Ο μέσος εργαζόμενος στην Ελλάδα αφήνει το 38,5% του εισοδήματος του σε φόρους και εισφορές
Ο καθαρός μέσος φορολογικός συντελεστής για έναν μέσο έγγαμο εργαζόμενο με δύο παιδιά στην Ελλάδα ήταν 23,1% το 2023.
Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), οι φόροι και οι εισφορές «τρώνε» το 38,5% του μέσου εργαζόμενου χωρίς παιδιά στην Ελλάδα.
Η μεγάλη επιβάρυνση προέρχεται κυρίως από τις ασφαλιστικές εισφορές εργαζόμενου και εργοδότη που φτάνουν στο 11,3% και 18,2% αντίστοιχα. Παράλληλα, στο 8,9% υπολογίζεται η επιβάρυνση από τη φορολογία εισοδήματος, έναντι 13,3% που είναι ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ.
Για έναν εργαζόμενο με δύο παιδιά, η επιβάρυνση είναι επίσης υψηλή και διαμορφώνεται στο 37,1%, ενώ το ελληνικό κράτος επιβαρύνει τους πολίτες πολύ περισσότερο από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, καθώς το βάρος διαμορφώνεται στο 25,7% στις οικογένειες με δύο παιδιά και στο 34,8% για τον άγαμο εργαζόμενο.
Η Ελλάδα κατέγραψε το 2023 την 18η υψηλότερη «φορολογική σφήνα» (tax wedge) στις χώρες του ΟΟΣΑ, μια θέση υψηλότερα από το 2022.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ η «φορολογική σφήνα» αυξήθηκε το 2023 σε 23 από τις 38 χώρες του ΟΟΣΑ μεταξύ 2022 και 2023, μειώθηκε σε 13 και παρέμεινε η ίδια σε δύο. Ο φόρος εισοδήματος και οι ασφαλιστικές εισφορές του εργοδότη αποτελούν το 71% της συνολικής επιβάρυνσης, σε σχέση με το 77% που είναι ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ.
Για το 2023 στην Ελλάδα ο μέσος άγαμος εργαζόμενος είχε καθαρό μέσο φορολογικό συντελεστή 24,8% , έναντι του μέσου όρου του ΟΟΣΑ 24,9%. Με τα στοιχεία αυτά αναδεικνύεται ότι στην Ελλάδα η αμοιβή ενός μέσου άγαμου εργάτη μετά από φόρους ήταν 75,2% του ακαθάριστου μισθού του έναντι του μέσου όρου του ΟΟΣΑ που ήταν 75,1%.
Λαμβάνοντας υπόψη τις παροχές που σχετίζονται με τα παιδιά και τις φορολογικές διατάξεις, ο καθαρός μέσος φορολογικός συντελεστής για έναν μέσο έγγαμο εργαζόμενο με δύο παιδιά στην Ελλάδα ήταν 23,1% το 2023, που είναι ο έκτος υψηλότερος στον ΟΟΣΑ, και συγκρίνεται με 14,2% για τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ.
Ενώ οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν σε 18 χώρες του ΟΟΣΑ, οι ονομαστικοί μισθοί αυξήθηκαν σε 37 από τις 38 χώρες του ΟΟΣΑ, καθώς ο πληθωρισμός παρέμεινε πάνω από τα ιστορικά επίπεδα.
Ελλείψει αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των φορολογικών συστημάτων σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ, ο υψηλός πληθωρισμός τείνει να αυξάνει τις φορολογικές υποχρεώσεις των εργαζομένων, ωθώντας τους σε υψηλότερα φορολογικά κλιμάκια, και διαβρώνει την αξία των φορολογικών ελαφρύνσεων και των οφελών σε χρήμα που λαμβάνουν.