«Η Ελλάδα στο Ισραήλ για 500 αναβαθμισμένα M113»
«Η Ελλάδα θέλει να εκσυγχρονίσει τον μηχανοποιημένο στόλο του πεζικού της», αναφέρει το ισραηλινό site israelnoticias
Με τίτλο «Η Ελλάδα στρέφεται στο Ισραήλ για να αποκτήσει 500 αναβαθμισμένα M113» η ισραηλινή ιστοσελίδα israelnoticias.com κάνει λόγο για την κίνηση στρατιωτικής ενίσχυσης της χώρας μας.
Χωρίς VBCI ή Bradley, αναφέρει το δημοσίευμα, η Ελλάδα θα εκσυγχρονίσει 500 οχήματα M113 με ισραηλινή τεχνολογία, δίνοντας προτεραιότητα στην οικονομία και τη χρησιμότητα ενόψει των περιορισμών του προϋπολογισμού.
Το έργο «Κένταυρος» και οι συνέπειές του για την ελληνική άμυνα
Η προσπάθεια του ελληνικού στρατού να εκσυγχρονίσει τον μηχανοποιημένο στόλο του πεζικού ξεκίνησε με το πρόγραμμα «Κένταυρος», που αναπτύχθηκε από την τοπική κατασκευαστική εταιρεία ΕΛΒΟ. Αυτό το μαχητικό όχημα πεζικού (IFV) προσπάθησε να προσφέρει στην Ελλάδα μια σύγχρονη, εθνικής παραγωγής λύση.
Ωστόσο, η ακύρωση του προγράμματος στις αρχές της δεκαετίας του 2000 είχε σημαντικό αντίκτυπο στις αμυντικές δυνατότητες της χώρας. Έκτοτε, ο στρατός στηρίζεται σε απαρχαιωμένα οχήματα, αδυνατώντας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σημερινού πεδίου μάχης.
Το 2019, η κατάσταση του στόλου ήταν ανησυχητική.
Οι αναλυτές της Defense Review σημείωσαν: «Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο όπου τα τεθωρακισμένα οχήματα της Ελλάδας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα γήρανσης και απώλειας επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας».
Η αξιολόγηση αυτή έγινε στο πλαίσιο της απόκτησης 40 οχημάτων Marder από τη Γερμανία. Μια συμφωνία που απαιτούσε την αποστολή του πρώην BMP-1 στην Ουκρανία. Αν και τα Marders αντιπροσώπευαν μια βελτίωση, δεν έλυσαν τα δομικά προβλήματα του στόλου.
Διαπραγματεύσεις για την απόκτηση οχημάτων Bradley M2A2
Το 2020, η ελληνική κυβέρνηση διερεύνησε τη δυνατότητα απόκτησης 350 πλεονασματικών οχημάτων Bradley M2A2 και M2A2 ODS από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις προχώρησαν αργά λόγω γραφειοκρατικής αδράνειας.
Τον Μάρτιο του 2023, οι Ηνωμένες Πολιτείες ενέκριναν τη μεταφορά 300 μονάδων, από τις οποίες οι 62 προσφέρθηκαν χωρίς κόστος στο πλαίσιο του προγράμματος Excess Defense Articles (EDA). Επιπλέον, επιπλέον 102 μονάδες διατέθηκαν προς αγορά μέσω της BAE Systems Land & Armaments.
Πρόβλημα για την Ελλάδα το υψηλό κόστος
Παρά την ευκαιρία αυτή, το Ελληνικό Γενικό Επιτελείο απέρριψε την πρόταση λόγω του υψηλού κόστους που συνδέεται με τον εκσυγχρονισμό των Bradley, ο οποίος υπερέβαινε τα όρια του προϋπολογισμού που είχαν καθοριστεί από τις ένοπλες δυνάμεις.
Βασικά στοιχεία για την προσπάθεια απόκτησης του Bradley
Η Ελλάδα έψαχνε να αποκτήσει 350 Bradley M2A2 και M2A2 ODS.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ενέκριναν τη μεταφορά 300 οχημάτων το 2023.
62 μονάδες προσφέρθηκαν χωρίς κόστος στο πλαίσιο του προγράμματος EDA.
Το υψηλό κόστος ανακαίνισης έκανε τη συμφωνία μη βιώσιμη.
