Καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Τότε που αναγκάστηκε να παρέμβει ο Μητσοτάκης επειδή απέτυχε ο Μάνος Μανουσάκης
Δεν πάει πολύς καιρός που απέτυχε παταγωδώς ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κος Μάνος Μανουσάκης στο σημαντικό γεωπολιτικό και οικονομικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ κόστους 2 δις ευρώ και ανάγκασε τελικά τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να αναλάβει πρωτοβουλίες μήπως και λυθεί το θέμα.
Ο Πρωθυπουργός, μετά την θορυβώδη αποτυχία Μανουσάκη, είχε το καλοκαίρι τηλεφωνικές επικοινωνίες off the record με τον Πρόεδρο της Κύπρου κο Νίκο Χριστοδουλίδη, ώστε να καμφθεί η αντίδραση της Λευκωσίας και να συνεχιστεί το έργο.
Επισήμως το Μέγαρο Μαξίμου δεν σχολίαζε τότε και καλά έκανε. Ο ΑΔΜΗΕ είναι εταιρεία εισηγμένη, με μεγαλύτερο μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και ισχυρή συμμετοχή της Grid, του κρατικού κινεζικού κολοσσού. Συνεπώς οι κινήσεις από την κυβέρνηση έπρεπε να είναι απόλυτα διακριτικές και να μην δημοσιοποιούνται ούτε να επιβεβαιώνονται και έτσι ακριβώς γίνεται.
Να θυμίσουμε πως το σημαντικό αυτό πρότζεκτ των 2 δις ενδιαφέρει άμεσα και το Ισραήλ.
Στο πλαίσιο αυτό έτοιμη να υπογραφεί ήταν προ λίγων ημερών η σημαντική διακρατική συμφωνία για θέματα ενέργειας την Αθήνα μεταξύ του ΥΠΕΝ Θόδωρου Σκυλακάκη και του υπουργού Ενέργειας του Ισραήλ Ελι Κόεν.
Δεν ήρθε τελικά ο Ισραηλινός επίσημος, επειδή το συμβούλιο ασφαλείας της ισραηλινής κυβέρνησης στο οποίο συμμετέχει, συνεδρίαζε και πήρε την απόφαση ανακωχής στο Νότιο Λίβανο.
Αναζητείται τώρα η καταλληλότερη ημερομηνία για τις «τζίφρες».
Κορυφαίος παράγοντας του ΥΠΕΝ μου έλεγε πως η διακρατική συμφωνία είναι έτοιμη και στις λεπτομέρειές της και θα δώσει ώθηση, κατά κύριο λόγο, στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ.
Άγνωστο παραμένει τι θα απαντήσει ο κος Σκυλακάκης στον -πλήρως ενημερωμένο- ισραηλινό ομόλογό του, όταν αυτός τον ρωτήσει «γιατί χάσατε ένα ολόκληρο πεντάμηνο από το πρότζεκτ, με τις διαβεβαιώσεις του … δικού σας κου Μανουσάκη ότι οι Κύπριοι θα βάλουν χωρίς καμία αντίρρηση λεφτά στο έργο;».
Σας διαβεβαιώ πως αυτή η ερώτηση θα υποβληθεί στον ΥΠΕΝ.
Η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη φαινόταν πλήρως αρνητική από το Απρίλιο – Μάιο ως προς στο σενάριο εισόδου της στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector.
Τα ψέματα
Ο κος Μανουσάκης όπως λέει κορυφαίος κυβερνητικός παράγοντας στην Κύπρο, έλεγε ψέματα στην Αθήνα ισχυριζόμενος πως είναι ζήτημα λίγου χρόνου να επιτύχει ο ίδιος τη μεταστροφή των Κυπρίων.
Ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ μετέβη τότε στην Κύπρο για να παρουσιάσει την πλήρη μελέτη κόστους – οφέλους για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, σε ένα αρνητικό για τον ίδιο ακροατήριο και όπως αναμενόταν «έφαγε πόρτα» από τους Κύπριους.
