Μην σας παραμυθιάζουν με αυξήσεις μισθών
Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως η ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια σημειώνει σημαντικά βήματα προόδου.
Συνεχης ενημερωση
Αποστολή με email
Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
Μικρότερο μέγεθος κειμένου
1) Μην σας παραμυθιάζουν με αυξήσεις μισθών
Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως η ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια σημειώνει σημαντικά βήματα προόδου. Το ΑΕΠ αυξάνεται ταχύτερα από τον μέσο όρο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών και το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ (που είναι και το πλέον σημαντικό) μειώνεται.
Το μεγάλο στοίχημα της Ελλάδας είναι το χρονικό διάστημα για το οποίο θα μπορέσει να κρατήσει αυτούς τους ρυθμούς θετικής σύγκλισης με την Ευρώπη.
Αν η τάση αυτή διατηρηθεί, η Ελλάδα θα μπορέσει το 2032-33, που λήγει το μορατόριουμ για το χρέος της, να διαπραγματευτεί με τους εταίρους μια νέα συμφωνία και να διαχειριστεί από καλύτερη θέση την αύξηση του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους.
Σε κάθε άλλη περίπτωση θα χρειαστεί να μειώσει κρατικές και συνταξιοδοτικές δαπάνες προκειμένου να εξυπηρετήσει το χρέος. Τούτο στη συγκυρία που διανύουμε δεν μοιάζει φρόνιμο ούτε για το κλίμα στο εσωτερικό της χώρας, ούτε στο εξωτερικό.
Στο εσωτερικό είναι νωπές ακόμη οι μνήμες των κοινωνικών εντάσεων και των πολιτικών ανατροπών της περασμένης δεκαετίας, όταν χρειάστηκαν περικοπές.
Στο εξωτερικό δεν είναι φρόνιμο σε μια περίοδο αύξησης των γεωπολιτικών εντάσεων τόσο στην περιοχή όσο και στον κόσμο η χώρα να περικόψει αμυντικές δαπάνες.
Ο κρισιμότερος δείκτης που επαληθεύει αν η βελτίωση της οικονομίας είναι επιδερμική ή ουσιαστική είναι η ανταγωνιστικότητα.
Η αλήθεια είναι πως η Ελλάδα έχει βελτιώσει τους δείκτες ανταγωνιστικότητας τα τελευταία χρόνια, αλλά όχι όσο χρειάζεται για να μπορεί κάποιος να υποστηρίξει πως οι μισθοί και το βιοτικό επίπεδο έχουν τεθεί σε τροχιά βιώσιμης και αδιατάρακτης καλυτέρευσης.
Η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, σύμφωνα με τον δείκτη IMD World Competitiveness Ranking, κατά την τετραετία 2019 με 2023 έχει βελτιωθεί κατά 9 θέσεις.
Η καλύτερη θέση που έχει καταλάβει η Ελλάδα ανάμεσα σε 64 χώρες ήταν η 47η το 2022 έναντι της 58ης που είχε το 2019. Τη χρονιά που πέρασε, όμως, υποχώρησε κατά 2 θέσεις, καταλαμβάνοντας την 49η θέση με τη Ρουμανία και την Τουρκία να πλασάρονται στην 48η και 47η.
Παρά τη βελτίωση, όμως, η θέση της παραμένει από τις χαμηλότερες της Ευρώπης και αυτό σημαίνει πως υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί.
Οι πολιτικοί, παλαιότερα της αριστεράς και τώρα και της δεξιάς, υπόσχονται πως μπορούν να βελτιώσουν τους μισθούς, ειδικά τους βασικούς. Τούτο, αν δεν είναι άγνοια, είναι ψέμα.
Οι μισθοί μπορούν να βελτιωθούν με βιώσιμο τρόπο μόνο αν βελτιωθούν η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα.
Σε κάθε άλλη περίπτωση η αύξηση των μισθών θα καταστήσει τα ελληνικά προϊόντα ακριβότερα. Αν συμβεί αυτό τα ανταγωνιστικά προϊόντα άλλων χωρών θα εκτοπίσουν τα ελληνικά από τις αγορές τόσο του εξωτερικού όσο και του εσωτερικού.
Αυτό σημαίνει μείωση των πωλήσεων και άρα των θέσεων εργασίας. Κατά συνέπεια αυξήσεις που δεν συνάδουν με τη βελτίωση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας συνήθως, σημαίνει λουκέτα σε επιχειρήσεις και ανεργία.
Οι παλαιότεροι θυμούνται πώς το βιώσαμε αυτό στις δεκαετίες του ’80 και του ’90 με τα σοσιαλιστικά πειράματα. Τότε όμως το χρέος και το κράτος ήταν μικρά ακόμη και η ανεργία του ιδιωτικού τομέα απορροφήθηκε από τον κρατικό. Τα σπασμένα αυτής της εποχής τα πληρώνουμε ακόμη και σήμερα.
Τώρα δεν υπάρχουν αυτά τα περιθώρια.
Ο δείκτης της ανταγωνιστικότητας δεν διαμορφώνεται μόνο από το κόστος εργασίας. Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης, η ποιότητα του κράτους δικαίου, η αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης κλπ.
Για να αντιληφθούμε την απόσταση που έχουμε να διανύσουμε προκειμένου να πετύχουμε μισθούς που θα πλησιάζουν τους μέσους ευρωπαϊκούς, θα αναπτύξω ένα παράδειγμα. Η μεταποίηση είναι ένας από τους κλάδους που έχει συνεισφέρει σημαντικά στη βελτίωση των εξαγωγών και της ελληνικής οικονομίας.
Στη μεταποίηση λοιπόν απασχολείται το 10% του εργατικού δυναμικού.
Οι εξαγωγές του κλάδου της μεταποίησης έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια από 5% του ΑΕΠ το 2009 στο 14% του ΑΕΠ το 2022.
Αυτή είναι η θεαματικότερη βελτίωση στην Ε.Ε. σε χώρες με παρόμοιο πληθυσμό με της Ελλάδας. Η εικόνα αυτή όμως είναι κατά ένας μέρος απατηλή. Παρά τη θεαματική βελτίωση η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά της τελευταίας χώρας.
Στην Πορτογαλία π.χ. που είναι προτελευταία χώρα πριν την Ελλάδα, οι εξαγωγές του μεταποιητικού κλάδου αντιπροσωπεύουν περίπου το 25% του ΑΕΠ.
Η μεγαλύτερη καταστροφή των σοσιαλιστικών πειραματισμών των δεκαετιών του ’80 και του ’90 ήταν η διάλυση του παραγωγικού ιστού σε σημείο που τώρα ν χρειάζεται να διανυθεί τεράστια απόσταση για να φτάσουμε και τους τελευταίους της δυτικής Ευρώπης.
Παρά ταύτα ο Ανδρέας παραμείνει ο δημοφιλέστερος πολιτικός της μεταπολίτευσης, ενδεχομένως και όχι μόνο.
Καλά να πάθουμε
2) Αθηναιοκεντρισμός ΙΙ
Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Μία ευκαιρία για αποκέντρωση.
Αναφέρθηκα σε πρόσφατο άρθρο για το φαινόμενο του Αθηναιοκεντρισμού και τα δεινά του για την Ελλάδα. Σε αυτό το σημείωμα θα δούμε εάν μπορεί να γίνει κάτι για να μειωθεί η ένταση του.
Κατ’ αρχήν θα πρέπει να επισημάνουμε την περίπτωση της Θεσσαλονίκης, για να έχουμε μία πλήρη εικόνα της χώρας μας. Διότι, η Μητροπολιτική Περιοχή της Θεσσαλονίκης έχοντας ξεπεράσει το 1.000.000 πληθυσμού έχει αναπτύξει τη δική της δυναμική.
Με λίγα λόγια: ο μισός πληθυσμός της Ελλάδος κατοικεί σε δύο πόλεις. Αυτό από μόνο του αποτελεί μία μεγάλη στρέβλωση. Το φαινόμενο αυτό, μπορεί να διορθωθεί λίγο με το συζητούμενο Νομοσχέδιο για την Ανώτατη Παιδεία στη χώρα μας.
Το θέμα των ημερών είναι ο διάλογος που πραγματοποιείται για τη δημιουργία Ιδιωτικών – Μη κρατικών Πανεπιστημίων. Αυτή όλη η συζήτηση που γίνεται για αυτό το ζήτημα είναι εξαιρετικά παρωχημένη.
Δεν έχω να προσθέσω κάτι, παρά μόνον αυτό: όσοι αντιδρούν ας δουν τι γίνεται στη Σόφια, τη Φιλιππούπολη, τις πόλεις της Βουλγαρίας και στην Κύπρο. Εκεί όπου χιλιάδες Έλληνες προπτυχιακοί φοιτητές σπουδάζουν.
Ενώ, θα έπρεπε εμείς να ήμασταν πρωτοπόροι (εδώ και χρόνια), έτσι ώστε να δεχόμασταν δεκάδες χιλιάδες νέους από όλα τα Βαλκάνια και όχι μόνο, για να φοιτήσουν στη χώρα μας, γίνεται ακριβώς το αντίθετο.
Διότι, επιμένουμε να συζητάμε ακόμα για το αυτονόητο. Για ένα θέμα το οποίο θα έπρεπε να το είχαμε λύσει πριν από μισό αιώνα.
Να υπογραμμίσουμε εδώ ότι το ζήτημα δεν είναι μονάχα οικονομικό.
Αυτή είναι μία σοβαρή παράμετρος. Μία άλλη σοβαρότερη ίσως, είναι η επένδυση στους νέους και στην καινούρια γνώση. Μία νέα γνώση, η οποία θα προκύπτει από τη μελέτη και την έρευνα που οφείλουν να πραγματοποιούν τα Πανεπιστήμια. Και με αυτόν τον τρόπο να επιτυγχάνεται η συνεργασία με τους γείτονες λαούς. Διότι, από τη μία πλευρά έχεις δεκάδες χιλιάδες νέους Έλληνες, οι οποίοι τώρα βρίσκονται στο εξωτερικό, ενώ από την άλλη πλευρά θα μπορούσαν να είναι στην Ελλάδα μαζί με άλλους τόσους νέους από άλλες χώρες, οι οποίοι θα μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα και θα ζουν τα καλύτερά τους χρόνια στην πατρίδα μας. Με όλες τις θετικές παραμέτρους του γεγονότος αυτού.
Τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια επιτέλους θα ιδρυθούν. Αυτό θα είναι καλό για την Ελλάδα. Η Κυβέρνηση πραγματοποιεί ένα βήμα προς το μέλλον.
Μήπως όμως, με αυτή την ευκαιρία, μπορεί να προκύψει και κάτι άλλο;
Εξίσου σημαντικό για τη χώρα μας. Δηλαδή, η αποκέντρωση.
Όντως είναι μία μεγάλη ευκαιρία αποκέντρωσης το συγκεκριμένο ζήτημα: το πού θα ιδρυθούν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα.
Ας το αναφέρω ξανά: όλοι αναγνωρίζουμε το μεγάλο πρόβλημα που έχει η χώρα μας. Δηλαδή να έχει συγκεντρωθεί πάνω από το 50% του πληθυσμού της σε δύο πόλεις.
Είναι λοιπόν μία χρυσή ευκαιρία να γίνει μία προσπάθεια αντιστροφής αυτού του φαινομένου.
Με έναν απλό νόμο, ο οποίος θα ανέφερε ότι θα επιτραπεί η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων 200 χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα και 100 χιλιόμετρα μακριά από τη Θεσσαλονίκη.
Επιπροσθέτως θα μπορούσε να απαγορευθεί η ίδρυσή τους σε πόλεις οι οποίες έχουν ήδη έδρα Πανεπιστημίου.
Οι υπόλοιπες πόλεις, θα μπορούν να καταθέσουν την υποψηφιότητά τους με έναν πλήρη φάκελο διεκδίκησης, ο οποίος θα πρέπει να περιλαμβάνει τα πάντα όσον αφορά την περιοχή τους.
Ας μη σταθούμε στο γεγονός ότι το Νομοσχέδιο απαιτεί την ίδρυση μόνον τριών σχολών για την ύπαρξη Πανεπιστημίου. Αυτό θα είναι μία αρχή. Στο μέλλον, εάν τα πράγματα πάρουν τον σωστό δρόμο, θα δούμε μεγαλύτερα ιδρύματα.
Το καινούριο Νομοσχέδιο αναφέρεται σε μεγάλη έκταση για τα Δημόσια Πανεπιστήμια και προβλέπει την ενίσχυση του Δημοκρίτειου. Αυτό είναι σωστό κατά βάση. Όμως θα είναι καινοτόμο και θα βοηθούσε την αποκέντρωση, εάν το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο αποσπούσε Σχολές από την Αθήνα και όχι από κοντινές πόλεις. Στο πλαίσιο αυτό και όλα όσα έχουμε περιγράψει, μία ρηξικέλευθη πρόταση είναι να μεταφερθεί αυτούσια το Πάντειον Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή και να συγχωνευθεί με το Δημοκρίτειο.
Το ΔΠΘ έχει μία τεράστια έκταση, όπου εκεί άνετα θα μπορούσε να αναπτυχθεί ένα μεγάλο, σύγχρονο, μοντέρνο και μεγάλο Πανεπιστήμιο, το οποίο θα δώσει ώθηση ανάπτυξης σε όλη την περιοχή. Επίσης, η πόλη της Κομοτηνής (ως επίπεδη που είναι) έχει τη δυνατότητα επέκτασης της. Όλα τα στοιχεία συνηγορούν υπέρ αυτού του σχεδίου. Ένα σχέδιο το οποίο θα βασίζεται στην ιδέα της αποκέντρωσης και της ανάπτυξης όλης της Ελλάδος. Για να μην μας πουν στο μέλλον τα παιδιά μας, ποια χώρα τους παραδώσαμε.
Π. Κυριακίδης
Υ.Γ.
