Κόκκινο πανί το Ειδικό Χωροταξικό για τον τουρισμό – Στη σέντρα βγάζουν οι επενδυτές το υπουργείο Περιβάλλοντος
Κόκκινο πανί ήταν για τους επενδυτές που κλήθηκαν να συζητήσουν για την επόμενη ημέρα του τουρισμού σε συνέδριο που διοργανώθηκε χθες από το Πανεπιστήμιο Πειραιά, η αναφορά του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιου Μπακογιάννη, σε «νησιά που, επενδυτικά, έχουν αρχίσει και κλειδώνουν».
Μία ημέρα μετά την – επεισοδιακή, όπως είπαν στελέχη των υπουργείων Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Ανάπτυξης, που έδωσαν το παρών στο ίδιο συνέδριο – παρουσίαση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου για τη Μύκονο στο νησί, η φέρουσα ικανότητα σε προορισμούς που χαρακτηρίζονται κορεσμένοι και από το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό έγινε ξανά μήλο της έριδος.
«Όταν κατατέθηκε η πρόταση για το Ειδικό Χωροταξικό σε διαβούλευση υπήρχαν δύο τάσεις, η πλευρά των περιβαλλοντικών οργανώσεων που βρήκαν το Σχέδιο “πολύ αναπτυξιακό” και οι επιχειρήσεις, που το βρήκαν “πολύ περιβαλλοντικό”. Έτσι, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι κάπου στη μέση πρέπει να βρίσκεται η εξυπηρέτηση των στόχων του Σχεδίου», είπε ο γενικός γραμματέας, συμπληρώνοντας πως κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης – σημειωτέον διήρκεσε από τις 4 Ιουλίου έως τις 25 Σεπτεμβρίου – έχουν υποβληθεί εκατοντάδες σχόλια, ενώ είναι σε εξέλιξη συμπληρωματική μελέτη δέουσας εκτίμησης για τις επιπτώσεις στις περιοχές Natura, η οποία θα αναρτηθεί επίσης σε διαβούλευση.
Ερωτώμενος αυτό για το οποίο γίνεται πολύς λόγος, τι μέλλει γενέσθαι, δηλαδή, με τις επενδύσεις που βρίσκονται επί 10 χρόνια στο στάδιο έγκρισης του ΕΣΧΑΣΕ, ο κ. Μπακογιάννης απάντησε πως «η χωροταξία τα έχει αυτά», λαμβάνοντας… πυρά ομαδόν στη συνέχεια. «Όταν αποφασίζεται να ασκηθεί χωροταξική πολιτική, ο υπουργός αποφασίζει να παγώσει το χρόνο, ώστε να δει εάν και κατά πόσο υπάρχει δυνατότητα αύξησης της δόμησης ή ποιες υποδομές είναι αυτές που μπορούν να λύσουν τα προβλήματα. Αν υπάρχει πρόβλημα όμως στο δείκτη της φέρουσας ικανότητας, θα πρέπει ή να επεκταθεί μία περιοχή, κάτι που δε γίνεται στην περίπτωση ενός νησιού, ή να γκρεμιστούν κτίρια. Υπάρχουν δείκτες που όταν ξεπεράσουν την αντοχή της φέρουσας ικανότητας, αυτό σημαίνει ότι δεν ανατρέπεται εύκολα», σημείωσε.
Από το ΣτΕ θα περνούν οι επενδύσεις για τουλάχιστον δύο ακόμη χρόνια
Παραδέχτηκε μεν ότι «η αγορά είναι που αξιολογεί ανάλογα με τα οικονομικά δεδομένα ποιος είναι ο καλύτερος προορισμός για επένδυση», όμως «η χωροταξία μπορεί όμως να περιορίσει τη μορφή της ανάπτυξης». Μιλώντας για προορισμούς που έχουν στοχοποιηθεί, ο γενικός γραμματέας τόνισε πως «τα νησιά είναι κλειστά οικοσυστήματα, για αυτό θα πρέπει να επιλέξουμε οι επενδύσεις να είναι στοχοποιημενες σε αυτό που θέλουμε να εξυπηρετήσουμε. Νησιά όπως η Ρόδος, η Μύκονος, η Σαντορίνη έχουν αρχίσει και κλειδώνουν από μεγάλου είδους επενδύσεων. Εξάλλου, πρέπει να υπάρχει η βεβαιότητα ότι δε θα προσβάλει κανείς στο ΣτΕ την άδεια μιας επένδυσης ύψους, π.χ. 100 εκατομμυρίων», κατέληξε ο κ. Μπακογιάννης, υπενθυμίζοντας ότι έως τον Ιούνιο του 2026 τα προεδρικά διατάγματα που ανάβουν το πράσινο φως σε στρατηγικές επενδύσεις θα περνούν από την κρησάρα του ΣτΕ.