Ενδιαφέρον για τα γαλλικά VBCI και τα γερμανικά Lynxes
Αντιμέτωπη με την απόρριψη των Bradley, η Ελλάδα αξιολόγησε τις ευρωπαϊκές εναλλακτικές το 2023. Ανάμεσα στις αξιοσημείωτες επιλογές ήταν η πρόταση της γαλλικής εταιρείας KNDS.Πρόσφερε 120 VBCI για άμεση παράδοση και τη δυνατότητα συμπαραγωγής 250 μονάδων τοπικά μέσω του προγράμματος «Φιλοκτήτης».
Παράλληλα, η γερμανική Rheinmetall παρουσίασε το προηγμένο μαχητικό όχημα πεζικού KF-41 Lynx. Και οι δύο επιλογές εξετάστηκαν, αλλά το υψηλό κόστος έκανε την αποδοχή τους δύσκολη.
Τελικά, καμία από τις δύο προτάσεις δεν κατάφερε να προχωρήσει σε επίσημη σύμβαση, με αποτέλεσμα το ελληνικό Γενικό Επιτελείο να επανεξετάσει τη στρατηγική του για την ανανέωση του στόλου.
Εκσυγχρονισμός του στόλου M113: μια οικονομική λύση
Ως αποτέλεσμα των περιορισμών του προϋπολογισμού, η Ελλάδα αποφάσισε να επικεντρωθεί στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου οχημάτων M113. Η ισραηλινή εταιρεία Rafael, σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία ΜΕΤΚΑ, πρόσφερε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αναβάθμιση τουλάχιστον 500 μονάδων.
Η πρόταση περιλαμβάνει σημαντικές βελτιώσεις, όπως εγκατάσταση τηλεκατευθυνόμενων πυργίσκων με αυτόματα κανόνια 30 χλστ., ενισχυμένη θωράκιση, νέα συστήματα πρόωσης, προηγμένες επικοινωνίες και σύγχρονους οπτικούς αισθητήρες. Αυτές οι ενημερώσεις επιδιώκουν να αυξήσουν τη λειτουργική αποτελεσματικότητα και τη δυνατότητα επιβίωσης των οχημάτων.
Οι εργασίες εκσυγχρονισμού θα πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις της ΜΕΤΚΑ στη Μαγνησία. Έχει εκτιμώμενο κόστος κάτω των 8 εκατομμυρίων ευρώ ανά όχημα, που αποτελεί μια πιο οικονομική επιλογή για τον ελληνικό στρατό.
Εγγενείς περιορισμοί της M113 έναντι των σύγχρονων οχημάτων
Παρά τις βελτιώσεις που έχουν προγραμματιστεί για το M113, οι περιορισμοί της αρχικής του σχεδίασης παραμένουν. Με βάρος 12 τόνους, αυτό το στρατιωτικό όχημα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην προστασία, τη δύναμη πυρός ή την ευελιξία πιο προηγμένων επιλογών, όπως το Bradley ή το VBCI, που έχουν διπλάσιο βάρος του.
Η Ελλάδα και τα Μ113
Η εστίαση στον εκσυγχρονισμό του M113 αναδεικνύεται ως μια ρεαλιστική λύση, δεδομένων των δημοσιονομικών περιορισμών της Ελλάδας. Αυτή η απόφαση καθιστά δυνατή τη μεγιστοποίηση της χρησιμότητας μιας δοκιμασμένης πλατφόρμας και την αναβολή της αγοράς νέων οχημάτων μάχης.
Η ελληνική στρατηγική αντικατοπτρίζει μια ισορροπία μεταξύ των επιχειρησιακών αναγκών και των δημοσιονομικών περιορισμών. Αν και οι αναβαθμίσεις δεν αντιπροσωπεύουν ριζική αλλαγή, διασφαλίζουν ότι οι μηχανοποιημένες δυνάμεις διατηρούν επαρκή ικανότητα, παρά το γεγονός ότι δεν διαθέτουν πιο προηγμένα οχήματα.
Σχετικά στοιχεία για τα χαρακτηριστικά του M113
Βάρος: 12 τόνοι, σχεδιασμένο ή κυρίως ως μεταφορά στρατευμάτων.
Τυπικός οπλισμός: Βαρύ πολυβόλο Browning M2 50 διαμετρήματος.
