Σύνοδος Πρυτάνεων: Διαγραφές φοιτητών και διεθνοποίηση μονοπώλησαν τη συζήτηση με τον Κ. Πιερρακάκη
Σε καλό κλίμα αλλά… με γκρίνιες για τις επερχόμενες διαγραφές φοιτητών, ολοκληρώθηκε η 107η Σύνοδος των Πρυτάνεων, παρουσία του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη.
Ο υπουργός Παιδείας έκανε ξεκάθαρο γι’ ακόμη μια φορά ότι στην κορυφή της ατζέντας του είναι η διεθνοποίηση των Πανεπιστημίων, ενώ ζήτησε νέες προτάσεις από τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων για βελτιωτικές αλλαγές στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους.
Η «αντίσταση» στις διαγραφές φοιτητών
Ειδική αναφορά στις δυσκολίες της εφαρμογής της διάταξης για οριζόντια διαγραφή των λιμναζόντων φοιτητών έκαναν οι πρυτάνεις, τόσο ενώπιον του υπουργού Παιδείας, όσο και σε ανακοίνωσή τους μετά τη λήξη των εργασιών της 107ης Συνόδου Πρυτάνεων.
«Η Σύνοδος Πρυτάνεων εξέφρασε την ανησυχία της για τις συνέπειες από την εφαρμογή της διάταξης για την οριζόντια διαγραφή φοιτητών/τριών. Θεωρεί ότι δεν μπορεί να παραγνωριστεί η κρίσιμη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα σε εκείνους που είναι ανενεργοί και εκείνους που αγωνίζονται για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Προτείνει συνεπώς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες και να αντιμετωπιστεί το σοβαρό αυτό ζήτημα με κοινωνική ευαισθησία», ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι ανάλογα με το ίδρυμα ο αριθμός των φοιτητών, που έχουν περάσει το επιτρεπόμενο -βάσει νόμου- όριο φοίτησης ποικίλλει μεταξύ 10.000 και 60.000 φοιτητών. Τα μεγάλα πανεπιστήμια σε αστικά κέντρα «κουβαλάνε» το μεγαλύτερο βάρος, όμως ακόμα και μικρότερα, ιδίως τα νεότερα που ιδρύθηκαν ή επεκτάθηκαν το 2019, μετά την κατάργηση των ΤΕΙ, έχουν «κληρονομήσει» δεκάδες χιλιάδες ανενεργούς φοιτητές.
Στα επιχειρήματα των πανεπιστημιακών είναι ο διοικητικός φόρτος αυτών των ενεργειών αλλά και η κοινωνική ευαισθησία προς φοιτητές με προβλήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Πιερρακάκης δεν επεκτάθηκε σε τεχνικές λεπτομέρειες για το θέμα, αν και σε δημόσιες δηλώσεις του έχει ξεκαθαρίσει ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί, με την έναρξή του να ορίζεται τον Σεπτέμβριο του 2025.
Στην κορυφή της ατζέντας η διεθνοποίηση
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας έχει θέσει στην κορυφή της ατζέντας του τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων και σύμφωνα με πληροφορίες ανέφερε στους πρυτάνεις ότι θα διεκδικήσει κι άλλα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης προς αυτή τη κατεύθυνση.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει δεσμευτεί για την χρηματοδότηση συνεργασιών ελληνικών ΑΕΙ με ξένα ιδρύματα στην λειτουργία κοινών μεταπτυχιακών με 62 εκατ. ευρώ.
«Στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έχουμε θέσει ως στόχο το 2025 να αποτελέσει χρονιά – ορόσημο για τη διεθνοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Και έχουμε ξεκαθαρίσει ότι το σχέδιό μας έχει στο επίκεντρο τα δημόσια ΑΕΙ μας, μέσα από την ανάπτυξη συνεργειών με μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού», ανέφερε σε ανάρτησή του στο facebook ο κ. Πιερρακάκης, μετά τη λήξη των εργασιών και συνέχισε:
«Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ», αρχικού προϋπολογισμού 62 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε τα δημόσια ΑΕΙ να προσελκύσουν κορυφαία πανεπιστήμια, δημιουργώντας κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα.
Θα στηρίξουμε με κάθε μέσο την προσπάθεια να γίνει η Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, πρόκειται να ενισχύσουμε περαιτέρω το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, απλουστεύοντας διατάξεις και διαδικασίες που επιβραδύνουν τη λειτουργία των ΑΕΙ».
