Salvatore Tomaselli: Που πρέπει να εστιάσουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα – BusinessNews.gr
Λίγο πριν το 9ο Family Business Forum της KPMG στην Ελλάδα, διεθνούς φήμης Salvatore Tomaselli, Expert in Family Business Governance and Strategy και Professor of Business Administration and Family Bu…
Λίγο πριν το 9ο Family Business Forum της KPMG στην Ελλάδα, διεθνούς φήμης Salvatore Tomaselli, Expert in Family Business Governance and Strategy και Professor of Business Administration and Family Business, University of Palermo μίλησε στο BusinessNews.gr.
Με κεντρικό μήνυμα «Ισχυρό αύριο – Δυνατά θεμέλια», το 9o Family Business Forum της KPMG στην Ελλάδα – το συνέδριο θεσμός στο πεδίο των οικογενειακών επιχειρήσεων – θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 23 Απριλίου στο Electra Palace Athens και παράλληλα σε ψηφιακό περιβάλλον. Ερχεται να παρουσιάσει σε υβριδικό περιβάλλον τα πλεονεκτήματα των οικογενειακών επιχειρήσεων, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, το ρόλο που διαδραματίζουν το όραμα και οι αξίες της οικογένειας, τη συνεργασία με στελέχη εκτός οικογενείας, καθώς και τον τρόπο προετοιμασίας της νέας γενιάς και πολλά άλλα.
Ο διεθνούς φήμης Salvatore Tomaselli, Expert in Family Business Governance and Strategy και Professor of Business Administration and Family Business, University of Palermo, θα παρουσιάσει για πρώτη φορά σε ελληνικό κοινό το «καυτό» θέμα “Strategic Strabism: Balancing Short and Long Term Perspectives in Multicrisis Scenarios”, αναλύοντας τα εργαλεία που δίνουν τη δυνατότητα στις οικογενειακές επιχειρήσεις να διαχειριστούν τις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις.
Θα μπορούσατε να μας ενημερώσετε για το θέμα της ομιλίας σας στο 9ο Family Business Forum από την KMPG στην Ελλάδα και να μας εξηγήσετε αναλυτικά την έννοια του «Στρατηγικού Στραβισμού»;
Στο 9ο Family Business Forum από την KMPG στην Ελλάδα στην Ελλάδα, η κεντρική μου ομιλία θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη της έννοιας του «Στρατηγικού Στραβισμού», που αποτελεί μια ουσιαστική στρατηγική προσέγγιση για τις οικογενειακές επιχειρήσεις στο σημερινό HyperVUCA περιβάλλον . Εν συντομία, ο «Στρατηγικός Στραβισμός» ορίζει την κρίσιμη σημασία της εστίασης σε μια επιχειρησιακή πρόκληση ενώ την ίδια ώρα εξετάζεις και το μέλλον εντός και εκτός της επιχειρηματικής περιφέρειας. Τα τελευταία δέκα χρόνια, κρίσεις διαφορετικών ειδών, από την υγεία μέχρι τη γεωπολιτική και την ψηφιακή συνδεσιμότητα, έχουν διευρύνει τα θέματα στα οποία εστιάζουν οι manager. Δυστυχώς, αυτό οδηγεί σε φαινομενικά αναπόφευκτη μυωπία: τραγικά κοντινά και τεράστια γεγονότα συσκοτίζουν τα σημαντικά μακρινά όσον αφορά την πολιτική, την κοινωνία, την οικονομία, καθώς και την τεχνολογία και τη νομοθεσία. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις, με μια εγγενή επικάλυψη της ιδιωτικής ζωής και του επιχειρείν, επηρεάζονται από φαινομενικά μακρινά γεγονότα, επειδή βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα. Αν αγνοούν τις αντίθετες τάσεις και τα διαφαινόμενα πλαισία του σήμερα θα περιορίσουν την ικανότητά τους να αντιδρούν ή να εκμεταλλεύονται τις μεταβαλλόμενες συνθήκες αύριο. Η προσέγγιση του «στρατηγικού στραβισμού» θα προσφέρει ανθεκτικότητα που επιτρέπει στις οικογενειακές επιχειρήσεις να ευδοκιμούν σε περιόδους αναταραχής και αβεβαιότητας αλλά και – και αυτό είναι πιο σημαντικό- να ακολουθούν μια συστημική λογική : το ένα μάτι στραμμένο σε επείγοντα γεγονότα σήμερα αναμένοντας και το άλλο να σαρώνει την οθόνη του ραντάρ και να παρακολουθεί ευκαιρίες και κινδύνους. Με αυτόν τον τρόπο, θα συμβάλει στη διασφάλιση της ακεραιότητας της οικογενειακής επιχείρησης, διατηρώντας την κληρονομιά και την εμπορική τους ζωτικότητα, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι μόνο μια λεπτομερής κρίσιμη ανακάλυψη σχετικά με το συνολικό επιχειρηματικό οικοσύστημα μπορεί να διατηρήσει αυτήν την ισορροπία.
