Η τραγωδία των Τεμπών
Η ποινικη ευθύνη των πολιτικών
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Η προσπάθεια συγκάλυψης
Είμαι ο πρώτος Δικηγόρος που έλαβε εντολή από συγγενή τραυματία επιβάτη της μοιραίας αμαξοστοιχίας που συγκρούσθηκε μετωπικά με εμπορική στα Τεμπη στην θέση Ευαγγελισμός την 28/2 με τραγικό απολογισμό 57 νεκρούς στην πλειοψηφία τους νέους ανθρώπους φοιτητές που επέστρεφαν ανυποψίαστοι ταξιδεύοντας στα πρώτα στα βαγόνια της HellenicTrainκαι πολλούς τραυματίες.
Την επόμενη έσπευσα στο σημείο πλησίασα παρά την αυστηρή αστυνομική παρουσία και απαγόρευση
Είδα να συλλέγονται νεκροί καμμένα κατεστραμμένα ολοσχερώς βαγόνια η εκτροχιασμένα δεκάδες ασθενοφόρα να μεταφέρουν ημιθανείς η νεκρούς
Φριχτή θλιβερή εικόνα !
Κατέφθαναν γονείς αναστατωμένοι σε απόγνωση ευρισκόμενοι από όλα τα σημεία της Ελλάδας με την αγωνία και ανησυχία ζωγραφισμένη ατο πρόσωπο τους ένα αλαλούμ και μια απερίγραπτη ανοργανωσιά από τους αρμόδιους.
Τα Νοσοκομεία Λάρισας Κατερίνης Καρδίτσας Τρικάλων και άλλων γειτονικών πόλεων είχαν πλημμυρίσει από τραυματίες η νεκρούς που Δεν ήταν εύκολο να αναγνωρισθούν είχαν γίνει κυριολεκτικά καρβουνο.
Η έγνοια των αρμοδίων παρατήρησα συνειδητοποίησα ήταν αφού περισυλλέγουν τα πτώματα να μετακινηθούν τα βαγόνια σε ανοικτό χώρο του ΟΣΕ να τσιμεντωθει γρήγορα με συνοπτικές διαδικασίες ο περιβάλλων χωρίς όπου αργότερα σε επίσκεψη μου στο εκκλησάκι που κτίσθηκε προς τιμήν της μνήμης των νεκρών παιδιών βρέθηκαν ανθρώπινα Κόκκαλα.
Εκλαμβάνω την ενέργεια αυτήν του ΟΣΕ και της Περιφέρειας Θεσσαλίας ως απόπειρα απόκρυψης εξαφάνισης εξάλειψης στοιχείων πριν καν να έχουν ορισθει από τις οικογένειες θυμάτων τεχνικοί σύμβουλοι πραγματογνώμονες ,κυρίως για την αιτια της ανάφλεξης και μεγάλης πυρκαγιάς που προκλήθηκε και ένδειξη έλλειψης σεβασμού στους αδικοχαμένους νέους ανθρώπους που έχασαν την ζωή τους εξαιτίας της εγκληματικής αμέλειας των υπευθύνων αυτής της πρωτοφανούς σιδηροδρομικής τραγωδίας
Η κυβέρνηση μερίμνησε να καλυφθεί ο χώρος με τσιμέντο ενώ ακόμη αγνοούν το άνθρωποι
Ακόμη δεν έχει απαντηθεί τι επικίνδυνο εύφλεκτο υλικό μετέφερε χωρίς νομιμα παραστατικά η εμπορική αμαξοστοιχία πού ξεκίνησε από την Κατερινη και για ποιον παραλήπτη προορίζονταν.
Η υπόθεση πήρε τον δρόμο της Δικαιοσύνης ορθώς ορισθηκε Εφέτης Ανακριτής που προχωρα την κυρία ανάκριση έχοντας κλητεύσει πέραν του προφυλακισμένου Σταθμάρχη και επιθεωρητή υψηλά ιστάμενους διοικητικούς του ΟΣΕ που ευθύνονται για την μη εκτέλεση των συμβάσεων τηλεδιοικησης και σήμανσης πουαν υπήρχαν, αν υγρού το πι κανόνες ασφαλείας θα είχε αποφευχθεί με βεβαιότητα η θανατηφόρα αυτη σύγκρουση που συγκλόνισε την κοινή γνώμη και βύθισε στο πένθος τόσες οικογένειες
Οφείλουμε να έχουμε απεριόριστη εμπιστοσύνη στην Δικαιοσύνη που πράττει το καθήκον της όπως έχω διαπιστώσει.