Αφού απέτυχε πλήρως και διαπίστωσε τα αδιέξοδα της παρέμβασής του, ο κος Μανουσάκης με μεγάλη καθυστέρηση αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι, αν δεν αλλάξει αυτή την απόφαση η Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου (ΡΑΕΚ), τότε το έργο δεν θα προχωρήσει.
Μάλιστα, ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ δεν τόλμησε να κατέβει και τρίτη φορά στην Κύπρο για διαβουλεύσεις επειδή εκεί ήταν ανεπιθύμητος πλέον και έστειλε τους υπηρεσιακούς!
Χαρακτηριστικό είναι πως ο κος Χαράλαμπος Έλληνας, ίσως ο κορυφαίος ειδικός για τα ενεργειακά στην Κύπρο, επιτέθηκε ανοιχτά και δημόσια στον κο Μανουσάκη δηλώνοντας ότι «βρίσκει πολύ παράξενο τον ισχυρισμό του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ πως το έργο δεν θα είναι βιώσιμο με την απόφαση που πήρε η ΡΑΕΚ».
Σχολιάζοντας αυτό τον ισχυρισμό του κου Μανουσάκη, ο Δρ Έλληνας ανέφερε «είναι ένα έργο 2 δισ. ευρώ, ενώ η ανάκτηση του κόστους από τους Κύπριους καταναλωτές ανέρχεται σε περίπου 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Δεν πιστεύω ότι το έργο των 2 δισ. ευρώ θα είναι μη βιώσιμο, μόνο και μόνο για 25 εκατ. τον χρόνο. Αν είναι έτσι, τότε έχουν πρόβλημα ο κος Μανουσάκης και ο ΑΔΜΗΕ, κάτι δεν κάνουν καλά».
Και ο Παπαναστασίου εναντίον του Μανουσάκη
Επίσης, την ίδια εποχή, με επιστολή του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου Γιώργου Παπαναστασίου προς τον κο Μανουσάκη, η κυπριακή πλευρά εξέφραζε έντονο προβληματισμό για μετοχικό κεφάλαιο του έργου και τις τεχνικές λεπτομέρειες αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ, που φαίνεται να έχει αποτύχει πλήρως στην προσπάθεια που ανέλαβε με περίσσεια αυτοπεποίθηση αλλά χωρίς τις διοικητικές ικανότητες που χρειάζονται.
Θέλει όμως να είναι συνιδιοκτήτης του asset και να συνδιαχειρίζεται υπό την αίρεση πάντα της έγκρισης της μελέτης κόστους – οφέλους (CBA) από διεθνή οίκο, η οποία ωστόσο φαίνεται να περνά σε δεύτερη μοίρα.
Ο κος Μανουσάκης μετά από καταστροφική για το έργο αβελτηρία και καθυστέρηση, δήλωσε ότι θα ζητήσει, κατόπιν εορτής φυσικά, την αναθεώρηση της απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου.
Ανακάλυψε μάλιστα, ότι «σε διαφορετική περίπτωση το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου είναι μη βιώσιμο και θα σταματήσει» πράγματα που έπρεπε να έχει πει στην ελληνική κυβέρνηση από τον Απρίλιο-Μάιο.
Τότε έλεγε προς την Ελληνική κυβέρνηση πως «έφερα με τα νερά μου του Κύπριους, μην ανησυχείτε, το ελέγχω το παιχνίδι».
Μετά την τραγική αποτυχία του, αναγκάστηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να κατέβει στην Κύπρο (για τη μαύρη επέτειο της τουρκικής εισβολής) και να διαπραγματεύεται ανεπίσημα με τον Νίκο Χριστοδουλίδη το πρότζεκτ από την αρχή.
