Θέμα χρόνου η πώληση των σούπερ μάρκετ «Κρητικός» – Ο Μασούτης και το τίμημα του deal
Το ύψος του τιμήματος είναι το «κλειδί» της εύρεσης αγοραστή για την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, μιας και η οικογένεια Κρητικού φέρεται αποφασισμένη να πουλήσει. Το «πωλητήριο» για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες στην εγχώρια αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, έχει μπει προ καιρού.
Ηδη είναι γνωστές στην αγορά οι συζητήσεις με τη Retail & More, θυγατρική του ομίλου AVE, που τρέχει το σήμα της Carrefour στην Ελλάδα ως master franchisee της γαλλικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Οι συζητήσεις κατέληξαν σε ναυάγιο και βασικός διεκδικητής προς ώρας έχει απομείνει η Δ. Μασούτης. Η αλυσίδα με επικεφαλής τον Γιάννη Μασούτη, έχει στο DNA της τις εξαγορές, άλλωστε σε αυτήν τη στρατηγική οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η εξέλιξή της από μια τοπικής εμβέλειας επικεντρωμένη στη βόρεια Ελλάδα εταιρείας, σε μια εκ των πέντε κορυφαίων αλυσίδων στον χώρο.
Οι εξαγορές γίνονται με προσεκτικά βήματα και όπως κατ΄ επανάληψη έχει πει ο Γιάννης Μασούτης «οι εξαγορές πρέπει να τέτοιες ώστε να υπάρχει μια οικονομική υγεία».
Μη ρεαλιστικό τίμημα
Εν προκειμένω το τίμημα που αρχικά έβαλε στο τραπέζι ο Άγγελος Κρητικός, επικεφαλής της ΑΝΕΔΗΚ, για την πώληση της αλυσίδας ήταν στα 200 εκατ. ευρώ. Τίμημα μη ρεαλιστικό, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο mononews, προσθέτοντας ότι προς το παρόν δεν υπάρχει καμία συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών. Οι συζητήσεις, πλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, γίνονται σε διαφορετική βάση με το τίμημα να είναι αρκετά πιο χαμηλά ενώ όπως τονίζουν η απόφαση να εξαγοράσει η Μασούτης την Κρητικός πρέπει να ζυγιστεί σωστά. Και αυτό διότι ενώ δίνει πλεονέκτημα στη Μασούτης να διευρύνει το δίκτυό της στην Αττική αλλά και στη Νότιο Ελλάδα όπου το αποτύπωμά της είναι πολύ ισχνό από την άλλη η αλυσίδα με μια τέτοια κίνηση μπαίνει στην αγορά της μικρής λιανικής.
Είσοδος στη μικρή λιανική
Μιας αγοράς που τζιράρει μεν περί τα 3 δις ευρώ ετησίως, αποτελεί το νέο πεδίο ανταγωνισμού για κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά ο βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να κάνει αυτό το άνοιγμα. Και μάλιστα μέσω της εξαγοράς μιας εταιρείας, που λειτουργεί με ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο με ένα δίκτυο περίπου 890 καταστημάτων, μεγάλο μέρος των οποίων είναι με το σύστημα της δικαιόχρησης.
Η εταιρεία αναμένει φέτος τζίρο κοντά στα 800 εκατ. ευρώ ενώ το 2023 έκλεισε με ανάπτυξη 41%, πάνω από τα 703 εκατ. ευρώ, έχοντας προσθέσει τζίρο 206 εκατ. ευρώ και 63 νέα καταστήματα στο δίκτυό της. Τα αποτελέσματα μετά φόρων του ομίλου ανήλθαν σε 2,3 εκατ. ευρώ με αύξηση 7,83%, ενώ για την εταιρεία ανήλθαν σε 4,6 εκατ. ευρώ με αύξηση 114,19%. Ο όμιλος έκλεισε με 32,2 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβεσεων (EBITDA) και η εταιρεία με 32,7 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων για τον όμιλο ήταν στα 238,90 εκατ. ευρώ (από 179,3 εκατ. ευρώ) ενώ από αυτά τα 180,3 εκατ. ευρώ αφορούν υποχρεώσεις σε προμηθευτές.
