Οι Ιταλοί τα πάνε πολύ καλά στην Ιταλία και μέτρια στην Ελλάδα
Εκθεση της Transport & Environment καταδεικνύει ότι η Trenitalia είναι η καλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη, ενώ η Hellenic Train, που ανήκει στον ίδιο όμιλο, κατατάσσεται προτελευταία. Τι δείχνουν τα ευρήματα της έκθεσης και τι απαντά η Hellenic Train.
Εκθεση της Transport & Environment δημοσίευσε τις αξιολογήσεις της για 27 σιδηροδρομικές εταιρείες σε όλη την Ευρώπη. Κι ενώ πρώτη κατατάσσεται η Trenitalia –μέλος του ίδιου δημόσιου ιταλικού ομίλου Ferrovie sello Stato Italiane στον οποίον ανήκει η… δική μας Hellenic Train–, ο ελληνικός κλάδος του σιδηροδρομικού γκρουπ κατατάσσεται προτελευταίος στη συνολική βαθμολογία, σύμφωνα με τα κριτήρια που έχει θέσει η εταιρεία που προχώρησε στις αξιολογήσεις των ευρωπαϊκών τρένων.
Το σχόλιο του συντάκτη
Ο Βίκτορ Τέβενετ, ειδικός σιδηροδρόμων στην T&E και κύριος συντάκτης της έκθεσης, ανέφερε ότι οι άνθρωποι επιθυμούν να ταξιδέψουν με τρένο, αλλά πολλοί βρίσκουν προσκόμματα επειδή η τιμή είναι πολύ υψηλή, ειδικά για οικογένειες, ή επειδή δεν είναι αξιόπιστα τα δρομολόγια.
Η μελέτη, σύμφωνα με τους συντάκτες της, αποσκοπεί στη βελτίωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και στην προώθηση κανονισμών σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης γενικά και κρατών-μελών ειδικά.
Τα οκτώ κριτήρια
Τιμή εισιτηρίου
Ακρίβεια και ακυρώσεις
Εμπειρία κράτησης
Πολιτικές αποζημίωσης
Ταξιδιωτική εμπειρία
Ειδικές τιμές και μειωμένα εισιτήρια
Βραδινά τρένα
Πολιτικές για ποδήλατα
Τα βασικά ευρήματα
Η Trenitalia, η SBB και η RegioJet κατατάσσονται στις κορυφαίες θέσεις, ενώ Hellenic Train και Eurostar αξιολογούνται στην προτελευταία και τελευταία θέση αντιστοίχως.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι πιο οικονομικοί φορείς είναι Flixtrain, RegioJet και Ouigo.
Οι τιμές των εισιτηρίων φαίνεται ότι δεν σχετίζονται ιδιαιτέρως με την ποιότητα των υπηρεσιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Eurostar, η οποία προσφέρει ακριβές υπηρεσίες χαμηλής αξιοπιστίας, όπως καταδεικνύει η έκθεση.
Η αξιοπιστία, η εμπειρία κράτησης και η πολιτική αποζημιώσεων θεωρούνται τα πιο σημαντικά κριτήρια.
Στο ζήτημα της αξιοπιστίας και της διαφάνειας, μόνον 11 από τους 25 φορείς με διαθέσιμα δεδομένα επιτυγχάνουν ποσοστά ακρίβειας άνω του 80%.
Ορισμένοι φορείς (π.χ., BDZ, MÁV) δεν παρέχουν διαφανή δεδομένα για τις καθυστερήσεις.
Οσον αφορά τα νυχτερινά δρομολόγια, το 50% των φορέων εκτελεί τα εν λόγω δρομολόγια, με την ÖBB και CFR να κατέχουν ηγετική θέση.
Στις υπηρεσίες για ποδηλάτες, οι SBB και SNCB παρέχουν τις καλύτερες υποδομές, ενώ η Eurostar και SJ υστερούν σημαντικά.
Οι Ιταλοί στην Ιταλία και οι Ιταλοί στην Ελλάδα
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύγκριση των αποτελεσμάτων των δύο εταιρειών που ανήκουν στον ίδιο όμιλο –τον Ferrovie sello Stato Italiane όπως προαναφέρθηκε–, αλλά δραστηριοποιούνται σε διαφορετικές χώρες, την Ιταλία και την Ελλάδα.