Η μονη επισήμανση που έχω να προσθέσω είναι ότι πρέπει απαραίτητα η ποινική δίωξη με άδεια της βουλής να επεκταθεί στα πολιτικά πρόσωπα στους διατελέσαντες Υπουργούς Μεταφορών οπως λχΧΡ Σπιρτζης Κ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ που έχουν αναμφισβήτητα ποινική πέραν της πολιτικής ευθύνη για την πολύχρονη καθυστέρηση και μη εκτέλεση των ακριβών συμβάσεων όπως λχ της μ αριθμό 517 για την τηλεδιοιξηση και σήμανση που πλήρωσαν οι Έλληνες φορολογούμενοι
Αν έχουμε πραγματικά κράτος δικαίου
Εύχομαι γρήγορα να προσδιοριστεί η σημαντική αυτή δικη και να απονεμηθεί δικαιοσύνη χωρίς εκπτώσεις
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Δ ΝΟΥΛΕΖΑΣ
Δικηγορος στον Άρειο Πάγο
Τεμπη: Ελληνικό «όχι» στην πρόταση Ευρωπαίου εισαγγελέα για παραπομπή υπουργών
Η ελληνική κυβέρνηση απέρριψε την έκκληση της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής να αναλάβει δράση σχετικά με την πιθανή ποινική ευθύνη δύο πρώην υπουργών Μεταφορών για τη θανατηφόρα σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, γράφει το Politico.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) τον περασμένο μήνα απήγγειλε κατηγορίες σε 23 υπόπτους — συμπεριλαμβανομένων 18 δημοσίων υπαλλήλων — για εγκλήματα που συνδέονται με την εκτέλεση συμβάσεων για συστήματα τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο δίκτυο, συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ. Ωστόσο, η EPPO είχε ακόμη μεγαλύτερους στόχους στο στόχαστρο της: δύο πρώην υπουργούς.
Σε επιστολή που απέστειλε η εισαγγελέας της EPPO Πόπη Παπανδρέου στις 2 Ιουνίου στις ελληνικές αρχές, και την οποία είδε το Politico, σημείωνε ότι κατά τη διάρκεια της έρευνας για το δυστύχημα «προέκυψαν υποψίες για πιθανά ποινικά αδικήματα που διέπραξαν πρώην μέλη της ελληνικής κυβέρνησης».
«Αυτά τα πιθανά ποινικά αδικήματα αφορούν παράβαση καθήκοντος από τον πρώην Υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και υπεξαίρεση από τον πρώην Υπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή», έλεγε στο έγγραφο η κα Παπανδρέου. «Σας ζητάμε να προχωρήσετε σε δικές σας ενέργειες», συνέχιζε.
Αυτή η απαίτηση δράσης κατά των δύο πρώην υπουργών βασίζεται σε μια ιδιαιτερότητα της ελληνικής νομοθεσίας: μόνο το κοινοβούλιο μπορεί να διεξάγει έρευνες για καταγγελίες σε βάρος πρώην υπουργών. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση έθαψε την υπόθεση πολιτικά, χρησιμοποιώντας την κοινοβουλευτική της πλειοψηφία για να απορρίψει την ανάγκη σύστασης προανακριτικής επιτροπής. Ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης απέδωσε αρχικά το περιστατικό σε «τραγικό ανθρώπινο λάθος», αλλά αναγκάστηκε να κάνει πίσω αφού κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να συγκαλύψει τον ρόλο της κυβέρνησης, γράφει το Politico.
Η EPPO θεωρεί ότι η ελληνική συνταγματική ιδιορρυθμία — ότι μόνο το κοινοβούλιο μπορεί να αναλάβει δράση κατά των υπουργών — παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ και έχει θέσει το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
«Εναπόκειται στην Επιτροπή να παρακολουθήσει τις ασυμβατότητες της εθνικής νομοθεσίας με τη νομοθεσία της ΕΕ», δήλωσε η γενική εισαγγελέας της Ευρώπης Laura Codruța Kövesi σε συνέντευξή της στο Politico. «Η Επιτροπή γνωρίζει την κατάσταση, είναι πολύ δημόσια, αλλά το τι θα κάνουν, δεν μπορώ να το σχολιάσω».