Τι θα συμβουλεύατε τις οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα σε αυτή την εποχή για τη χώρα και την οικονομία της;
Καθώς παρατηρούνται σημάδια της ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία, φαίνεται πως υπάρχει η δυνατότητα οι οικογενειακές επιχειρήσεις να αναδειχθούν σε σημαντικούς παράγοντες στη νέα εποχή. Απαιτούνται, όμως, στρατηγικές που να είναι ευαίσθητες στο μοναδικό οικονομικό και πολιτιστικό περιβάλλον της Ελλάδας.
Αξιοποίηση της οικονομικής ανάκαμψης. Οι αναδυόμενοι τομείς όπως η βιοτεχνολογία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η τεχνολογία παρουσιάζουν ώριμες επιχειρηματικές προοπτικές για τις οικογενειακές επιχειρήσεις. Διασφαλίστε την σημαντική οικογενειακή ενσωμάτωση σε αυτούς τους τομείς, εισάγοντας συστήματα διαχείρισης κινδύνων για την προστασία των εταιρειών από αντίξοες παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα θα πρέπει να διαφοροποιήσουν εξίσου τις επενδύσεις τους και να παρακολουθούν στενά τη νομισματική πολιτική για να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε κρίση.
Αξιοποίηση του ελληνικού πολιτισμού. Η παγκόσμια έλξη που ασκεί ο ελληνικός πολιτισμός παραμένει παράγοντας διαφοροποιήσεις. Η αξιοποίηση της ελληνικής κουλτούρας σε υπηρεσίες και προϊόντα από τη βιομηχανία τροφίμων έως τη μόδα μπορεί να διευρύνει το USP. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα θα πρέπει επίσης να υιοθετήσουν την αρχή της «φιλοξενίας» (pihloxexia) στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών για να διατηρήσουν τους πελάτες μακροπρόθεσμα.
Ψηφιακός Μετασχηματισμός. Αναμφίβολα, η ψηφιακή αγορά δεν αποτελεί ζήτημα επιλογής, αλλά μάλλον αναγκαιότητα. Η βιβλιογραφία δείχνει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει απογειωθεί, ακόμη περισσότερο, μετά τα lockdowns του Covid-19. Οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να επενδύσουν στον ψηφιακό δυναμισμό και να συνεργαστούν με startups για την αναβάθμιση των παραδοσιακών λειτουργιών για την παγκόσμια αγορά.
Καλλιέργεια σύγχρονων κληρονόμων. Ο εκσυγχρονισμός είναι το κλειδί για την επιχειρηματική προσέγγιση των γενεών. Οι επιχειρηματικές συμβουλές το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα θα πρέπει να περιλαμβάνουν την ανάπτυξη της νεολαίας ως σύγχρονων επαγγελματιών του επιχειρείν. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν υποχρεωτικά mentroring της νέας νέας γενιάς, εταιρική ηγεσία, παρακολούθηση παγκόσμιων τάσεων και αξιοποίηση ισχυρών τοπικών βιομηχανιών όπως η αγροδιατροφή και η εξειδικευμένη μεταποίηση. Έτσι μόνο θα μπορούν να έχουν μια «glocal» στάση.
Βιωσιμότητα και Δεσμοί με την Κοινότητα. Μία καθοριστική παράμετρος για τα brands σήμερα είναι η κοινωνική ευθύνη. Οι νέοι και οι πιο απαιτητικοί καταναλωτές προτιμούν μάρκες που υποστηρίζουν καθαρές και καλές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις μπορούν να αναβαθμίσουν τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης τους και να βελτιώσουν την δράση τους στον τομέα της βιωσιμότητας για να ενισχύσουν τις πωλήσεις και τη φήμη τους.
Υιοθετώντας αυτές τις προσαρμοσμένες στρατηγικές, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιήσουν το σημερινό κύμα του μεταβαλλόμενου οικονομικού περιβάλλοντος και να συνεργαστούν για να διατηρήσουν την ευημερία, διατηρώντας παράλληλα τον στόχο, που υπάρχει στον πυρήνα τους.