Βασικά εξαρτήματα: κινητήρας ντίζελ General Motors 6V53 και βασική κινητικότητα.
Ρόλος: Ευέλικτο, αλλά ξεπερασμένο θωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού (APC).
Η εξέλιξη του Μ113 στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις
Το M113 είναι βασικός πυλώνας των μηχανοποιημένων δυνάμεων της Ελλάδας εδώ και δεκαετίες. Είναι όχημα, που προμηθεύτηκε κυρίως μέσω των συμμαχικών προγραμμάτων αμυντικού εξοπλισμού πλεονάζοντος των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Έχει πολλαπλές παραλλαγές που έχουν σταδιακά προσαρμοστεί για να ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες επιχειρησιακές ανάγκες.
Τα στάνταρ μοντέλα M113A1 και M113A2 αποτελούν τη βάση του ελληνικού στόλου. Τροφοδοτούμενοι από κινητήρες ντίζελ της General Motors, προσφέρουν βασική κινητικότητα και ελάχιστες αμυντικές δυνατότητες χάρη σε ένα βαρύ πολυβόλο τοποθετημένο σε περιστρεφόμενο πυργίσκο.
Ωστόσο, αυτά τα οχήματα στερούνται σύγχρονης θωράκισης και όπλων, περιορίζοντας την αποτελεσματικότητά τους στη σύγχρονη μάχη. Παρά τους περιορισμούς του, το M113 έχει παίξει καθοριστικό ρόλο ως ευέλικτη πλατφόρμα σε διάφορα περιβάλλοντα και τακτικά σενάρια.
Οι εξειδικευμένες παραλλαγές περιλαμβάνουν τον φορέα όλμου M106, ο οποίος ενσωματώνει όλμους 81 mm ή 120 mm για την παροχή κινητής πυροπροστασίας, ιδιαίτερα χρήσιμο σε ορεινό έδαφος. Ομοίως, η παραλλαγή M577, που σχεδιάστηκε ως διοικητήριο, έχει βελτιωμένο τακτικό συντονισμό χάρη σε πρόσθετα συστήματα επικοινωνίας και βοηθητικές μονάδες ισχύος.
Τρέχουσες προκλήσεις και πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Η γήρανση του M113 έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα. Η βασική του θωράκιση προσφέρει ελάχιστη προστασία έναντι των σύγχρονων απειλών, ενώ τα συστήματα πρόωσής του παρουσιάζουν προβλήματα απόδοσης και συντήρησης. Επιπλέον, η έλλειψη προηγμένων συστημάτων οπτικής και επικοινωνίας περιορίζει την απόδοσή του σε τρέχοντα σενάρια μάχης.
Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, η Ελλάδα έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Η πρόταση της Rafael Advanced Defense Systems, μαζί με τη συνεργασία της ΜΕΤΚΑ, επιδιώκει την αναβάθμιση περισσότερων από 500 οχημάτων M113. Αυτό το έργο περιλαμβάνει τηλεκατευθυνόμενους σταθμούς όπλων με αυτόματα κανόνια 30 χιλιοστών, ενισχυμένη θωράκιση και προηγμένα συστήματα επικοινωνίας.
Οι βελτιώσεις περιλαμβάνουν επίσης νέα συστήματα πρόωσης για την αύξηση της κινητικότητας και σύγχρονους οπτικούς αισθητήρες για την επέκταση της τακτικής αντίληψης. Αυτές οι ενημερώσεις στοχεύουν στη διατήρηση της επιχειρησιακής συνάφειας του στόλου στο τρέχον πλαίσιο.
Βασικές πτυχές του προγράμματος εκσυγχρονισμού
Βελτιωμένος οπλισμός: Κανόνια 30mm σε τηλεκατευθυνόμενους πυργίσκους.
Ενισχυμένη θωράκιση για αύξηση της προστασίας από εκρηκτικά.
Προηγμένα συστήματα επικοινωνίας και σύγχρονοι οπτικοί αισθητήρες.
Εκτιμώμενο κόστος: λιγότερο από 8 εκατομμύρια ευρώ ανά όχημα.