«Η Μύκονος «κοκκίνησε» από την αυθαίρετη δόμηση και την έλλειψη υποδομών»
Η φέρουσα ικανότητα είναι που πυροδότησε τις αντιδράσεις των επενδυτών, με τον Γιάννη Δεληκανάκη, επικεφαλής της Southrock Asset Management, που υλοποιεί επενδύσεις 500 εκατ. στη Μύκονο, να επισημαίνει ότι «η Μύκονος είναι κατά 53% αδόμητη και ο λόγος που είναι κόκκινη είναι γιατί το κράτος δεν έκανε τα απαιτούμενα έργα υποδομής, που είναι και ο βασικός του ρόλος».
«Επενδύσαμε με κάποιο θεσμικό καθεστώς σε μία περιοχή. Σταματήσαμε το 2022 όταν ίσχυσε η αναστολή εργασιών, ενώ δίπλα μας έχτιζαν κανονικά, παράνομα, τους οποίους επιβραβεύει το Ειδικό Χωροταξικό. Όσα χρόνια το κράτος σχεδιάζει και αρνείται να λάβει μέτρα, οι παράνομοι θα δρουν, χωρίς ανταγωνισμό. Δεν σκέφτομαι ότι είναι αυτός ο στόχος του υπουργείου, αλλά αυτό είναι το αποτέλεσμα», είπε ο κ. Δεληκανάκης, αναφερόμενος παρεμπιπτόντως και στην προτεινόμενη ρύθμιση του Ειδικού Πολεοδομικού για τη Μύκονο, βάσει της οποία το Σχέδιο θα τεθεί σε εφαρμογή μόνο μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων υποδομής με χρονικό ορίζοντα πενταετίας. «Υλοποιούνται επενδύσεις που λαμβάνουν μέτρα έτσι ώστε νέες μονάδες να έχουν μηδαμινή επίδραση στη φέρουσα ικανότητα. Η οριζόντια αντιμετώπιση είναι λάθος».
Από την τοποθέτηση του γενικού γραμματέα ορμώμενος, διερωτήθηκε ο Σταύρος Μήτσης, επικεφαλής της Mitsis Hotels «ποια είναι η φέρουσα ικανότητα του Μανχάταν», έχοντας τονίσει πως για την άσκηση της επενδυτικής δραστηριότητας είναι απαραίτητη η φορολογική και νομοθετική δραστηριότητα, η κινητοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών για την αποφυγή στρεβλώσεων και η οργανωτική μέριμνα για όλα τα μεγέθη επιχειρήσεων στον τουρισμό.
Στη συζήτηση για τη φέρουσα ικανότητα υπερθεμάτισε ο διευθύνων σύμβουλος της Grivalia Hospitality, Γιώργος Χρυσικός, ισχυριζόμενος ότι «η Μύκονος είναι “κόκκινη” γιατί έχει αφεθεί στην αυθαίρετη δόμηση, διερωτώμενος πως έχουν χτιστεί εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα, ενώ είναι σε ισχύ το μέτρο της αναστολής οικοδομικών αδειών στο νησί. «Το Άλφα και το Ωμέγα για μία επένδυση είναι ο χρόνος. Ο χρόνος είναι χρήμα, κάτι που διαπιστώνουμε ξοδεύοντας 300 εκατ. ευρώ για ένα επιχειρηματικό σχέδιο πενταετίας, στο τέλος της οποίας καταλήγουμε χωρίς άδεια. Δε θέλουμε να έχουμε διαφορετική αντιμετώπιση από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θέλουμε το παιχνίδι να παίζεται επί ίσοις όροις», κατέληξε.
Διαβάστε επίσης
Μύκονος: Ποιους περιορισμούς βάζει το υπ. Περιβάλλοντος για τη δόμηση στο νησί
Υπόθεση Μαντωνανάκη: Στα 330 εκατ. ανεβάζει το λογαριασμό η ΕΤΑΔ
Fraport: Ρεκόρ με 35,9 εκατ. επιβάτες και νέος επενδυτικός κύκλος το 2025
Κόκκινο πανί το Ειδικό Χωροταξικό για τον τουρισμό – Στη σέντρα βγάζουν οι επενδυτές το υπουργείο Περιβάλλοντος | Ρεπορτάζ και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, την Πολιτική