Ο κ. Καραμανλής παραιτήθηκε μετά το δυστύχημα. Επανεξελέγη, όμως, με το κυβερνών κόμμα της Νέας Δημοκρατίας στις εθνικές εκλογές του Ιουνίου. Ο Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος διετέλεσε υπουργός Μεταφορών στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεν επανεξελέγη.
Η κα Παπανδρέου της EPPO έγραψε ότι αναφερόταν στον Σπίρτζη για «το έγκλημα της παράβασης καθήκοντος». Έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για τον κ. Καραμανλή, λέγοντας ότι αναφέρεται στην υπόθεσή του για «το αδίκημα της υπεξαίρεσης κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελληνικού Δημοσίου, από το οποίο η ζημιά που προκλήθηκε ξεπερνά συνολικά τις 120.000 ευρώ» σε σχέση με επισκευές και αναβαθμίσεις σιδηροδρομικών σημάνσεων και διακοπτών.
Η δικογραφία της EPPO για τους Σπίρτζη και Καραμανλή παραπέμφθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο και από εκεί στο ελληνικό κοινοβούλιο. Στη συνέχεια, το Κοινοβούλιο έπρεπε να αποφασίσει εάν θα συγκροτούσε μια προανακριτική επιτροπή για να διερευνήσει εάν η υπόθεση έπρεπε να παραπεμφθεί ενώπιον ειδικού δικαστηρίου.
Το ελληνικό Ανώτατο Δικαστήριο έστειλε τις δικογραφίες στον Κωνσταντίνο Τασούλα, πρόεδρο της Βουλής, στις 29 Ιουνίου, σύμφωνα με έγγραφο που είδε το Politico. Τον Νοέμβριο, το κοινοβούλιο εξέτασε εάν θα συγκροτούσε προανακριτική επιτροπή για πρώην υπουργούς, συμπεριλαμβανομένων των κ.κ. Σπίρτζη και Καραμανλή. Το ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε στα ευρήματα της EPPO κατά τη διάρκεια της συζήτησης και υποστήριξε την ιδέα. Τελικά, όμως, η πρόταση απορρίφθηκε και η υπόθεση αρχειοθετήθηκε.
Ο κ. Σπίρτζης είπε στο Politico ότι προσωπικά είχε υποστηρίξει τη σύσταση προκαταρκτικής έρευνας από τη Βουλή ως τρόπο αντιμετώπισης των καταγγελιών εναντίον του και πρόσθεσε ότι είχε ζητήσει να αντιμετωπίζεται όπως οποιοσδήποτε άλλος Έλληνας πολίτης. Πρόσθεσε ότι δεν πρέπει να υπάρχει παραγραφή λόγω της ειδικής ρύθμισης για τους υπουργούς. «Δυστυχώς, η Νέα Δημοκρατία δεν υποστήριξε το αίτημά μου», πρόσθεσε.
«Μιλώντας στο κοινοβούλιο στα τέλη Νοεμβρίου, είπε ότι η έρευνα θα αποδείξει την αθωότητά του και θα δώσει «μια οριστική απάντηση στην προσπάθεια της Νέας Δημοκρατίας να διασπείρει πολιτική ευθύνη». Ο Καραμανλής δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό. Κατά την ομιλία του στο κοινοβούλιο, ο Καραμανλής είχε πει ότι αντιτίθεται στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ.
«Παραιτήθηκα αμέσως και δημοσιοποίησα την παραίτησή μου, στο δρόμο της επιστροφής [από τα Τέμπη] και πριν καν φτάσω στην Αθήνα», είπε. «Αυτό υπαγορεύτηκε από τα ήθη και τις αρχές μου. Ανέλαβα αντικειμενική πολιτική ευθύνη όχι μόνο για τη δική μου θητεία, αλλά και για τους προκατόχους μου. Αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο στα πολιτικά ήθη της χώρας μας».
Η ελληνική κυβέρνηση και το γραφείο του προέδρου της Βουλής δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό, καταλήγει το Politico.
Πηγή: Reporter.gr
Αρθρογραφεί ο Βασίλης Δ. Νουλέζας
Δικηγορος στον Άρειο Πάγο