Νέο νομοσχέδιο;
Με το νόμο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο οποίος ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο να μην έχει προλάβει να κλείσει ούτε ένα χρόνο, ο υπουργός Παιδείας άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάθεσης ενός ακόμα νόμου για τα ΑΕΙ εντός του 2025.
Ζήτησε τη συμβολή των διοικήσεων των Πανεπιστημίων, με στόχο την προσθήκη βελτιωτικών διατάξεων στο ήδη υπάρχον θεσμικό πλαίσιο αλλά και νέες ιδέες που θα μπορούσαν να θεσπιστούν.
Υπενθυμίζεται ότι με τον προηγούμενο νόμο, ο οποίος περιελάμβανε τη δυνατότητα ίδρυσης για πρώτη φορά παραρτημάτων μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, η πλειοψηφία των διατάξεων αφορούσε τα δημόσια πανεπιστήμια με επίκεντρο την απογραφειοκρατικοποίηση τους.
Στα αιτήματα των πρυτάνεων είναι διορθωτικές κινήσεις στο υφιστάμενο μοντέλο διοίκησης για το οποίο έχουν αναφέρει ότι παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των Πανεπιστημίων.
Ούτε σε αυτή την Σύνοδο δεν έλειψαν τα πάγια αιτήματα για χρηματοδότηση και ενίσχυση του προσωπικού των Ιδρυμάτων.
Οι πρυτάνεις αναμένουν την κατανομή 1.000 θέσεων σε μέλη ΔΕΠ, ενώ η Σύνοδος αναφέρθηκε και στην υποστελέχωση σε διοικητικό επίπεδο, με την επέκταση του κανόνα της μίας πρόσληψης για μία αποχώρηση στο διοικητικό προσωπικό.
Διαβάστε επίσης:
Τσούνης: Τιμή μου να συνεργαστώ με Πιερρακάκη – Η ανάρτηση του απερχόμενου πρέσβη των ΗΠΑ
Google: Φέρνει στα ελληνικά σχολεία το “Experience AI”
Πιερρακάκης: Το ψηφιακό φροντιστήριο είναι πολύ ενδιαφέρον πρότζεκτ σε ευρωπαϊκό επίπεδο
Σε καλό κλίμα αλλά… με γκρίνιες για τις επερχόμενες διαγραφές φοιτητών, ολοκληρώθηκε η 107η Σύνοδος των Πρυτάνεων, παρουσία του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη.
Ο υπουργός Παιδείας έκανε ξεκάθαρο γι’ ακόμη μια φορά ότι στην κορυφή της ατζέντας του είναι η διεθνοποίηση των Πανεπιστημίων, ενώ ζήτησε νέες προτάσεις από τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων για βελτιωτικές αλλαγές στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους.
Η «αντίσταση» στις διαγραφές φοιτητών
Ειδική αναφορά στις δυσκολίες της εφαρμογής της διάταξης για οριζόντια διαγραφή των λιμναζόντων φοιτητών έκαναν οι πρυτάνεις, τόσο ενώπιον του υπουργού Παιδείας, όσο και σε ανακοίνωσή τους μετά τη λήξη των εργασιών της 107ης Συνόδου Πρυτάνεων.
«Η Σύνοδος Πρυτάνεων εξέφρασε την ανησυχία της για τις συνέπειες από την εφαρμογή της διάταξης για την οριζόντια διαγραφή φοιτητών/τριών. Θεωρεί ότι δεν μπορεί να παραγνωριστεί η κρίσιμη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα σε εκείνους που είναι ανενεργοί και εκείνους που αγωνίζονται για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Προτείνει συνεπώς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες και να αντιμετωπιστεί το σοβαρό αυτό ζήτημα με κοινωνική ευαισθησία», ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι ανάλογα με το ίδρυμα ο αριθμός των φοιτητών, που έχουν περάσει το επιτρεπόμενο -βάσει νόμου- όριο φοίτησης ποικίλλει μεταξύ 10.000 και 60.000 φοιτητών. Τα μεγάλα πανεπιστήμια σε αστικά κέντρα «κουβαλάνε» το μεγαλύτερο βάρος, όμως ακόμα και μικρότερα, ιδίως τα νεότερα που ιδρύθηκαν ή επεκτάθηκαν το 2019, μετά την κατάργηση των ΤΕΙ, έχουν «κληρονομήσει» δεκάδες χιλιάδες ανενεργούς φοιτητές.