Ανοδικά και φέτος η Μασούτης
Από την άλλη πλευρά η Δ. Μασούτης συνεχίζει να κινείται σε ανοδική τροχιά. Μάλιστα φέτος εταιρεία εμφανίζει ρυθμό ανάπτυξης 6,1% σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο της αγοράς και ο κύκλος εργασιών αναμένεται να διαμορφωθεί στα 1,140 δισεκ. ευρώ από 1,076 δισεκ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Και πέρυσι δηλαδή ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν μεγαλύτερος από τον μέσο όρο της αγοράς αφού «έτρεξε» με +16,5% όταν στο σύνολό της η αγορά εμφάνισε ανάπτυξη 8,9%. Η αύξηση των πωλήσεων συνοδεύτηκε από σημαντική βελτίωση των κερδών. Τα μικτά κέρδη του ομίλου αυξήθηκαν κατά 10,1% και διαμορφώθηκαν στα 265,587 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) ξεπέρασαν τα 25,317 εκατ. ευρώ από 17,475 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2022 ενώ τα EBITDA σημείωσαν άνοδο 17,3% στα 66,963 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν τα 6,25 εκατ. ευρώ από 5,64 εκατ. ευρώ που ήταν στην προηγούμενη χρήση.
Σε κάθε περίπτωση το τίμημα είναι αυτό που θα κρίνει πότε και σε ποιον θα πουληθεί η Κρητικός κάτι που θεωρούν δεδομένο παράγοντες της αγοράς, σημειώνοντας παράλληλα ότι συζητήσεις έχουν γίνει και με άλλους παίκτες της αγοράς πλην της Μασούτης και της Retail & More, οι οποίες ωστόσο δεν έχουν καρποφορήσει.
Διαβάστε επίσης
Bespoke Real Estate: Ποια είναι τα ακίνητα της νέας εταιρείας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου
Το ύψος του τιμήματος είναι το «κλειδί» της εύρεσης αγοραστή για την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, μιας και η οικογένεια Κρητικού φέρεται αποφασισμένη να πουλήσει. Το «πωλητήριο» για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες στην εγχώρια αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, έχει μπει προ καιρού.
Ηδη είναι γνωστές στην αγορά οι συζητήσεις με τη Retail & More, θυγατρική του ομίλου AVE, που τρέχει το σήμα της Carrefour στην Ελλάδα ως master franchisee της γαλλικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Οι συζητήσεις κατέληξαν σε ναυάγιο και βασικός διεκδικητής προς ώρας έχει απομείνει η Δ. Μασούτης. Η αλυσίδα με επικεφαλής τον Γιάννη Μασούτη, έχει στο DNA της τις εξαγορές, άλλωστε σε αυτήν τη στρατηγική οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η εξέλιξή της από μια τοπικής εμβέλειας επικεντρωμένη στη βόρεια Ελλάδα εταιρείας, σε μια εκ των πέντε κορυφαίων αλυσίδων στον χώρο.
Οι εξαγορές γίνονται με προσεκτικά βήματα και όπως κατ΄ επανάληψη έχει πει ο Γιάννης Μασούτης «οι εξαγορές πρέπει να τέτοιες ώστε να υπάρχει μια οικονομική υγεία».
Μη ρεαλιστικό τίμημα
Εν προκειμένω το τίμημα που αρχικά έβαλε στο τραπέζι ο Άγγελος Κρητικός, επικεφαλής της ΑΝΕΔΗΚ, για την πώληση της αλυσίδας ήταν στα 200 εκατ. ευρώ. Τίμημα μη ρεαλιστικό, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο mononews, προσθέτοντας ότι προς το παρόν δεν υπάρχει καμία συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών. Οι συζητήσεις, πλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, γίνονται σε διαφορετική βάση με το τίμημα να είναι αρκετά πιο χαμηλά ενώ όπως τονίζουν η απόφαση να εξαγοράσει η Μασούτης την Κρητικός πρέπει να ζυγιστεί σωστά. Και αυτό διότι ενώ δίνει πλεονέκτημα στη Μασούτης να διευρύνει το δίκτυό της στην Αττική αλλά και στη Νότιο Ελλάδα όπου το αποτύπωμά της είναι πολύ ισχνό από την άλλη η αλυσίδα με μια τέτοια κίνηση μπαίνει στην αγορά της μικρής λιανικής.