Το σχόλιο της έκθεσης περί… πολυδιάσπασης συρμών και δικτύου
Κοινή ευθύνη: Ο ρόλος του εθνικού πλαισίου και των υποδομών
Η αξιολόγηση των σιδηροδρομικών εταιρειών έγινε βάσει οκτώ κριτηρίων, και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες στην Ευρώπη δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες. Ωστόσο, οι διαφορές μεταξύ των φορέων υποδεικνύουν ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Ο κλάδος δεν έχει καταφέρει να επιλύσει αυτά τα ζητήματα αυτόνομα, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για πολιτικές και κανονιστικές παρεμβάσεις.
Παράλληλα, αναγνωρίζεται ότι οι σιδηροδρομικοί φορείς δεν έχουν πάντα πλήρη έλεγχο της απόδοσής τους σε κάθε κριτήριο. Για παράδειγμα, η αξιοπιστία και οι τιμές εισιτηρίων αποτελούν κοινή ευθύνη μεταξύ των φορέων, των διαχειριστών σιδηροδρομικών υποδομών και των εθνικών ρυθμιστικών αρχών. Οι τιμές εισιτηρίων επηρεάζονται άμεσα από τον ΦΠΑ που εφαρμόζει κάθε κράτος-μέλος και από τα τέλη πρόσβασης στις υποδομές (σιδηροδρομικά διόδια) που ορίζονται από τους διαχειριστές υποδομών, ενώ η αξιοπιστία εξαρτάται τόσο από την απόδοση των φορέων όσο και από την ποιότητα των σιδηροδρομικών γραμμών.
Μάλιστα, ο Βίκτορ Τέβενετ, κύριος συντάκτης της έκθεσης, απέδωσε τις υψηλές βαθμολογίες της Trenitalia στο δίκτυο υψηλής ταχύτητας της Ιταλίας, γεγονός που ώθησε και τους δύο φορείς να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες. Επαίνεσε επίσης τις επενδύσεις της Ελβετίας στη σιδηροδρομική υποδομή της, οι οποίες βοήθησαν την SBB να προσφέρει την πιο έγκαιρη υπηρεσία.
Στη συνολική αξιολόγηση, όπως δείχνει και ο συγκριτικός πίνακας, η Trenitalia κατατάσσεται πρώτη και η Hellenic Train προτελευταία. Συγκεκριμένα, η ιταλική εταιρεία στην Ιταλία βαθμολογείται υψηλά για την καλή σχέση ποιότητας και (ανταγωνιστικής) τιμής, υψηλή αξιοπιστία στα δρομολόγια, ευέλικτες κρατήσεις και αποζημιώσεις που υπερβαίνουν το ευρωπαϊκό μίνιμουμ. Παρά ταύτα, διατηρεί χαμηλή βαθμολογία στις υποδομές για ποδηλάτες. Ολα αυτά πάντα σύμφωνα με την έκθεση της Transport & Environment.
Από την άλλη, η Hellenic Train, παρότι προσφέρει, όπως λέει η έκθεση, ανταγωνιστικές τιμές εισιτηρίων, δείχνει να μην τα πηγαίνει ιδιαιτέρως καλά στη σχέση ποιότητας και τιμής. Σημειώνει χαμηλή ακρίβεια στις αφίξεις και συχνές καθυστερήσεις στα δρομολόγια (με περιορισμένη ευελιξία στις αποζημιώσεις), ενώ και οι επιβάτες δεν μοιάζουν ευχαριστημένοι με τις προσφερόμενες ανέσεις, όπως, για παράδειγμα, το WiFi, η ευκολία χρήσης των ψηφιακών εργαλείων κράτησης και η ταχύτητα των συρμών. Εξίσου χαμηλά κατατάσσεται η εταιρεία και στις υποδομές για ποδηλάτες.
Η απάντηση της Hellenic Train
Η «Κ» επικοινώνησε με τη Hellenic Train για σχολιασμό των ευρημάτων της έκθεσης. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, «η πρόσφατη έρευνα της Transport & Environment αναδεικνύει ζητήματα που μας απασχολούν και τα οποία έχουμε επανειλημμένα επισημάνει. Η ανάγκη για στρατηγικές επενδύσεις που θα βελτιώσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις παρεχόμενες υπηρεσίες είναι για εμάς κρίσιμη και βρίσκεται στο επίκεντρο των προσπαθειών μας.
