος κυπριακός όμιλος αναζητά το πρώτο του ξενοδοχείο στην Αθήνα
FT: Γιατί το Κατάρ απειλεί να σταματήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη