«Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
Είναι λάθος να θέλουν οι τράπεζες να φτιάξουν άλλο σύστημα πληρωμών όταν υπάρχει το IRIS της ΔΙΑΣ, στην οποία είναι μέτοχοι με 70%.
Όταν κάτι λειτουργεί δεν το αλλάζεις, λέει χαρακτηριστικά στο mononews.gr πηγή της Τράπεζας Ελλάδος και συμπληρώνει: Ας λογικευτούν, η ΤτΕ στηρίζει το IRIS. Οι άμεσες πληρωμές είναι μία πραγματικότητα. Η δουλειά μας είναι πως θα τύχουν της ευρύτερης δυνατής χρήσης με το μικρότερο κόστος για τον πολίτη.
Μάλιστα την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου θα συνεδριάσει το ΔΣ της Ενωσης, στο οποίο συμμετέχουν οι CEOs των τραπεζών όπως και η υποδιοικήτρια της ΤτΕ Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, για το θέμα.
Η μηδενική προμήθεια για τη μεταφορά ποσών μεταξύ ιδιωτών (p2p) IRIS και η χαμηλή προμήθεια (0,3%) για τους εμπόρους, περιορίζει τα έσοδα για προμήθειες των τραπεζών και για αυτό προσανατολίζονται στη δημιουργία νέου σχήματος πληρωμών, σχολίαζαν καλά πληροφορημένες πηγές.
Ωστόσο η ΤτΕ κινητοποιήθηκε άμεσα καθιστώντας σαφές, πως είναι κάθετα αντίθετη σε κάθε παράλληλο σχήμα πληρωμών. «Βελτιώστε το IRIS, είναι ένα «εργαλείο» στο οποίο έχει ανταποκριθεί το καταναλωτικό κοινό. Στόχος σας πρέπει να είναι η μετεξέλιξη του IRIS σε εθνικό σύστημα πληρωμών» είναι η θέση της κεντρικής τράπεζας.
Η υπόθεση, ότι οι τράπεζες έχουν στα σκαριά νέο σύστημα πληρωμών account to account, ήρθε στη δημοσιότητα την περασμένη Παρασκευή, καθώς κατά τη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΕΤ για το μέλλον των τραπεζών, έγινε γνωστό ότι η Ενωση έχει αναθέσει σε σύμβουλο την εκπόνηση μελέτης για νέο εθνικό σχήμα πληρωμών.
Κόκκινη κάρτα από την ΤτΕ
Η παρέμβαση της ΤτΕ ήταν άμεση, καθώς η υποδιοικήτρια κα Χριστίνα Παπακωνσταντίνου επικοινώνησε τόσο με τον πρόεδρο της ΕΕΤ (και της Εθνικής Τράπεζας) κ. Γκίκα Χαρδούβελη, όπως και με την Γενική Διευθύντρια της Ενωσης κα Χαρούλα Απαλαγάκη.
Αν και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι επικεφαλής της Ενωσης απέδωσαν τα δημοσιεύματα σε «παρεξήγηση» από την πλευρά των δημοσιογράφων, παραδέχθηκαν ότι υπάρχει RFP (αίτημα για πρόταση) σχετικά με τη δημιουργία ενός νέου σχήματος. Πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η ΕΕΤ έχει προσεγγίσει ως σύμβουλο τη Deloitte για την εκπόνηση μελέτης.
Ωστόσο ύστερα από την «κόκκινη» κάρτα που έδειξε η Τράπεζα της Ελλάδος, υπήρξε αναδίπλωση από τους αξιωματούχους της ΕΕΤ, οι οποίοι –σύμφωνα με πληροφορίες- διαβεβαίωσαν ότι θα διερευνηθεί η μετεξέλιξη του IRIS σε ένα ευρύτερο σύστημα πληρωμών και δεν θα προχωρήσουν σε νέο σχήμα.
Σε κάθε περίπτωση οι οριστικές αποφάσεις για το «μπλόκο» στο νέο σχήμα θα ληφθούν μεθαύριο Τετάρτη στο ΔΣ της Ενωσης. Και όλα αυτά γίνονται την στιγμή που υπάρχει εθνικό σχήμα account to account, το IRIS που έχει 3,5 εκατομμύρια χρήστες και περισσότερους από 550 χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, και η ΔΙΑΣ εκπονεί μελέτη για την περαιτέρω βελτίωση του.
Όπως σχολιάζει πηγή με γνώση του θέματος στο mononews.gr:
Οι άμεσες πληρωμές είναι μία πραγματικότητα. Και επιδίωξη μας είναι πως θα τύχουν της ευρύτερης δυνατής χρήσης με το μικρότερο κόστος για τον πολίτη. Από κοινού και συλλογικά πρέπει να αναπτύξουμε και να προωθήσουμε το IRIS.
Υπενθυμίζει πως το υπουργείο Οικονομικών έχει νομοθετήσει –ύστερα και από πρωτοβουλία της ΤτΕ- για τις άμεσες πληρωμές προβλέποντας και την επιλογή του IRIS. Και επισημαίνει πως: Μέτοχοι της ΔΙΑΣ με ποσοστό 70% είναι οι συστημικές τράπεζες και με 30% η ΤτΕ. Μάλιστα για την χρήση 2023 έλαβαν μέρισμα 6,92 ανά μετοχή (που αντιστοιχεί στο 81% των καθαρών κερδών της εταιρείας).
«Εργαλείο» κατά της φοροδιαφυγής
Η δυναμική και η ανάπτυξη του IRIS είναι εμφανής. Στο 10μηνο του 2020 οι συναλλαγές μέσω του IRIS ήταν μόλις 170 εκατ ευρώ, και φέτος στο 10μηνο έφτασε τα 5 δις ευρώ.
«Ιf something works, do not fix it», λέει στο mononews.gr τραπεζική πηγή και σημειώνει πως:
Το IRIS αποτελεί σήμερα ένα από τα βασικά εργαλεία κατά της φοροδιαφυγής, ενώ η μη υπαρξη προμήθειας για τις ιδιωτικές συναλλαγές και η μικρή προμήθεια για εμπορικές συναλλαγές έδωσε ένα μεγάλο πουσάρισμα στην υπηρεσία.
Στις προμήθειες το «μυστικό» για το νέο σχήμα
Οι προμήθειες λοιπόν –και τα έσοδα για τις τράπεζες- κρύβονται πίσω από το νέο σχήμα πληρωμών στη λογική του IRIS, καθώς λόγω της μείωσης των επιτοκίων θα ψαλιδιστούν τα έσοδα από τους τόκους.
Μάλιστα ο κ. Χαρδούβελης το είπε καθαρά: Οι ελληνικές τράπεζες πρέπει να αυξήσουν τα κέρδη από προμήθειες χωρίς να ζημιώσουν τον μικροκαταθέτη.
Βέβαια τους τελευταίους μήνες, και μετά την μεγάλη διείσδυση του IRIS στις καθημερινές συναλλαγές οι τράπεζες βελτίωσαν τις προμήθειες, μειώνοντας τις χρεώσεις και προσφέροντας πακέτα τραπεζικών συναλλαγών.
Εξάλλου το IRIS, έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών για την ασφάλεια και ταχύτητα στις μεταφορές ποσών μέχρι 500 ευρώ χωρίς χρέωση και με μικρή προμήθεια (μέχρι 0,5%) για τους επαγγελματίες που πληρώνονται μέσω του Iris.
Το Europa Project
Επίσης ενώ οι τράπεζες σχεδιάζουν νέο σχήμα, η Κύπρος έχει ζητήσει από τη ΔΙΑΣ να χρησιμοποιήσει το «εργαλείο» του IRIS προσφέροντας τη δυνατότητα χρήσης του στους Κυπρίους καταναλωτές και εμπόρους.
Σημαντικό είναι ακόμα και το γεγονός ότι τρεις χώρες του ευρωπαϊκού νότου, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία δημιούργησαν μία ομπρέλα για τα διατραπεζικά εθνικά τους συστήματα, το Europa Project, που θα αποτελέσει ένα μεγάλο και ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό όχημα άμεσων πληρωμών. Μάλιστα η πρεμιέρα αυτού του οχήματος έγινε πρόσφατα, και τις υπηρεσίες του μπορούν να χρησιμοποιούν περίπου 50 εκατομμύρια χρήστες, από δεκάδες τράπεζες και να ικανοποιήσει περισσότερες από 1,5 δισ συναλλαγές.
Και θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Europa Project, έχει απευθύνει πρόσκληση και στο ελληνικό IRIS να συνδεθεί στο άρμα του.
Η διείσδυση του IRIS
Σε ό,τι αφορά το IRIS είναι χαρακτηριστικό ότι:
-Την υπηρεσία P2P (person to person) χρησιμοποιούν 3,2 εκατομμύρια καταναλωτές, οι οποίοι από την αρχή του χρόνου έχουν πραγματοποιήσει 36 εκατομμύρια μεταφορές ποσών (από λογαριασμό σε λογαριασμό) ύψους 1,9 δις ευρώ, ποσό που είναι αυξημένο κατά 188% σε σχέση με πέρυσι. Με την μέση αξία μεταφοράς στα 52 ευρώ.
-Στο P2B (person to business) έχουν εγγραφεί 546.000 επαγγελματίες, και από την αρχή του χρόνου έχουν πραγματοποιηθεί 466 χιλιάδες συναλλαγές (αύξηση 927% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι) αξίας 35 εκατ. ευρώ (αυξημένες κατά 931% σε σχέση με πέρυσι). Με την μέση αξία συναλλαγής στα 74 ευρώ.
-Στην υπηρεσία Iris e-commerce, (αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, πληρωμές φόρων κλπ.) έχουν πραγματοποιηθεί 5,3 εκατ. συναλλαγές (αύξηση 89%), ύψους 2,5 δις ευρώ. Με την μέση αξία συναλλαγής στα 480 ευρώ.
Η άλλη επιτυχία του Iris είναι ότι κερδίζει έδαφος και στις μεγαλύτερες ηλικίες. Από τα 3,2 εκατομμύρια χρήστες του το 49% ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών, το 23% είναι ηλικίας από 35-44, το 16% στην ηλικία 45-54, το 9% ηλικίας 54-64 και ένα 4% πάνω από τα 65.
Διαβάστε επίσης:
Χοληστερίνη: Όσα πρέπει να ξέρετε για να μειώσετε τους κινδύνους
Αθήνα: Άνοιξαν οι σταθμοί «Πανεπιστήμιο», «Σύνταγμα», «Ευαγγελισμός» και «Μέγαρο Μουσικής»
Πολυτεχνείο: Ολοκληρώθηκε η μεγάλη πορεία στην Αθήνα – Τουλάχιστον 25.000 οι διαδηλωτές
Είναι λάθος να θέλουν οι τράπεζες να φτιάξουν άλλο σύστημα πληρωμών όταν υπάρχει το IRIS της ΔΙΑΣ, στην οποία είναι μέτοχοι με 70%.
Όταν κάτι λειτουργεί δεν το αλλάζεις, λέει χαρακτηριστικά στο mononews.gr πηγή της Τράπεζας Ελλάδος και συμπληρώνει: Ας λογικευτούν, η ΤτΕ στηρίζει το IRIS. Οι άμεσες πληρωμές είναι μία πραγματικότητα. Η δουλειά μας είναι πως θα τύχουν της ευρύτερης δυνατής χρήσης με το μικρότερο κόστος για τον πολίτη.
Μάλιστα την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου θα συνεδριάσει το ΔΣ της Ενωσης, στο οποίο συμμετέχουν οι CEOs των τραπεζών όπως και η υποδιοικήτρια της ΤτΕ Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, για το θέμα.
Η μηδενική προμήθεια για τη μεταφορά ποσών μεταξύ ιδιωτών (p2p) IRIS και η χαμηλή προμήθεια (0,3%) για τους εμπόρους, περιορίζει τα έσοδα για προμήθειες των τραπεζών και για αυτό προσανατολίζονται στη δημιουργία νέου σχήματος πληρωμών, σχολίαζαν καλά πληροφορημένες πηγές.
Ωστόσο η ΤτΕ κινητοποιήθηκε άμεσα καθιστώντας σαφές, πως είναι κάθετα αντίθετη σε κάθε παράλληλο σχήμα πληρωμών. «Βελτιώστε το IRIS, είναι ένα «εργαλείο» στο οποίο έχει ανταποκριθεί το καταναλωτικό κοινό. Στόχος σας πρέπει να είναι η μετεξέλιξη του IRIS σε εθνικό σύστημα πληρωμών» είναι η θέση της κεντρικής τράπεζας.
Η υπόθεση, ότι οι τράπεζες έχουν στα σκαριά νέο σύστημα πληρωμών account to account, ήρθε στη δημοσιότητα την περασμένη Παρασκευή, καθώς κατά τη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΕΤ για το μέλλον των τραπεζών, έγινε γνωστό ότι η Ενωση έχει αναθέσει σε σύμβουλο την εκπόνηση μελέτης για νέο εθνικό σχήμα πληρωμών.
Κόκκινη κάρτα από την ΤτΕ
Η παρέμβαση της ΤτΕ ήταν άμεση, καθώς η υποδιοικήτρια κα Χριστίνα Παπακωνσταντίνου επικοινώνησε τόσο με τον πρόεδρο της ΕΕΤ (και της Εθνικής Τράπεζας) κ. Γκίκα Χαρδούβελη, όπως και με την Γενική Διευθύντρια της Ενωσης κα Χαρούλα Απαλαγάκη.
Αν και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι επικεφαλής της Ενωσης απέδωσαν τα δημοσιεύματα σε «παρεξήγηση» από την πλευρά των δημοσιογράφων, παραδέχθηκαν ότι υπάρχει RFP (αίτημα για πρόταση) σχετικά με τη δημιουργία ενός νέου σχήματος. Πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η ΕΕΤ έχει προσεγγίσει ως σύμβουλο τη Deloitte για την εκπόνηση μελέτης.
Ωστόσο ύστερα από την «κόκκινη» κάρτα που έδειξε η Τράπεζα της Ελλάδος, υπήρξε αναδίπλωση από τους αξιωματούχους της ΕΕΤ, οι οποίοι –σύμφωνα με πληροφορίες- διαβεβαίωσαν ότι θα διερευνηθεί η μετεξέλιξη του IRIS σε ένα ευρύτερο σύστημα πληρωμών και δεν θα προχωρήσουν σε νέο σχήμα.
Σε κάθε περίπτωση οι οριστικές αποφάσεις για το «μπλόκο» στο νέο σχήμα θα ληφθούν μεθαύριο Τετάρτη στο ΔΣ της Ενωσης. Και όλα αυτά γίνονται την στιγμή που υπάρχει εθνικό σχήμα account to account, το IRIS που έχει 3,5 εκατομμύρια χρήστες και περισσότερους από 550 χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, και η ΔΙΑΣ εκπονεί μελέτη για την περαιτέρω βελτίωση του.
Όπως σχολιάζει πηγή με γνώση του θέματος στο mononews.gr:
Οι άμεσες πληρωμές είναι μία πραγματικότητα. Και επιδίωξη μας είναι πως θα τύχουν της ευρύτερης δυνατής χρήσης με το μικρότερο κόστος για τον πολίτη. Από κοινού και συλλογικά πρέπει να αναπτύξουμε και να προωθήσουμε το IRIS.
Υπενθυμίζει πως το υπουργείο Οικονομικών έχει νομοθετήσει –ύστερα και από πρωτοβουλία της ΤτΕ- για τις άμεσες πληρωμές προβλέποντας και την επιλογή του IRIS. Και επισημαίνει πως: Μέτοχοι της ΔΙΑΣ με ποσοστό 70% είναι οι συστημικές τράπεζες και με 30% η ΤτΕ. Μάλιστα για την χρήση 2023 έλαβαν μέρισμα 6,92 ανά μετοχή (που αντιστοιχεί στο 81% των καθαρών κερδών της εταιρείας).
«Εργαλείο» κατά της φοροδιαφυγής
Η δυναμική και η ανάπτυξη του IRIS είναι εμφανής. Στο 10μηνο του 2020 οι συναλλαγές μέσω του IRIS ήταν μόλις 170 εκατ ευρώ, και φέτος στο 10μηνο έφτασε τα 5 δις ευρώ.
«Ιf something works, do not fix it», λέει στο mononews.gr τραπεζική πηγή και σημειώνει πως:
Το IRIS αποτελεί σήμερα ένα από τα βασικά εργαλεία κατά της φοροδιαφυγής, ενώ η μη υπαρξη προμήθειας για τις ιδιωτικές συναλλαγές και η μικρή προμήθεια για εμπορικές συναλλαγές έδωσε ένα μεγάλο πουσάρισμα στην υπηρεσία.
Στις προμήθειες το «μυστικό» για το νέο σχήμα
Οι προμήθειες λοιπόν –και τα έσοδα για τις τράπεζες- κρύβονται πίσω από το νέο σχήμα πληρωμών στη λογική του IRIS, καθώς λόγω της μείωσης των επιτοκίων θα ψαλιδιστούν τα έσοδα από τους τόκους.
Μάλιστα ο κ. Χαρδούβελης το είπε καθαρά: Οι ελληνικές τράπεζες πρέπει να αυξήσουν τα κέρδη από προμήθειες χωρίς να ζημιώσουν τον μικροκαταθέτη.
Βέβαια τους τελευταίους μήνες, και μετά την μεγάλη διείσδυση του IRIS στις καθημερινές συναλλαγές οι τράπεζες βελτίωσαν τις προμήθειες, μειώνοντας τις χρεώσεις και προσφέροντας πακέτα τραπεζικών συναλλαγών.
Εξάλλου το IRIS, έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών για την ασφάλεια και ταχύτητα στις μεταφορές ποσών μέχρι 500 ευρώ χωρίς χρέωση και με μικρή προμήθεια (μέχρι 0,5%) για τους επαγγελματίες που πληρώνονται μέσω του Iris.
Το Europa Project
Επίσης ενώ οι τράπεζες σχεδιάζουν νέο σχήμα, η Κύπρος έχει ζητήσει από τη ΔΙΑΣ να χρησιμοποιήσει το «εργαλείο» του IRIS προσφέροντας τη δυνατότητα χρήσης του στους Κυπρίους καταναλωτές και εμπόρους.
Σημαντικό είναι ακόμα και το γεγονός ότι τρεις χώρες του ευρωπαϊκού νότου, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία δημιούργησαν μία ομπρέλα για τα διατραπεζικά εθνικά τους συστήματα, το Europa Project, που θα αποτελέσει ένα μεγάλο και ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό όχημα άμεσων πληρωμών. Μάλιστα η πρεμιέρα αυτού του οχήματος έγινε πρόσφατα, και τις υπηρεσίες του μπορούν να χρησιμοποιούν περίπου 50 εκατομμύρια χρήστες, από δεκάδες τράπεζες και να ικανοποιήσει περισσότερες από 1,5 δισ συναλλαγές.
Και θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Europa Project, έχει απευθύνει πρόσκληση και στο ελληνικό IRIS να συνδεθεί στο άρμα του.
Η διείσδυση του IRIS
Σε ό,τι αφορά το IRIS είναι χαρακτηριστικό ότι:
-Την υπηρεσία P2P (person to person) χρησιμοποιούν 3,2 εκατομμύρια καταναλωτές, οι οποίοι από την αρχή του χρόνου έχουν πραγματοποιήσει 36 εκατομμύρια μεταφορές ποσών (από λογαριασμό σε λογαριασμό) ύψους 1,9 δις ευρώ, ποσό που είναι αυξημένο κατά 188% σε σχέση με πέρυσι. Με την μέση αξία μεταφοράς στα 52 ευρώ.
-Στο P2B (person to business) έχουν εγγραφεί 546.000 επαγγελματίες, και από την αρχή του χρόνου έχουν πραγματοποιηθεί 466 χιλιάδες συναλλαγές (αύξηση 927% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι) αξίας 35 εκατ. ευρώ (αυξημένες κατά 931% σε σχέση με πέρυσι). Με την μέση αξία συναλλαγής στα 74 ευρώ.
-Στην υπηρεσία Iris e-commerce, (αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, πληρωμές φόρων κλπ.) έχουν πραγματοποιηθεί 5,3 εκατ. συναλλαγές (αύξηση 89%), ύψους 2,5 δις ευρώ. Με την μέση αξία συναλλαγής στα 480 ευρώ.
Η άλλη επιτυχία του Iris είναι ότι κερδίζει έδαφος και στις μεγαλύτερες ηλικίες. Από τα 3,2 εκατομμύρια χρήστες του το 49% ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών, το 23% είναι ηλικίας από 35-44, το 16% στην ηλικία 45-54, το 9% ηλικίας 54-64 και ένα 4% πάνω από τα 65.
Διαβάστε επίσης:
Χοληστερίνη: Όσα πρέπει να ξέρετε για να μειώσετε τους κινδύνους
Αθήνα: Άνοιξαν οι σταθμοί «Πανεπιστήμιο», «Σύνταγμα», «Ευαγγελισμός» και «Μέγαρο Μουσικής»
Πολυτεχνείο: Ολοκληρώθηκε η μεγάλη πορεία στην Αθήνα – Τουλάχιστον 25.000 οι διαδηλωτές