Μετά από ένα τρίμηνο κομπασμών, υπεραισιοδοξίας και σιγουριάς, ο κος Μανουσάκης «σήκωσε τα χέρια ψηλά» και διαμήνυσε με εγκληματική καθυστέρηση, πως μόνο με πολιτική παρέμβαση θα μπορούσε να επιλυθεί το μέγα πρόβλημα με μεγάλη γεωστρατηγική σημασία που ενδιαφέρει σφόδρα και τους Αμερικανούς.
Απέτυχε ο ίδιος, παρόλο που γνώριζε την άποψη της Λευκωσίας από τον Απρίλιο, και στο τέλος για να διασωθεί, έβαλε μπροστά την κυβέρνηση της Αθήνας.
Η ΡΑΕΚ αποφάσισε ότι οι πληρωμές για το έργο θα αρχίσουν μόνο όταν ολοκληρωθεί και όχι από το στάδιο της κατασκευής, όπως θέλει ο ΑΔΜΗΕ, κάτι που θεωρείται πρωτοφανές και ο κος Μανουσάκης προσπάθησε να το επιβάλλει με το «έτσι θέλω».
Στο πλήρες αδιέξοδο που δημιούργησε ο κος Μανουσάκης με την αλαζονεία και τους λανθασμένους χειρισμούς, αφήνοντας ακόμη και τους… Τούρκους να έχουν άποψη («δεν σας χρειάζεται αυτό το έργο στην Κύπρο, πάρτε ρεύμα από εμάς!»), υπήρξε παρέμβαση αναγκαστικά από τις πολιτικές ηγεσίες: Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης έδωσαν σφυγμό σε ένα έργο ως τότε «ετοιμοθάνατο»…
Διαβάστε επίσης:
Γιώργος Προκοπίου: Νέο deal ύψους 1,1 δισ. δολαρίων για πέντε πλοία
Γιώργος Οικονόμου: Kίνηση έκπληξη στην αγορά των containerships
«Υπερ-Τειρεσίας» για οφειλές από 2.000 ευρώ και πάνω – Όλο το σχέδιο για 3 ακόμη «Τειρεσίες»
Δεν πάει πολύς καιρός που απέτυχε παταγωδώς ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κος Μάνος Μανουσάκης στο σημαντικό γεωπολιτικό και οικονομικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ κόστους 2 δις ευρώ και ανάγκασε τελικά τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να αναλάβει πρωτοβουλίες μήπως και λυθεί το θέμα.
Ο Πρωθυπουργός, μετά την θορυβώδη αποτυχία Μανουσάκη, είχε το καλοκαίρι τηλεφωνικές επικοινωνίες off the record με τον Πρόεδρο της Κύπρου κο Νίκο Χριστοδουλίδη, ώστε να καμφθεί η αντίδραση της Λευκωσίας και να συνεχιστεί το έργο.
Επισήμως το Μέγαρο Μαξίμου δεν σχολίαζε τότε και καλά έκανε. Ο ΑΔΜΗΕ είναι εταιρεία εισηγμένη, με μεγαλύτερο μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και ισχυρή συμμετοχή της Grid, του κρατικού κινεζικού κολοσσού. Συνεπώς οι κινήσεις από την κυβέρνηση έπρεπε να είναι απόλυτα διακριτικές και να μην δημοσιοποιούνται ούτε να επιβεβαιώνονται και έτσι ακριβώς γίνεται.
Να θυμίσουμε πως το σημαντικό αυτό πρότζεκτ των 2 δις ενδιαφέρει άμεσα και το Ισραήλ.
Στο πλαίσιο αυτό έτοιμη να υπογραφεί ήταν προ λίγων ημερών η σημαντική διακρατική συμφωνία για θέματα ενέργειας την Αθήνα μεταξύ του ΥΠΕΝ Θόδωρου Σκυλακάκη και του υπουργού Ενέργειας του Ισραήλ Ελι Κόεν.