Η Hellenic Train συνεργάζεται στενά με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς και με όλους τους αρμόδιους φορείς, για να διασφαλίσουμε ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος γίνεται πιο ασφαλής, αποδοτικός και σύγχρονος.
»Οπως είναι ήδη γνωστό, η Hellenic Train συνεργάζεται στενά με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς και με όλους τους αρμόδιους φορείς, για να διασφαλίσουμε ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος γίνεται πιο ασφαλής, αποδοτικός και σύγχρονος. Η πρόσφατη ανακοίνωση της εταιρείας μας για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 50 εκατ. ευρώ επιβεβαιώνει τη δέσμευσή μας για περαιτέρω ενίσχυση των υποδομών και της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
»Η ασφάλεια αποτελεί θεμελιώδη προτεραιότητα για εμάς και ενσωματώνεται σε κάθε πτυχή της λειτουργίας μας. Παράλληλα, επενδύουμε συνεχώς στην εκπαίδευση και ανάπτυξη του προσωπικού μας, προκειμένου να παρέχουμε υψηλότερα επίπεδα εξυπηρέτησης στους επιβάτες μας και να ανταποκριθούμε στις αυξανόμενες ανάγκες του εμπορίου.
Η συνεργασία μας με την Trenitalia, η οποία κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων σιδηροδρομικών φορέων στην Ευρώπη, μας προσφέρει την τεχνογνωσία και το know-how που απαιτούνται για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου και τη βελτίωση των υπηρεσιών μας.
»Επιπλέον, η συνεργασία μας με την Trenitalia, η οποία κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων σιδηροδρομικών φορέων στην Ευρώπη, μας προσφέρει την τεχνογνωσία και το know-how που απαιτούνται για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου και τη βελτίωση των υπηρεσιών μας. Η στήριξη και η εμπειρία της Trenitalia είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξή μας και την ανταπόκριση στις ανάγκες των επιβατών και του εμπορίου.
»Η έρευνα αυτή συνιστά για εμάς ένα πολύτιμο εργαλείο αυτοαξιολόγησης και συνεχούς βελτίωσης.
»Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για τη βελτίωση των υπηρεσιών και αναγνωρίζουμε τη σημασία του να ακούμε το επιβατικό κοινό και να προσαρμόζουμε τις δράσεις μας ανάλογα με τις ανάγκες του. Η συνεχιζόμενη προσπάθειά μας είναι να προσφέρουμε τον καλύτερο δυνατό σιδηρόδρομο για την Ελλάδα».
Σχόλια και συστάσεις από την Transport & Environment
Η έκθεση της T&E, όπως ήταν αναμενόμενο, προέβη και σε περαιτέρω συστάσεις προς τις εταιρείες, την Ε.Ε. και τα κράτη-μέλη. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνει, στους σιδηροδρομικούς φορείς:
τη βελτίωση στην πολιτική αποζημίωσης (αποζημίωση για καθυστερήσεις >15 λεπτά),
την παροχή περισσότερων προσφορών για οικογένειες και νέους και
την ενίσχυση της διαφάνειας δεδομένων σχετικά με ακυρώσεις και καθυστερήσεις.
Σχετικά με τα νυχτερινά δρομολόγια, προβαίνει σε σύσταση για:
μείωση τελών κυκλοφορίας και ΦΠΑ, που αφορά το εθνικό πλαίσιο κάθε χώρας, και
ενίσχυση επενδύσεων σε νέο στόλο νυχτερινών τρένων, που αφορά τις εταιρείες.
Οσον αφορά την Ευρωπαϊκή Ενωση και τα κράτη-μέλη της, η έκθεση συστήνει:
επένδυση σε ψηφιοποίηση και αναβάθμιση υποδομών,
μείωση φόρων ΦΠΑ για εισιτήρια και ενθάρρυνση της ανταγωνιστικότητας και
εφαρμογή κανονισμών για απλή και ενιαία κράτηση εισιτηρίων.
Κεντρική φωτογραφία: ©Shutterstock