Πώς Ιρανός μεγιστάνας στηρίζει τη Ρωσία στον πόλεμο με όπλα και πετρέλαιο
Η Μόσχα πληρώνει για τις αποστολές με φορτία πετρελαίου, ανέφεραν οι πηγές, σε μια εμπορική ανταλλαγή που έχει γίνει ολοένα και πιο κοινή λόγω των αμερικανικών και ευρωπαϊκών κυρώσεων τόσο στη Ρωσία όσο και στο Ιράν. Οι συναλλαγές, οι οποίες συνέπεσαν με την αυξημένη χρήση ιρανικών όπλων από τη Ρωσία στην επίθεσή της κατά της Ουκρανίας, αποτελούν μία ακόμη πτυχή ενός εκτεταμένου παγκόσμιου επιχειρηματικού δικτύου που έχει πλουτίσει τον Σαμχανί, του οποίου ο πατέρας υπηρέτησε ως ο πιο μακροχρόνιος υπουργός Άμυνας του Ιράν και παραμένει κορυφαίος σύμβουλος του Ανώτατου Ηγέτη Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ.
Το δίκτυο εταιρειών του Σαμχανί διαχειρίζεται πάνω από το ένα τέταρτο του συνολικού όγκου των ιρανικών παραδόσεων όπλων στη Ρωσία, σύμφωνα με άτομα που παρακολουθούν τις συναλλαγές. Αυτή η αυτοκρατορία επεκτείνεται επίσης σε ένα hedge fund, το οποίο λειτουργεί από γραφεία στο Λονδίνο, τη Γενεύη και τη Σιγκαπούρη, καθώς και σε μια εταιρεία εμπορίας εμπορευμάτων με έδρα το Ντουμπάι, η οποία συνεργάζεται με μεγάλες δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες.
Το Ιράν και η Ρωσία έχουν παραδεχτεί την ενισχυμένη συνεργασία τους στον τομέα της άμυνας, χωρίς ωστόσο να αποκαλύπτουν όλες τις λεπτομέρειες. Ενώ το διμερές εμπόριο όπλων που εκθέτει τους συμμετέχοντες σε ενδεχόμενες κυρώσεις από τις δυτικές κυβερνήσεις, δεν θεωρείται παράνομο.
Οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων του Ιράν και της Ρωσίας, καθώς και της Crios, δεν απάντησαν στα αιτήματα για σχόλια. Δικηγόρος που εκπροσωπεί τον Σαμχανί, ο οποίος έχει επανειλημμένα αμφισβητήσει την αναφορά του Bloomberg για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, αρνήθηκε να σχολιάσει τις λεπτομέρειες της υπόθεσης, απαντώντας μέσω email στις ερωτήσεις.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε ότι οι ΗΠΑ προειδοποιούν για τη διεύρυνση της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ Ρωσίας και Ιράν από την αρχή της πλήρους κλίμακας ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
«Αυτή η συνεργασία απειλεί την ευρωπαϊκή ασφάλεια και δείχνει πώς η αποσταθεροποιητική επιρροή του Ιράν επεκτείνεται πέρα από τη Μέση Ανατολή και σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο εκπρόσωπος.
Ταξίδια στην Κασπία
Από τα μέσα του 2023, αρκετά πλοία της Crios, τα οποία παλαιότερα ακολουθούσαν δρομολόγια στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, άλλαξαν ξαφνικά πορεία και εισήλθαν στην Κασπία Θάλασσα, μεταφέροντας φορτία μεταξύ Ιράν και Ρωσίας, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συνέλεξε το Bloomberg.
Τα πλοία περιλαμβάνουν τα Sea Castle (γνωστό και ως Tooka) και Sea Anchor (γνωστό και ως Roja), αν και δεν είναι τα μοναδικά, όπως αναφέρουν οι πηγές.
Φέτος, και τα δύο πλοία πραγματοποίησαν τουλάχιστον πέντε ταξίδια από ιρανικά λιμάνια προς το Αστραχάν της Ρωσίας, σύμφωνα με τα δεδομένα που συνέλεξε το Bloomberg.
Σύμφωνα με τα πρότυπα της διεθνούς ναυτιλίας, τα πλοία Sea Anchor και Sea Castle είναι μικρού μεγέθους, αλλά αρκετά ικανά για τη μεταφορά όπλων σε σύντομα δρομολόγια μέσω της Κασπίας Θάλασσας. Διαθέτουν χωρητικότητα 3.000 και 4.000 τόνων, περίπου το 1/100 της χωρητικότητας ενός μεγάλου πλοίου μεταφοράς κοντέινερ που διακινεί εμπορεύματα στους παγκόσμιους ωκεανούς.
Το Sea Anchor, μήκους 108 μέτρων (354 πόδια), κατασκευάστηκε το 1984 στη Ρουμανία, έναν χρόνο μετά το Sea Castle, το οποίο είναι ένα μέτρο μικρότερο και κατασκευάστηκε στην πρώην Σοβιετική Ένωση.
Μια βάση δεδομένων της S&P Global δεν αναφέρει τη χώρα όπου είναι καταχωρημένο κανένα από τα δύο πλοία. Τα αρχεία που συνέλεξε η ναυτιλιακή εταιρεία πληροφοριών Pole Star Global δείχνουν ότι και τα δύο πλοία έχουν χρησιμοποιήσει σημαίες του Παλάου, ενός νησιού του Ειρηνικού, το οποίο, ως νηολόγιο πλοίων, βρίσκεται σε διεθνή μαύρη λίστα.
Η ανταλλαγή όπλων με πετρέλαιο αποτελεί την τελευταία εξέλιξη σε μια έρευνα της Bloomberg News που διαρκεί έναν χρόνο για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Σαμχανί. Η έρευνα περιλαμβάνει συνεντεύξεις με πάνω από 40 άτομα που είναι εξοικειωμένα με τις δραστηριότητές του, καθώς και την εξέταση εμπιστευτικών εγγράφων και εταιρικών αρχείων.
Προτιμώμενη διαδρομή
Δεν είναι σαφές πόσα όπλα έχουν παραδοθεί από πλοία που ελέγχονται από το δίκτυο του Σαμχανί ή ποια είναι η ακριβής τους αποστολή. Τα όπλα δεν έχουν δηλωθεί στα φορτωτικά έγγραφα προκειμένου να αποφευχθούν τα ίχνη, δήλωσαν οι πηγές.
Η χρηματοοικονομική αυτοκρατορία του Σαμχανί ελέγχει έναν στόλο από δεκάδες πλοία, συμπεριλαμβανομένων τάνκερ πετρελαίου και φορτηγών πλοίων, σύμφωνα με άτομα με άμεση γνώση του θέματος.
Η Crios, η εταιρεία που διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στις αποστολές στην Κασπία, ιδρύθηκε στο Ντουμπάι τον Οκτώβριο του 2020, σύμφωνα με το μητρώο οντοτήτων (μια επίσημη βάση δεδομένων ή κατάλογο στον οποίο καταχωρούνται οι νομικές οντότητες) που λειτουργούν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Στην ιστοσελίδα της, η εταιρεία αναφέρεται ως διεθνής εταιρεία διαχείρισης πλοίων, αλλά δεν έχει αποκαλύψει λεπτομέρειες για την ιδιοκτησία ή τη διοίκησή της.
Η Crios ανήκει σε μια ομάδα ναυτιλιακών εταιρειών που ελέγχονται από τον Σαμχανί, συμπεριλαμβανομένων των Oceanlink Maritime DMCC και Koban Shipping LLC, σύμφωνα με τις πηγές. Ορισμένοι από τους ναυλωτές συνεργάζονται με υπαλλήλους του hedge fund και των εταιρειών εμπορίου πετρελαίου του. Οι περισσότεροι υπάλληλοι αναφέρονται στον Σαμχανί απλώς ως «H» ή «Hector», ανέφεραν οι πηγές.