Είσοδος στη μικρή λιανική
Μιας αγοράς που τζιράρει μεν περί τα 3 δις ευρώ ετησίως, αποτελεί το νέο πεδίο ανταγωνισμού για κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά ο βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας δεν έχει αποφασίσει αν θέλει να κάνει αυτό το άνοιγμα. Και μάλιστα μέσω της εξαγοράς μιας εταιρείας, που λειτουργεί με ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο με ένα δίκτυο περίπου 890 καταστημάτων, μεγάλο μέρος των οποίων είναι με το σύστημα της δικαιόχρησης.
Η εταιρεία αναμένει φέτος τζίρο κοντά στα 800 εκατ. ευρώ ενώ το 2023 έκλεισε με ανάπτυξη 41%, πάνω από τα 703 εκατ. ευρώ, έχοντας προσθέσει τζίρο 206 εκατ. ευρώ και 63 νέα καταστήματα στο δίκτυό της. Τα αποτελέσματα μετά φόρων του ομίλου ανήλθαν σε 2,3 εκατ. ευρώ με αύξηση 7,83%, ενώ για την εταιρεία ανήλθαν σε 4,6 εκατ. ευρώ με αύξηση 114,19%. Ο όμιλος έκλεισε με 32,2 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβεσεων (EBITDA) και η εταιρεία με 32,7 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων για τον όμιλο ήταν στα 238,90 εκατ. ευρώ (από 179,3 εκατ. ευρώ) ενώ από αυτά τα 180,3 εκατ. ευρώ αφορούν υποχρεώσεις σε προμηθευτές.
Ανοδικά και φέτος η Μασούτης
Από την άλλη πλευρά η Δ. Μασούτης συνεχίζει να κινείται σε ανοδική τροχιά. Μάλιστα φέτος εταιρεία εμφανίζει ρυθμό ανάπτυξης 6,1% σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο της αγοράς και ο κύκλος εργασιών αναμένεται να διαμορφωθεί στα 1,140 δισεκ. ευρώ από 1,076 δισεκ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Και πέρυσι δηλαδή ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν μεγαλύτερος από τον μέσο όρο της αγοράς αφού «έτρεξε» με +16,5% όταν στο σύνολό της η αγορά εμφάνισε ανάπτυξη 8,9%. Η αύξηση των πωλήσεων συνοδεύτηκε από σημαντική βελτίωση των κερδών. Τα μικτά κέρδη του ομίλου αυξήθηκαν κατά 10,1% και διαμορφώθηκαν στα 265,587 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) ξεπέρασαν τα 25,317 εκατ. ευρώ από 17,475 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2022 ενώ τα EBITDA σημείωσαν άνοδο 17,3% στα 66,963 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν τα 6,25 εκατ. ευρώ από 5,64 εκατ. ευρώ που ήταν στην προηγούμενη χρήση.
Σε κάθε περίπτωση το τίμημα είναι αυτό που θα κρίνει πότε και σε ποιον θα πουληθεί η Κρητικός κάτι που θεωρούν δεδομένο παράγοντες της αγοράς, σημειώνοντας παράλληλα ότι συζητήσεις έχουν γίνει και με άλλους παίκτες της αγοράς πλην της Μασούτης και της Retail & More, οι οποίες ωστόσο δεν έχουν καρποφορήσει.
Διαβάστε επίσης
Bespoke Real Estate: Ποια είναι τα ακίνητα της νέας εταιρείας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου