Malls & εμπορικά πάρκα: Πού βρίσκεται η επόμενη ευκαιρία για το εμπορικό real estate
Σε νέα φάση επενδύσεων μπαίνει ο κλάδος των εμπορικών ακινήτων, αφότου ξεπεράστηκαν οι επιπτώσεις της πανδημίας.
Νέα πρόκληση για τους επενδυτές του real estate και τους ιδιοκτήτες ακινήτων είναι η αγοραστική δύναμη και το κερδοφόρο μείγμα μισθωτών, στην περίπτωση των εμπορικών κέντρων.
Η ανάκαμψη του εμπορικού real estate αποτυπώνεται στα υψηλά μισθώματα, που φτάνουν ακόμα και τα 300 ευρώ ανά τετραγωνικό στις μεγαλύτερες εμπορικές πιάτσες της χώρας. Θέση στους ακριβότερους εμπορικούς δρόμους της Ευρώπης έχει πάρει πλέον η Ερμού, με τα ενοίκια να φτάνουν τα 290 ευρώ/τ.μ. το μήνα.
Στο Κολωνάκι, τα μισθώματα των καταστημάτων διαμορφώνονται σε 105 ευρώ ανά τετραγωνικό μηνιαίως, στη Γλυφάδα τα 150 ευρώ και στην Κηφισιά τα 110 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία της Cushman & Wakefield Proprius για το β’ τρίμηνο του 2024.
Το κέντρο της Αθήνας εξακολουθεί να προσελκύει υψηλή ζήτηση από διεθνείς λιανεμπορικούς ομίλους, συγκεντρώνοντας και την πλειονότητα των νέων εγκαινίων. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2024 οι συναλλαγές στον τομέα των εμπορικών καταστημάτων ανήλθαν σε 77 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση από τα 23 εκατ. ευρώ, το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Ώθηση δίνεται από τον τομέα των ειδών πολυτελείας, παρά τη σημαντική έλλειψη διαθέσιμων ακινήτων σε θέσεις πρώτης προβολής.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα μισθώματα των καταστημάτων πρώτης προβολής εμφανίζονται αυξημένα κατά 2,4% σε σχέση με το αμέσως εξάμηνο, ενώ οι νέες άδειες των καταστημάτων, καθώς αυξήθηκαν κατά 68,3% σε ετήσια βάση.
Εν αντιθέσει με την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου αμφισβητούνται οι επιδόσεις του κλάδου των εμπορικών κέντρων, στην Ελλάδα οι επενδύσεις σε malls και εμπορικά πάρκα παίρνουν την ανιούσα, δεδομένου ότι η χώρα έχει τη χαμηλότερη πυκνότητα εμπορικών κέντρων στην Ευρώπη.
Παρά την αναμενόμενη περαιτέρω διείσδυση της online κατανάλωσης στην ελληνική αγορά, οι έμποροι λιανικής θα αναζητούν πάντα φυσική παρουσία σε malls, για να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας τους.
Χαρακτηριστικά, στην Ελλάδα υφίστανται 56 τ.μ. εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους, όταν στη Σερβία η αντίστοιχη επιφάνεια φτάνει τα 88 τ.μ., στη Βουλγαρία τα 103 τ.μ. και στην Ιταλία τα 229 τ.μ.
Η νέα γενιά εμπορικών πάρκων σχεδιάζεται τώρα από θεσμικούς επενδυτές, όπως οι ΑΕΕΑΠ. Η Trade Estates δρομολογεί επενδύσεις περίπου 150 εκατομμυρίων ευρώ για την ολοκλήρωση των εμπορικών πάρκων σε Πάτρα, Ηράκλειο και Ελληνικό, ενώ κεφάλαια περισσότερα των 500 εκατ. ευρώ θα δαπανήσει η Lamda Development για τη δημιουργία του διπλού εμπορικού πόλου – Ellinikon Mall και Riviera Galleria – στο Ελληνικό.
Τέλος, κρυμμένες στις στοές της Αθήνας βρίσκονται υπεραξίες για το εμπορικό real estate της χώρας, που αναμένεται να δώσει ζωή σε ακίνητα τα οποία ήταν εγκαταλελειμμένα. Το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα λειτουργήσει ξανά η Στοά Αρσακείου στο μέγαρο της συμβολής των οδών Πεσμαζόγλου και Σταδίου, στην ανάπλαση της οποίας η Legendary Food επένδυσε περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ. Στους μισθωτές ανήκει το Ευρωκοινοβούλιο, καθώς στη στοά θα λειτουργήσει το Europa Experience, το 13ο διαδραστικό μουσείο στην Ευρώπη για την ιστορία και τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ κεντρικό ρόλο θα έχει η γαστρονομία και η εστίαση στα πρότυπα των ευρωπαϊκών food halls. Dimand και Τράπεζα Πειραιώς σκοπεύουν να δώσουν ξανά ζωή στη Στοά Κοραή, καθώς 3.000 τ.μ. θα διατεθούν σε καταστήματα λιανικού εμπορίου και εστίασης, δημιουργώντας ένα νέο κόμβο εμπορικής και ψυχαγωγικής δραστηριότητας στο κέντρο της Αθήνας, ενώ το σχέδιο περιλαμβάνει και την ανάδειξη του διατηρητέου κινηματογράφου ΑΣΤΥ και του χώρου ιστορικής μνήμης της Kommandatur.