Η Crios διατηρεί «στενές σχέσεις» με τις Oceanlink και Koban, οι οποίες λειτουργούν εκ μέρους του Υπουργείου Άμυνας και Λογιστικής Υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων του Ιράν, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Τάνενμπαουμ, πρώην αξιωματούχο του Γραφείου Ελέγχου Ξένων Περιουσιών του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ και ειδικό στην παρακολούθηση των αποστολών στην Κασπία, καθώς και στην ανάλυση της ιδιοκτησίας πλοίων στον λεγόμενο «μαύρο στόλο».
Τον Απρίλιο, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στην Oceanlink και προσδιόρισαν 13 πλοία που διαχειρίζεται η εταιρεία ως αποκτηθέντα περιουσιακά στοιχεία, χωρίς να αναφέρουν σύνδεση με τον Σαμχανί.Οι εκπρόσωποι των Oceanlink και Koban δεν ανταποκρίθηκαν σε αιτήματα για σχόλια.
Οι περισσότερες από τις πρόσφατες ενέργειες που στοχεύουν το δίκτυο του Σαμχανί επικεντρώνονται στις αποστολές πετρελαίου, ενώ οι προσπάθειες να περιοριστούν οι συμφωνίες πέρα από την Κασπία αντιμετωπίζουν πρόσθετες προκλήσεις.
«Η εφαρμογή των κυρώσεων κατά αυτών των δικτύων ανταλλαγής είναι πολύ πιο δύσκολη, ειδικά αν λάβετε υπόψη την ιστορική κυριαρχία της Ρωσίας στην περιοχή», δήλωσε ο Μπεχναμ Μπεν Ταλεμπλού, ειδικός στην ιρανική ασφάλεια στο Foundation for Defense of Democracies. «Ο βραχυπρόθεσμος στόχος θα πρέπει να είναι η έκθεση αυτών των δικτύων στο φως της δημοσιότητας.»
Διαβάστε επίσης :
Έλον Μασκ: Τρεις λόγοι για να γίνει ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος του 2025
Γουόρεν Μπάφετ: Αυτές είναι οι μετοχές στις οποίες επενδύει ο «Μίδας» των αγορών
Πώς οι 2 κροίσοι της Ινδίας έχασαν δισεκατομμύρια και τη θέση τους στο Πάνθεον των 100 δισ. δολαρίων
Η Μόσχα πληρώνει για τις αποστολές με φορτία πετρελαίου, ανέφεραν οι πηγές, σε μια εμπορική ανταλλαγή που έχει γίνει ολοένα και πιο κοινή λόγω των αμερικανικών και ευρωπαϊκών κυρώσεων τόσο στη Ρωσία όσο και στο Ιράν. Οι συναλλαγές, οι οποίες συνέπεσαν με την αυξημένη χρήση ιρανικών όπλων από τη Ρωσία στην επίθεσή της κατά της Ουκρανίας, αποτελούν μία ακόμη πτυχή ενός εκτεταμένου παγκόσμιου επιχειρηματικού δικτύου που έχει πλουτίσει τον Σαμχανί, του οποίου ο πατέρας υπηρέτησε ως ο πιο μακροχρόνιος υπουργός Άμυνας του Ιράν και παραμένει κορυφαίος σύμβουλος του Ανώτατου Ηγέτη Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ.
Το δίκτυο εταιρειών του Σαμχανί διαχειρίζεται πάνω από το ένα τέταρτο του συνολικού όγκου των ιρανικών παραδόσεων όπλων στη Ρωσία, σύμφωνα με άτομα που παρακολουθούν τις συναλλαγές. Αυτή η αυτοκρατορία επεκτείνεται επίσης σε ένα hedge fund, το οποίο λειτουργεί από γραφεία στο Λονδίνο, τη Γενεύη και τη Σιγκαπούρη, καθώς και σε μια εταιρεία εμπορίας εμπορευμάτων με έδρα το Ντουμπάι, η οποία συνεργάζεται με μεγάλες δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες.
Το Ιράν και η Ρωσία έχουν παραδεχτεί την ενισχυμένη συνεργασία τους στον τομέα της άμυνας, χωρίς ωστόσο να αποκαλύπτουν όλες τις λεπτομέρειες. Ενώ το διμερές εμπόριο όπλων που εκθέτει τους συμμετέχοντες σε ενδεχόμενες κυρώσεις από τις δυτικές κυβερνήσεις, δεν θεωρείται παράνομο.
Οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων του Ιράν και της Ρωσίας, καθώς και της Crios, δεν απάντησαν στα αιτήματα για σχόλια. Δικηγόρος που εκπροσωπεί τον Σαμχανί, ο οποίος έχει επανειλημμένα αμφισβητήσει την αναφορά του Bloomberg για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, αρνήθηκε να σχολιάσει τις λεπτομέρειες της υπόθεσης, απαντώντας μέσω email στις ερωτήσεις.
Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε ότι οι ΗΠΑ προειδοποιούν για τη διεύρυνση της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ Ρωσίας και Ιράν από την αρχή της πλήρους κλίμακας ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.
«Αυτή η συνεργασία απειλεί την ευρωπαϊκή ασφάλεια και δείχνει πώς η αποσταθεροποιητική επιρροή του Ιράν επεκτείνεται πέρα από τη Μέση Ανατολή και σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο εκπρόσωπος.
Ταξίδια στην Κασπία
Από τα μέσα του 2023, αρκετά πλοία της Crios, τα οποία παλαιότερα ακολουθούσαν δρομολόγια στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, άλλαξαν ξαφνικά πορεία και εισήλθαν στην Κασπία Θάλασσα, μεταφέροντας φορτία μεταξύ Ιράν και Ρωσίας, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συνέλεξε το Bloomberg.
Τα πλοία περιλαμβάνουν τα Sea Castle (γνωστό και ως Tooka) και Sea Anchor (γνωστό και ως Roja), αν και δεν είναι τα μοναδικά, όπως αναφέρουν οι πηγές.
Φέτος, και τα δύο πλοία πραγματοποίησαν τουλάχιστον πέντε ταξίδια από ιρανικά λιμάνια προς το Αστραχάν της Ρωσίας, σύμφωνα με τα δεδομένα που συνέλεξε το Bloomberg.
Σύμφωνα με τα πρότυπα της διεθνούς ναυτιλίας, τα πλοία Sea Anchor και Sea Castle είναι μικρού μεγέθους, αλλά αρκετά ικανά για τη μεταφορά όπλων σε σύντομα δρομολόγια μέσω της Κασπίας Θάλασσας. Διαθέτουν χωρητικότητα 3.000 και 4.000 τόνων, περίπου το 1/100 της χωρητικότητας ενός μεγάλου πλοίου μεταφοράς κοντέινερ που διακινεί εμπορεύματα στους παγκόσμιους ωκεανούς.
Το Sea Anchor, μήκους 108 μέτρων (354 πόδια), κατασκευάστηκε το 1984 στη Ρουμανία, έναν χρόνο μετά το Sea Castle, το οποίο είναι ένα μέτρο μικρότερο και κατασκευάστηκε στην πρώην Σοβιετική Ένωση.
Μια βάση δεδομένων της S&P Global δεν αναφέρει τη χώρα όπου είναι καταχωρημένο κανένα από τα δύο πλοία. Τα αρχεία που συνέλεξε η ναυτιλιακή εταιρεία πληροφοριών Pole Star Global δείχνουν ότι και τα δύο πλοία έχουν χρησιμοποιήσει σημαίες του Παλάου, ενός νησιού του Ειρηνικού, το οποίο, ως νηολόγιο πλοίων, βρίσκεται σε διεθνή μαύρη λίστα.
Η ανταλλαγή όπλων με πετρέλαιο αποτελεί την τελευταία εξέλιξη σε μια έρευνα της Bloomberg News που διαρκεί έναν χρόνο για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του Σαμχανί. Η έρευνα περιλαμβάνει συνεντεύξεις με πάνω από 40 άτομα που είναι εξοικειωμένα με τις δραστηριότητές του, καθώς και την εξέταση εμπιστευτικών εγγράφων και εταιρικών αρχείων.
Προτιμώμενη διαδρομή
Δεν είναι σαφές πόσα όπλα έχουν παραδοθεί από πλοία που ελέγχονται από το δίκτυο του Σαμχανί ή ποια είναι η ακριβής τους αποστολή. Τα όπλα δεν έχουν δηλωθεί στα φορτωτικά έγγραφα προκειμένου να αποφευχθούν τα ίχνη, δήλωσαν οι πηγές.
