Mc Donald’s: το μεγάλο comeback στην Ελλάδα – The Total Business
Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα Mc Donald’s ήταν η αλυσίδα που μύησε τον Έλληνα στην κουλτούρα του fast food, αμερικάνικου στυλ.
Μετά από σαράντα κύματα, αλλεπάλληλα λουκέτα και λίγα βήματα πριν την πτώχευση, η εμβληματική αλυσίδα που σύστησε στο ελληνικό κοινό την αμερικάνικη κουλτούρα φαγητού και συνδέθηκε μια για πάντα με το fast food, τα Mc Donald’s, φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια τράβηξε τον δρόμο της ανόδου από την πτώση, σημειώνοντας ένα δυναμικό comeback που την κάνει και πάλι τάση, κυρίως για τις νέες γενιές.
Να σημειώσουμε ότι στην Ελλάδα η αλυσίδα λειτουργεί υπό την ομπρέλα της Premier Capital Hellas, η οποία υπάγεται στον μαλτέζικο όμιλο Premier Capital Plc, o οποίος διαχειρίζεται το σήμα και τα εστιατόρια της McDonald’s σε Ρουμανία, χώρες τις Βαλτικής, Ελλάδα και Μάλτα.
Η φιλοσοφία του γρήγορου φαγητού και η εμμονή της νεολαίας
Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τα Mc Donald’s ήταν η αλυσίδα που μύησε τον Έλληνα στην κουλτούρα του fast food. Για πρώτη φορά ήρθαμε μαζικά σε επαφή με ένα εξαιρετικά οικονομικό γεύμα αμερικάνικου στυλ, το οποίο ετοιμάζεται σε ελάχιστο χρόνο μπροστά μας και μπορούμε να απολαύσουμε κυριολεκτικά παντού. Από τον χώρο του εστιατορίου, μέχρι τον δρόμο, το αυτοκίνητο, το σπίτι. Ο καταναλωτής έμαθε γρήγορα υπηρεσίες που μέχρι τότε δεν γνώριζε, όπως το drive through, όπου έπαιρνε εύκολα και γρήγορα, μέσα από το αυτοκίνητο το γεύμα του σε πακέτο, αλλά και την 24ωρη λειτουργία που προσφέρουν κάποια από τα καταστήματα της αλυσίδας.
Σταδιακά ξεκινήσαμε να βλέπουμε κόσμο και ιδιαίτερα άτομα νεαρότερης ηλικίας να συρρέουν στα καταστήματα Mc Donald’s και ιδιαίτερα αυτά που τοποθετήθηκαν σε πλατείες και κεντρικά σημεία μεγάλων πόλεων και προαστίων, όσον αφορά στην Αθήνα. Τα Mc Donald’s έγιναν γι΄αυτούς meeting point και το μέρος της εβδομαδιαίας εξόδου.
Αρκούσε μία σαββατιάτικη βραδινή επίσκεψη σε ένα οποιοδήποτε κατάστημα Mc Donald’s σε κεντρικό σημείο, για να αντιληφθεί κανείς την τάση που δημιουργήθηκε. Βασικός πυλώνας της, ένα προϊόν αρεστό στη νέα γενιά, γρήγορο και αρκετά «της μόδας», οικονομικό, ώστε να μπορεί και εκείνη να ανταπεξέλθει, σε ένα περιβάλλον με έντονα, ζωηρά χρώματα και άτομα της ίδιας ηλικίας.
Το πρώτο, σήμα – κατατεθέν κατάστημα στο Σύνταγμα
Στυλοβάτης της αλυσίδας στην Ελλάδα ήταν και εξακολουθεί να είναι το σήμα – κατατεθέν κατάστημα στο κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος, το οποίο ήταν και το πρώτο που άνοιξε, αντικαθιστώντας το ιστορικό ζαχαροπλαστείο Παπασπύρου το 1991. Έκτοτε, στέκει εκεί, στην καρδιά της πόλης και δέχεται καθημερινά πλήθος πελατών.
Μερικά χρόνια αργότερα, την περίοδο της μεγάλης της αίγλης, η αλυσίδα έφτασε να απαριθμεί 60 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, στα πιο κεντρικά σημεία των πόλεων, αλλά και σε στρατηγικά σημεία λεωφόρων έξω από αυτές, απευθυνόμενη στους ταξιδιώτες, ή για drive through παραλαβές. Τα περισσότερα βέβαια καταστήματα είχαν αναπτυχθεί μέσω franchise, ενώ σήμερα η εταιρία απαριθμεί 32 καταστήματα, σε εγχώριο επίπεδο.