Οι προτάσεις μου αφορούν το σύνολο της χώρας και μία πόλη άλλη από αυτήν που γεννήθηκα, κατοικώ και φυσικά υπέρ-αγαπώ.
Διότι: 1. Πιστεύω στο γενικό καλό, το οποίο πάντα λειτουργεί καλύτερα από το μεμονωμένο και
2. Κάθε πόλη έχει τα δικά της χαρακτηριστικά στα οποία μπορεί να βασισθεί, να διεκδικήσει και να δημιουργήσει τη δική της ταυτότητα, η οποία θα τη βοηθήσει να αναπτυχθεί. Και όχι να βρισκόμαστε συνεχώς σε μία ανούσια αντιπαλότητα μεταξύ γειτονικών πόλεων στην Ελλάδα.
ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;
00:09
Αναπτύσσοντας γόνιμο διάλογο μεταξύ του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος και των μελών του CEO Clubs Greece
00:05
Ο Ναβάλνι δεν ήταν άγιος – ήταν όμως σίγουρα γενναίος και “ενοχλητικός”
00:05
Κόσμος
00:05
Η απαγκίστρωση από τα υψηλά
00:03
F-35: καλή ή κακή επιλογή;
00:03
Μια δεύτερη ανάγνωση για το brain drain και μια ανάμνηση από τη μακρινή δεκαετία του ’60
00:02
Τα λεφτά στους αγρότες θα τα δώσουμε εμείς. Τα χέρια ποιος…;
00:01
Μην σας παραμυθιάζουν με αυξήσεις μισθών
18/02
Η Νορβηγία θα διευκολύνει τη μεταφορά κεφαλαίων από το Ισραήλ στην Παλαιστινιακή Αρχή
18/02
Συμμετοχή ΥΠΕΞ Γ. Γεραπετρίτη σε γεύμα εργασίας στη Διάσκεψη Ασφαλείας Μονάχου
Γεώτρηση στην Κρήτη αποφασίζει η ExxonMobil- Ενδείξεις για μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου
Στα χαρακώματα οινοποιοί – εταιρείες ενέργειας για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στη βόρεια Ελλάδα
Κόκκινη κάρτα των καταναλωτών στις εταιρείες courier: “Βροχή” καταγγελιών για απώλειες και ζημιές δεμάτων
Όλοι οι δρόμοι οδηγούν σε σημαντικό re-rating των ελληνικών μετοχών
Ραγδαίες εξελίξεις σε ΣΥΡΙΖΑ: Γεροβασίλη “πυροβολεί” Κασσελάκη- Η Τζάκρη την χαρακτηρίζει… “αρχηγίσκο”
Το σχέδιο της Πειραιώς για την ψηφιακή τράπεζα Snappi
Στα “μαχαίρια” ο ΣΥΡΙΖΑ: Δεν κάνει πίσω ο Κασσελάκης – Τον “σύρουν” σε Πολιτική Γραμματεία- Ανοιχτός πόλεμος στο εσωτερικό
Ρωσία: Πληροφορίες ότι βρέθηκε η σορός του Ναβάλνι – Στο νεκροτομείο, γεμάτη μώλωπες και σημάδια
Οι ΥΠΕΞ της Ουκρανίας και της Κίνας συζητούν τις προοπτικές ειρήνης με τη Ρωσία
Μπλίνκεν: Σχεδόν όλες οι αραβικές χώρες θέλουν να εξομαλύνουν τις σχέσεις τους με το Ισραήλ
Γεώτρηση στην Κρήτη αποφασίζει η ExxonMobil- Ενδείξεις για μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου
(35)
Ο Νετανιάχου παίζει με τα όρια του Μπάιντεν
(28)
Στα χαρακώματα οινοποιοί – εταιρείες ενέργειας για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στη βόρεια Ελλάδα
(26)
Ρωσία: Πληροφορίες ότι βρέθηκε η σορός του Ναβάλνι – Στο νεκροτομείο, γεμάτη μώλωπες και σημάδια
(23)
Κόρινθος: Προσήχθη ο 45χρονος πατέρας της οικογένειας που ζει απομονωμένη
(19)
Μην σας παραμυθιάζουν με αυξήσεις μισθών
(18)
Ρωσία: Ανακοίνωσε την κατάληψη της Αβντιίβκα
(9)
Στα “μαχαίρια” ο ΣΥΡΙΖΑ: Δεν κάνει πίσω ο Κασσελάκης – Τον “σύρουν” σε Πολιτική Γραμματεία- Ανοιχτός πόλεμος στο εσωτερικό
(6)
Οργή Μενδώνη για το Βρετανικό Μουσείο και την επίδειξη μόδας στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα
(6)
Κόκκινη κάρτα των καταναλωτών στις εταιρείες courier: “Βροχή” καταγγελιών για απώλειες και ζημιές δεμάτων
(6)