Η χρηματοοικονομική αυτοκρατορία του Σαμχανί ελέγχει έναν στόλο από δεκάδες πλοία, συμπεριλαμβανομένων τάνκερ πετρελαίου και φορτηγών πλοίων, σύμφωνα με άτομα με άμεση γνώση του θέματος.
Η Crios, η εταιρεία που διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στις αποστολές στην Κασπία, ιδρύθηκε στο Ντουμπάι τον Οκτώβριο του 2020, σύμφωνα με το μητρώο οντοτήτων (μια επίσημη βάση δεδομένων ή κατάλογο στον οποίο καταχωρούνται οι νομικές οντότητες) που λειτουργούν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Στην ιστοσελίδα της, η εταιρεία αναφέρεται ως διεθνής εταιρεία διαχείρισης πλοίων, αλλά δεν έχει αποκαλύψει λεπτομέρειες για την ιδιοκτησία ή τη διοίκησή της.
Η Crios ανήκει σε μια ομάδα ναυτιλιακών εταιρειών που ελέγχονται από τον Σαμχανί, συμπεριλαμβανομένων των Oceanlink Maritime DMCC και Koban Shipping LLC, σύμφωνα με τις πηγές. Ορισμένοι από τους ναυλωτές συνεργάζονται με υπαλλήλους του hedge fund και των εταιρειών εμπορίου πετρελαίου του. Οι περισσότεροι υπάλληλοι αναφέρονται στον Σαμχανί απλώς ως «H» ή «Hector», ανέφεραν οι πηγές.
Η Crios διατηρεί «στενές σχέσεις» με τις Oceanlink και Koban, οι οποίες λειτουργούν εκ μέρους του Υπουργείου Άμυνας και Λογιστικής Υποστήριξης των Ενόπλων Δυνάμεων του Ιράν, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Τάνενμπαουμ, πρώην αξιωματούχο του Γραφείου Ελέγχου Ξένων Περιουσιών του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ και ειδικό στην παρακολούθηση των αποστολών στην Κασπία, καθώς και στην ανάλυση της ιδιοκτησίας πλοίων στον λεγόμενο «μαύρο στόλο».
Τον Απρίλιο, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στην Oceanlink και προσδιόρισαν 13 πλοία που διαχειρίζεται η εταιρεία ως αποκτηθέντα περιουσιακά στοιχεία, χωρίς να αναφέρουν σύνδεση με τον Σαμχανί.Οι εκπρόσωποι των Oceanlink και Koban δεν ανταποκρίθηκαν σε αιτήματα για σχόλια.
Οι περισσότερες από τις πρόσφατες ενέργειες που στοχεύουν το δίκτυο του Σαμχανί επικεντρώνονται στις αποστολές πετρελαίου, ενώ οι προσπάθειες να περιοριστούν οι συμφωνίες πέρα από την Κασπία αντιμετωπίζουν πρόσθετες προκλήσεις.
«Η εφαρμογή των κυρώσεων κατά αυτών των δικτύων ανταλλαγής είναι πολύ πιο δύσκολη, ειδικά αν λάβετε υπόψη την ιστορική κυριαρχία της Ρωσίας στην περιοχή», δήλωσε ο Μπεχναμ Μπεν Ταλεμπλού, ειδικός στην ιρανική ασφάλεια στο Foundation for Defense of Democracies. «Ο βραχυπρόθεσμος στόχος θα πρέπει να είναι η έκθεση αυτών των δικτύων στο φως της δημοσιότητας.»
Διαβάστε επίσης :
Έλον Μασκ: Τρεις λόγοι για να γίνει ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος του 2025
Γουόρεν Μπάφετ: Αυτές είναι οι μετοχές στις οποίες επενδύει ο «Μίδας» των αγορών
Πώς οι 2 κροίσοι της Ινδίας έχασαν δισεκατομμύρια και τη θέση τους στο Πάνθεον των 100 δισ. δολαρίων