Τα Mc Donald’s έγιναν για ανθρώπους νεότερης ηλικίας meeting point και το μέρος της εβδομαδιαίας εξόδου
Η πτώση ενός θρύλου
Ήταν την περίοδο της κρίσης κατά την οποία μάλιστα τα μνημόνια είχαν ήδη γίνει σκιά της Ελλάδας, όταν το χρυσό όνομα των Mc Donald’s άρχισε να ξεθωριάζει από την αγορά. Συγκεκριμένα, το 2011, οπότε και ανέλαβε η Premier Capital Hellas, ο τζίρος της αλυσίδας ήταν 19,04 εκατ. ευρώ με ζημίες 199 χιλ. ευρώ. Η μόδα των fast food τέτοιου τύπου άρχισε σιγά σιγά να φθίνει, τα φαινόμενα μαζικής επίσκεψης στα εστιατόρια αυτά από παρέες νέων ήταν όλο και λιγότερα, με αποτέλεσμα εμβληματικά και κεντρικά καταστήματα της γνωστής αλυσίδας, όπως αυτό της Κηφισιάς και της Ομόνοιας να βάζουν λουκέτο.
Παράλληλα, βασικός ανταγωνιστής, η ελληνική εκδοχή της αλυσίδας fast food, τα Goody’s άρχισαν να κερδίζουν περισσότερο έδαφος, πλασάροντας ότι παρέχουν μία λίγο πιο εκλεπτυσμένη version της κλασικής εμπειρίας fast food. Βέβαια, πρέπει να αναφέρουμε ότι στο πέρασμα των ετών την πτώση «γνώρισε» και η Θεσσαλονικιά αλυσίδα, με μείωση του τζίρου και της κίνησης, γι’ αυτό και το 2014 ξεκίνησε η μεταστροφή στο νέο μοντέλο και σε νέο λογότυπο, αλλά και κατάλογο, μέσα και από την ανανέωση της εικόνας με τα Goody’s Burger House.
Η εταιρία σχεδιάζει εντός του 2024 να εγκαινιάσει τουλάχιστον τρία νέα καταστήματα
Το comeback
Η οικονομική κρίση μπορεί να έδειξε «τα δόντια της» και στην αγαπημένη αλυσίδα αμερικάνικης κουλτούρας που αγάπησαν οι Έλληνες και κυρίως οι νεότερες γενιές, όμως φαίνεται πως σε βάθος χρόνου ξεπέρασε τις δυσκολίες.
Απόδειξη αποτελεί η στρατηγική επέκτασης του δικτύου καταστημάτων που βρίσκεται σε εξέλιξη ήδη από το 2023. Ενδεικτικά, η εταιρία προχώρησε πέρσι τον Μάρτιο στο άνοιγμα ενός νέου εστιατορίου στην Αθήνα, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, με μια επένδυση που ξεπέρασε το 1 εκατ. ευρώ, ενώ ξεκίνησε να λειτουργεί και ένα ακόμη κατάστημα στη Λεωφόρο Πέτρου Ράλλη. Ακόμη, εγκαινιάστηκαν δύο ακόμη εστιατόρια, με το πρώτο εξ αυτών στην περιοχή του Χαϊδαρίου.
Σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων, η στροφή της καθοδικής πορείας προς την άνοδο ξεκίνησε το 2014 όταν οι ισολογισμοί άρχισαν να δείχνουν «φως», με την αλυσίδα να καταγράφει κέρδη έστω και οριακά, 36 χιλ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών της Premier Capital Hellas, διαχειρίστριας των εστιατορίων McDonald’s στην Ελλάδα, για τη χρήση 2022 αυξήθηκε σε 81,63 εκατ. ευρώ από 51,97 εκατ. ευρώ το 2021 και 37,57 εκατ. ευρώ το 2020, κυρίως λόγω της επέκτασης του δικτύου της.
Με βάση τον νεότερο ισολογισμό που δημοσίευσε η διαχειρίστρια εταιρία, το 2023 η αλυσίδα έσπασε για πρώτη φορά το φράγμα των 100 εκατ. σε πωλήσεις. Ο κύκλος εργασιών της Premier Capital Ελλάς αυξήθηκε κατά 26% σε σχέση με το 2022, φτάνοντας από τα 81,63 εκατ. ευρώ στα 102,54 εκατ. ευρώ, ενώ τα μεικτά κέρδη αυξήθηκαν επίσης από τα 30,96 εκατ. ευρώ στα 39,58 εκατ. ευρώ. Ενισχυμένα κατά 18,4% ήταν και τα καθαρά κέρδη της εταιρίας μετά από φόρους, που διαμορφώθηκαν στα 3,36 εκατ. ευρώ, έναντι 2,84 εκατ. ευρώ το 2022.
Η πλώρη για την ανάπτυξη και η είσοδος στον κλάδο των logistics
Η επέκταση του δικτύου μέσα από νέα καταστήματα συνεχίζεται από τη διαχειρίστρια εταιρία, η οποία μάλιστα μέσα στο 2024 στοχεύει να μπει και σε νέα «μονοπάτια», μέσα από τη δημιουργία ιδιόκτητου αποθηκευτικού κέντρου 4.000 τ.μ. στην περιοχή του Ασπροπύργου, ενώ σχεδιάζει εντός του έτους να εγκαινιάσει τουλάχιστον τρία νέα καταστήματα. Όπως έχει ανακοινώσει μάλιστα η Premier Capital Plc., σκοπεύει μέχρι το 2028 να δημιουργήσει συνολικά 18 καταστήματα ακόμη.