Malls & εμπορικά πάρκα: Πού βρίσκεται η επόμενη ευκαιρία για το εμπορικό real estate | Ρεπορτάζ και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, την Πολιτική
Σε νέα φάση επενδύσεων μπαίνει ο κλάδος των εμπορικών ακινήτων, αφότου ξεπεράστηκαν οι επιπτώσεις της πανδημίας.
Νέα πρόκληση για τους επενδυτές του real estate και τους ιδιοκτήτες ακινήτων είναι η αγοραστική δύναμη και το κερδοφόρο μείγμα μισθωτών, στην περίπτωση των εμπορικών κέντρων.
Η ανάκαμψη του εμπορικού real estate αποτυπώνεται στα υψηλά μισθώματα, που φτάνουν ακόμα και τα 300 ευρώ ανά τετραγωνικό στις μεγαλύτερες εμπορικές πιάτσες της χώρας. Θέση στους ακριβότερους εμπορικούς δρόμους της Ευρώπης έχει πάρει πλέον η Ερμού, με τα ενοίκια να φτάνουν τα 290 ευρώ/τ.μ. το μήνα.
Στο Κολωνάκι, τα μισθώματα των καταστημάτων διαμορφώνονται σε 105 ευρώ ανά τετραγωνικό μηνιαίως, στη Γλυφάδα τα 150 ευρώ και στην Κηφισιά τα 110 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία της Cushman & Wakefield Proprius για το β’ τρίμηνο του 2024.
Το κέντρο της Αθήνας εξακολουθεί να προσελκύει υψηλή ζήτηση από διεθνείς λιανεμπορικούς ομίλους, συγκεντρώνοντας και την πλειονότητα των νέων εγκαινίων. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2024 οι συναλλαγές στον τομέα των εμπορικών καταστημάτων ανήλθαν σε 77 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση από τα 23 εκατ. ευρώ, το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Ώθηση δίνεται από τον τομέα των ειδών πολυτελείας, παρά τη σημαντική έλλειψη διαθέσιμων ακινήτων σε θέσεις πρώτης προβολής.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα μισθώματα των καταστημάτων πρώτης προβολής εμφανίζονται αυξημένα κατά 2,4% σε σχέση με το αμέσως εξάμηνο, ενώ οι νέες άδειες των καταστημάτων, καθώς αυξήθηκαν κατά 68,3% σε ετήσια βάση.
Εν αντιθέσει με την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου αμφισβητούνται οι επιδόσεις του κλάδου των εμπορικών κέντρων, στην Ελλάδα οι επενδύσεις σε malls και εμπορικά πάρκα παίρνουν την ανιούσα, δεδομένου ότι η χώρα έχει τη χαμηλότερη πυκνότητα εμπορικών κέντρων στην Ευρώπη.
Παρά την αναμενόμενη περαιτέρω διείσδυση της online κατανάλωσης στην ελληνική αγορά, οι έμποροι λιανικής θα αναζητούν πάντα φυσική παρουσία σε malls, για να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας τους.
Χαρακτηριστικά, στην Ελλάδα υφίστανται 56 τ.μ. εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους, όταν στη Σερβία η αντίστοιχη επιφάνεια φτάνει τα 88 τ.μ., στη Βουλγαρία τα 103 τ.μ. και στην Ιταλία τα 229 τ.μ.
Η νέα γενιά εμπορικών πάρκων σχεδιάζεται τώρα από θεσμικούς επενδυτές, όπως οι ΑΕΕΑΠ. Η Trade Estates δρομολογεί επενδύσεις περίπου 150 εκατομμυρίων ευρώ για την ολοκλήρωση των εμπορικών πάρκων σε Πάτρα, Ηράκλειο και Ελληνικό, ενώ κεφάλαια περισσότερα των 500 εκατ. ευρώ θα δαπανήσει η Lamda Development για τη δημιουργία του διπλού εμπορικού πόλου – Ellinikon Mall και Riviera Galleria – στο Ελληνικό.
Τέλος, κρυμμένες στις στοές της Αθήνας βρίσκονται υπεραξίες για το εμπορικό real estate της χώρας, που αναμένεται να δώσει ζωή σε ακίνητα τα οποία ήταν εγκαταλελειμμένα. Το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα λειτουργήσει ξανά η Στοά Αρσακείου στο μέγαρο της συμβολής των οδών Πεσμαζόγλου και Σταδίου, στην ανάπλαση της οποίας η Legendary Food επένδυσε περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ. Στους μισθωτές ανήκει το Ευρωκοινοβούλιο, καθώς στη στοά θα λειτουργήσει το Europa Experience, το 13ο διαδραστικό μουσείο στην Ευρώπη για την ιστορία και τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ κεντρικό ρόλο θα έχει η γαστρονομία και η εστίαση στα πρότυπα των ευρωπαϊκών food halls. Dimand και Τράπεζα Πειραιώς σκοπεύουν να δώσουν ξανά ζωή στη Στοά Κοραή, καθώς 3.000 τ.μ. θα διατεθούν σε καταστήματα λιανικού εμπορίου και εστίασης, δημιουργώντας ένα νέο κόμβο εμπορικής και ψυχαγωγικής δραστηριότητας στο κέντρο της Αθήνας, ενώ το σχέδιο περιλαμβάνει και την ανάδειξη του διατηρητέου κινηματογράφου ΑΣΤΥ και του χώρου ιστορικής μνήμης της Kommandatur.