Στα επιχειρήματα των πανεπιστημιακών είναι ο διοικητικός φόρτος αυτών των ενεργειών αλλά και η κοινωνική ευαισθησία προς φοιτητές με προβλήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Πιερρακάκης δεν επεκτάθηκε σε τεχνικές λεπτομέρειες για το θέμα, αν και σε δημόσιες δηλώσεις του έχει ξεκαθαρίσει ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί, με την έναρξή του να ορίζεται τον Σεπτέμβριο του 2025.
Στην κορυφή της ατζέντας η διεθνοποίηση
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας έχει θέσει στην κορυφή της ατζέντας του τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων και σύμφωνα με πληροφορίες ανέφερε στους πρυτάνεις ότι θα διεκδικήσει κι άλλα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης προς αυτή τη κατεύθυνση.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει δεσμευτεί για την χρηματοδότηση συνεργασιών ελληνικών ΑΕΙ με ξένα ιδρύματα στην λειτουργία κοινών μεταπτυχιακών με 62 εκατ. ευρώ.
«Στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έχουμε θέσει ως στόχο το 2025 να αποτελέσει χρονιά – ορόσημο για τη διεθνοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Και έχουμε ξεκαθαρίσει ότι το σχέδιό μας έχει στο επίκεντρο τα δημόσια ΑΕΙ μας, μέσα από την ανάπτυξη συνεργειών με μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού», ανέφερε σε ανάρτησή του στο facebook ο κ. Πιερρακάκης, μετά τη λήξη των εργασιών και συνέχισε:
«Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ», αρχικού προϋπολογισμού 62 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε τα δημόσια ΑΕΙ να προσελκύσουν κορυφαία πανεπιστήμια, δημιουργώντας κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα.
Θα στηρίξουμε με κάθε μέσο την προσπάθεια να γίνει η Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, πρόκειται να ενισχύσουμε περαιτέρω το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, απλουστεύοντας διατάξεις και διαδικασίες που επιβραδύνουν τη λειτουργία των ΑΕΙ».
Νέο νομοσχέδιο;
Με το νόμο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο οποίος ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο να μην έχει προλάβει να κλείσει ούτε ένα χρόνο, ο υπουργός Παιδείας άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάθεσης ενός ακόμα νόμου για τα ΑΕΙ εντός του 2025.
Ζήτησε τη συμβολή των διοικήσεων των Πανεπιστημίων, με στόχο την προσθήκη βελτιωτικών διατάξεων στο ήδη υπάρχον θεσμικό πλαίσιο αλλά και νέες ιδέες που θα μπορούσαν να θεσπιστούν.
Υπενθυμίζεται ότι με τον προηγούμενο νόμο, ο οποίος περιελάμβανε τη δυνατότητα ίδρυσης για πρώτη φορά παραρτημάτων μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, η πλειοψηφία των διατάξεων αφορούσε τα δημόσια πανεπιστήμια με επίκεντρο την απογραφειοκρατικοποίηση τους.
Στα αιτήματα των πρυτάνεων είναι διορθωτικές κινήσεις στο υφιστάμενο μοντέλο διοίκησης για το οποίο έχουν αναφέρει ότι παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των Πανεπιστημίων.
Ούτε σε αυτή την Σύνοδο δεν έλειψαν τα πάγια αιτήματα για χρηματοδότηση και ενίσχυση του προσωπικού των Ιδρυμάτων.
Οι πρυτάνεις αναμένουν την κατανομή 1.000 θέσεων σε μέλη ΔΕΠ, ενώ η Σύνοδος αναφέρθηκε και στην υποστελέχωση σε διοικητικό επίπεδο, με την επέκταση του κανόνα της μίας πρόσληψης για μία αποχώρηση στο διοικητικό προσωπικό.
Διαβάστε επίσης:
Τσούνης: Τιμή μου να συνεργαστώ με Πιερρακάκη – Η ανάρτηση του απερχόμενου πρέσβη των ΗΠΑ
Google: Φέρνει στα ελληνικά σχολεία το “Experience AI”
Πιερρακάκης: Το ψηφιακό φροντιστήριο είναι πολύ ενδιαφέρον πρότζεκτ σε ευρωπαϊκό επίπεδο