Δεν ήρθε τελικά ο Ισραηλινός επίσημος, επειδή το συμβούλιο ασφαλείας της ισραηλινής κυβέρνησης στο οποίο συμμετέχει, συνεδρίαζε και πήρε την απόφαση ανακωχής στο Νότιο Λίβανο.
Αναζητείται τώρα η καταλληλότερη ημερομηνία για τις «τζίφρες».
Κορυφαίος παράγοντας του ΥΠΕΝ μου έλεγε πως η διακρατική συμφωνία είναι έτοιμη και στις λεπτομέρειές της και θα δώσει ώθηση, κατά κύριο λόγο, στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ.
Άγνωστο παραμένει τι θα απαντήσει ο κος Σκυλακάκης στον -πλήρως ενημερωμένο- ισραηλινό ομόλογό του, όταν αυτός τον ρωτήσει «γιατί χάσατε ένα ολόκληρο πεντάμηνο από το πρότζεκτ, με τις διαβεβαιώσεις του … δικού σας κου Μανουσάκη ότι οι Κύπριοι θα βάλουν χωρίς καμία αντίρρηση λεφτά στο έργο;».
Σας διαβεβαιώ πως αυτή η ερώτηση θα υποβληθεί στον ΥΠΕΝ.
Η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη φαινόταν πλήρως αρνητική από το Απρίλιο – Μάιο ως προς στο σενάριο εισόδου της στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector.
Τα ψέματα
Ο κος Μανουσάκης όπως λέει κορυφαίος κυβερνητικός παράγοντας στην Κύπρο, έλεγε ψέματα στην Αθήνα ισχυριζόμενος πως είναι ζήτημα λίγου χρόνου να επιτύχει ο ίδιος τη μεταστροφή των Κυπρίων.
Ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ μετέβη τότε στην Κύπρο για να παρουσιάσει την πλήρη μελέτη κόστους – οφέλους για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, σε ένα αρνητικό για τον ίδιο ακροατήριο και όπως αναμενόταν «έφαγε πόρτα» από τους Κύπριους.
Αφού απέτυχε πλήρως και διαπίστωσε τα αδιέξοδα της παρέμβασής του, ο κος Μανουσάκης με μεγάλη καθυστέρηση αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι, αν δεν αλλάξει αυτή την απόφαση η Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου (ΡΑΕΚ), τότε το έργο δεν θα προχωρήσει.
Μάλιστα, ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ δεν τόλμησε να κατέβει και τρίτη φορά στην Κύπρο για διαβουλεύσεις επειδή εκεί ήταν ανεπιθύμητος πλέον και έστειλε τους υπηρεσιακούς!
Χαρακτηριστικό είναι πως ο κος Χαράλαμπος Έλληνας, ίσως ο κορυφαίος ειδικός για τα ενεργειακά στην Κύπρο, επιτέθηκε ανοιχτά και δημόσια στον κο Μανουσάκη δηλώνοντας ότι «βρίσκει πολύ παράξενο τον ισχυρισμό του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ πως το έργο δεν θα είναι βιώσιμο με την απόφαση που πήρε η ΡΑΕΚ».
Σχολιάζοντας αυτό τον ισχυρισμό του κου Μανουσάκη, ο Δρ Έλληνας ανέφερε «είναι ένα έργο 2 δισ. ευρώ, ενώ η ανάκτηση του κόστους από τους Κύπριους καταναλωτές ανέρχεται σε περίπου 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Δεν πιστεύω ότι το έργο των 2 δισ. ευρώ θα είναι μη βιώσιμο, μόνο και μόνο για 25 εκατ. τον χρόνο. Αν είναι έτσι, τότε έχουν πρόβλημα ο κος Μανουσάκης και ο ΑΔΜΗΕ, κάτι δεν κάνουν καλά».
Και ο Παπαναστασίου εναντίον του Μανουσάκη
Επίσης, την ίδια εποχή, με επιστολή του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου Γιώργου Παπαναστασίου προς τον κο Μανουσάκη, η κυπριακή πλευρά εξέφραζε έντονο προβληματισμό για μετοχικό κεφάλαιο του έργου και τις τεχνικές λεπτομέρειες αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ, που φαίνεται να έχει αποτύχει πλήρως στην προσπάθεια που ανέλαβε με περίσσεια αυτοπεποίθηση αλλά χωρίς τις διοικητικές ικανότητες που χρειάζονται.
Θέλει όμως να είναι συνιδιοκτήτης του asset και να συνδιαχειρίζεται υπό την αίρεση πάντα της έγκρισης της μελέτης κόστους – οφέλους (CBA) από διεθνή οίκο, η οποία ωστόσο φαίνεται να περνά σε δεύτερη μοίρα.
Ο κος Μανουσάκης μετά από καταστροφική για το έργο αβελτηρία και καθυστέρηση, δήλωσε ότι θα ζητήσει, κατόπιν εορτής φυσικά, την αναθεώρηση της απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου.
Ανακάλυψε μάλιστα, ότι «σε διαφορετική περίπτωση το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου είναι μη βιώσιμο και θα σταματήσει» πράγματα που έπρεπε να έχει πει στην ελληνική κυβέρνηση από τον Απρίλιο-Μάιο.
Τότε έλεγε προς την Ελληνική κυβέρνηση πως «έφερα με τα νερά μου του Κύπριους, μην ανησυχείτε, το ελέγχω το παιχνίδι».
Μετά την τραγική αποτυχία του, αναγκάστηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να κατέβει στην Κύπρο (για τη μαύρη επέτειο της τουρκικής εισβολής) και να διαπραγματεύεται ανεπίσημα με τον Νίκο Χριστοδουλίδη το πρότζεκτ από την αρχή.
Μετά από ένα τρίμηνο κομπασμών, υπεραισιοδοξίας και σιγουριάς, ο κος Μανουσάκης «σήκωσε τα χέρια ψηλά» και διαμήνυσε με εγκληματική καθυστέρηση, πως μόνο με πολιτική παρέμβαση θα μπορούσε να επιλυθεί το μέγα πρόβλημα με μεγάλη γεωστρατηγική σημασία που ενδιαφέρει σφόδρα και τους Αμερικανούς.
Απέτυχε ο ίδιος, παρόλο που γνώριζε την άποψη της Λευκωσίας από τον Απρίλιο, και στο τέλος για να διασωθεί, έβαλε μπροστά την κυβέρνηση της Αθήνας.
Η ΡΑΕΚ αποφάσισε ότι οι πληρωμές για το έργο θα αρχίσουν μόνο όταν ολοκληρωθεί και όχι από το στάδιο της κατασκευής, όπως θέλει ο ΑΔΜΗΕ, κάτι που θεωρείται πρωτοφανές και ο κος Μανουσάκης προσπάθησε να το επιβάλλει με το «έτσι θέλω».
Στο πλήρες αδιέξοδο που δημιούργησε ο κος Μανουσάκης με την αλαζονεία και τους λανθασμένους χειρισμούς, αφήνοντας ακόμη και τους… Τούρκους να έχουν άποψη («δεν σας χρειάζεται αυτό το έργο στην Κύπρο, πάρτε ρεύμα από εμάς!»), υπήρξε παρέμβαση αναγκαστικά από τις πολιτικές ηγεσίες: Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης έδωσαν σφυγμό σε ένα έργο ως τότε «ετοιμοθάνατο»…
Διαβάστε επίσης:
Γιώργος Προκοπίου: Νέο deal ύψους 1,1 δισ. δολαρίων για πέντε πλοία
Γιώργος Οικονόμου: Kίνηση έκπληξη στην αγορά των containerships
«Υπερ-Τειρεσίας» για οφειλές από 2.000 ευρώ και πάνω – Όλο το σχέδιο για 3 ακόμη «Τειρεσίες»