Οικονομικός και στρατηγικός αντίκτυπος του έργου
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού M113 επιδιώκει επίσης να ενθαρρύνει τη συμμετοχή της τοπικής βιομηχανίας. Μεγάλο μέρος των αναβαθμίσεων θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της ΜΕΤΚΑ στη Μαγνησία. Θα συμβάλει στην αναζωογόνηση του ελληνικού αμυντικού τομέα και στη μείωση του συνολικού κόστους.
Αν και οι βελτιώσεις υπόσχονται να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του M113, αυτό το όχημα παραμένει ουσιαστικά ένα APC και δεν μπορεί να αντικαταστήσει πιο προηγμένα οχήματα μάχης πεζικού. Ωστόσο, ο εκσυγχρονισμός του αντιπροσωπεύει μια οικονομικά αποδοτική και ρεαλιστική λύση για τους δημοσιονομικούς περιορισμούς της Ελλάδας».
Το κρίσιμο βήμα για την Ελλάδα
Συνοπτικά, ο Ελληνικός Στρατός διαθέτει έναν μεγάλο στόλο Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) M113. Τα συγκεκριμένα βρίσκονται σε υπηρεσία για πάνω από 40 χρόνια. Προκειμένου να ενισχύσει τις επιχειρησιακές του δυνατότητες και να εκσυγχρονίσει τον εξοπλισμό του, το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) εξετάζει την αναβάθμιση αυτών των οχημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν πραγματοποιηθεί παρουσιάσεις από ισραηλινές εταιρείες, όπως η Elbit Systems και η Rafael, που προτείνουν λύσεις εκσυγχρονισμού για τα M113.
Μία από τις προτάσεις περιλαμβάνει την εγκατάσταση του τηλεχειριζόμενου σταθμού οπλισμού Dragon. Αυτός φέρει πολυβόλο διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών. Αυτή η αναβάθμιση έχει ήδη εφαρμοστεί σε 44 M113A2 του στρατού των Φιλιππίνων, βελτιώνοντας την ισχύ πυρός και την προστασία του πληρώματος.
Επιπλέον, η ισραηλινή εταιρεία Elbit Systems έχει προτείνει την ενσωμάτωση του συστήματος Iron Sting. Είναι περίπτωση κατευθυνόμενου όλμου ακριβείας, στα M113 του Ελληνικού Στρατού. Αυτή η προσθήκη θα ενισχύσει την ακρίβεια και την αποτελεσματικότητα των πυρών υποστήριξης.
Η συνεργασία με το Ισραήλ για την αναβάθμιση των M113 προσφέρει την ευκαιρία αξιοποίησης της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας που διαθέτει η ισραηλινή αμυντική βιομηχανία στον τομέα των τεθωρακισμένων οχημάτων. Αυτή η συνεργασία εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο ενίσχυσης των αμυντικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ, με στόχο την ενδυνάμωση των στρατιωτικών δυνατοτήτων και των δύο χωρών.
Παράλληλα, το ΓΕΣ εξετάζει και άλλες προτάσεις αναβάθμισης των M113, συμπεριλαμβανομένων ελληνικών εταιρειών. Στόχος η ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και τη διασφάλιση της ομοιοτυπίας και της διαλειτουργικότητας του εξοπλισμού.
Συνολικά, η αναβάθμιση των M113 αποτελεί κρίσιμο βήμα για την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας του Ελληνικού Στρατού. Αυτό, διασφαλίζοντας την αποτελεσματική και ασφαλή μεταφορά προσωπικού στο σύγχρονο πεδίο μάχης.
Το «Noticias de Israel» είναι μια ισπανόφωνη ιστοσελίδα ειδήσεων που εστιάζει στην κάλυψη θεμάτων που σχετίζονται με το Ισραήλ, τη Μέση Ανατολή και διεθνείς εξελίξεις.
Παρέχει άρθρα, αναλύσεις και νέα για διάφορες θεματικές, όπως Πολιτική, Άμυνα και Στρατιωτικά Θέματα, Οικονομία, Θρησκεία και Πολιτισμός, Διεθνείς Σχέσεις.
Η ιστοσελίδα απευθύνεται κυρίως σε ισπανόφωνο κοινό. Επιδιώκει να ενημερώσει τους αναγνώστες για τις εξελίξεις που αφορούν το Ισραήλ και την παγκόσμια σκηνή από την οπτική γωνία της περιοχής.