Σανίδα «σωτηρίας» για την αναβάθμιση των F-16 Viper
Συνεχείς διαβουλεύσεις προκειμένου να μην εκτροχιαστεί το εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ενόπλων Δυνάμεων. Τα σενάρια για την πρόσληψη προσωπικού και η πρόταση για την 111 Πτέρυγα Μάχης.
«Η αναβάθμιση των F-16 Viper βρίσκεται σε οριακό σημείο ισορροπίας. Μπορεί να πάει καλύτερα αλλά μπορεί να πάει και πολύ χειρότερα», αναφέρει πηγή με άριστη γνώση της κατάστασης.
Τους τελευταίους μήνες, το υπουργείο Εθνικής Aμυνας, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, η νέα διοίκηση της ΕΑΒ και η κατασκευάστρια εταιρεία βρίσκονται σε συνεχείς διαβουλεύσεις προκειμένου να μην εκτροχιαστεί το πλέον σημαντικό εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ενόπλων Δυνάμεων.
(AP Photo/Michael Varaklas)
Προκειμένου να καλυφθεί το χαμένο έδαφος και να κλείσει η ψαλίδα της επτάμηνης και πλέον καθυστέρησης, η Lockheed Martin, σε συνεργασία με την ΕΑΒ, προχώρησε σε ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της με σκοπό την επίσπευση των παραδόσεων. Πρόκειται για μία προσωρινή λύση όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ενώ ταυτόχρονα αναζητείται η φόρμουλα για να επανέλθει το πρόγραμμα εντός χρονοδιαγράμματος.
Πέντε F-16 μέχρι το φθινόπωρο
Οι παρεμβάσεις είχαν ως αποτέλεσμα η Πολεμική Αεροπορία να παραλάβει πριν από λίγες ημέρες το 19ο αναβαθμισμένο μαχητικό, έπειτα από σειρά παρατάσεων, καθώς σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα της σύμβασης ήταν προγραμματισμένο να αποδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2023.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το 20ό αεροσκάφος πρόκειται να αποδοθεί στα τέλη Ιουνίου. Θα ακολουθήσουν το 21ο και το 22ο τον Ιούλιο και μέχρι τον Οκτώβριο το 23ο και το 24ο, τα οποία θα εξοπλίσουν την 340 Πολεμική Μοίρα «Αλεπού».
Σύμφωνα με το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα παραδόσεων, και αν δεν προκύψουν νέες καθυστερήσεις, στα τέλη του έτους το πρόγραμμα θα υπολείπεται τεσσάρων μαχητικών, ενώ 16 αεροπλάνα θα βρίσκονται σε διαδικασία αναβάθμισης στα υπόστεγα της ΕΑΒ. Αρμόδιες πηγές, πάντως, αναφέρουν στην «Κ» ότι το κενό δεν πρόκειται να καλυφθεί πριν από το 2025.
Ολιστική λύση
Η βασική αιτία για τις καθυστερήσεις στο πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 είναι η «αιμορραγία» εξειδικευμένου προσωπικού της ΕΑΒ. Οι παραιτήσεις καταρτισμένων τεχνικών που εργάζονται στο πρόγραμμα από το 2018 είναι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σημαντικά κενά.
Στις αναρίθμητες συσκέψεις που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη καταλήγουν στο γεγονός ότι είναι απαραίτητη η άμεση πρόσληψη προσωπικού ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των 150 τεχνιτών, ο οποίος ουδέποτε επετεύχθη στα έξι χρόνια του προγράμματος. Πρέπει να σημειωθεί, όμως, ότι ακόμη και αν οι προσλήψεις γίνουν αύριο, θα μεσολαβήσουν αρκετοί μήνες μέχρι να αποδώσουν καθώς απαιτείται εκπαίδευση και πιστοποίηση του προσωπικού που εργάζεται στα F-16 Viper.
Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ως πιθανότερο σενάριο την άμεση πρόσληψη νέων τεχνιτών μέσω εργολαβίας. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι προσλήψεις θα πρέπει να γίνουν μέσα στους επόμενους δύο μήνες ώστε να επιταχυνθούν οι εργασίες αναβάθμισης και να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι αποδόσεις αεροσκαφών. Λύση, η οποία θα πρέπει να διαρκέσει μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος, αφού είναι σαφές πως οποιαδήποτε μεταβολή του ανθρώπινου δυναμικού θα φέρει νέες καθυστερήσεις.
Την ίδια ώρα, η κατάσταση στην ΕΑΒ και οι παραιτήσεις εξειδικευμένου προσωπικού δημιουργούν ερωτήματα για το αν και πότε η Αθήνα θα προχωρήσει στην αποστολή επίσημου αιτήματος (LoR for LoA) αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό των 38 F-16 Block 50 στην εκδοχή Viper. Μία από τις προτάσεις που εξετάζονται είναι η αναβάθμιση να μη γίνει στην ΕΑΒ αλλά στην 111 Πτέρυγα Μάχης με τη συνδρομή προσωπικού της εταιρείας.