Το «φαινόμενο» Τέιλορ Σουϊφτ: Οι «swifties», η παγκόσμια οικονομία και τα ρεκόρ
Η επιρροή της Τέιλορ Σουίφτ εκτείνεται πέρα από τη μουσική και στον κόσμο της oικονομίας, αλλά και της γεωπολιτικής, με τους αναλυτές να κάνουν λόγο για ένα…
Με μια παγκόσμια περιοδεία που έσπασε ρεκόρ λίγο πριν το τέλος του 2024, την ικανότητα να κινεί οικονομίες και μια καθαρή περιουσία 1,6 δισ. δολαρίων, η 35χρονη Τέιλορ Σούφτ παραμένει μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη επιρροή στον πλανήτη. Μία από τους καλλιτέχνες με τις υψηλότερες πωλήσεις όλων των εποχών, είναι η πλουσιότερη γυναίκα μουσικός και η πρώτη δισεκατομμυριούχος στην ιστορία με τη μουσική ως κύρια πηγή εισοδήματος.
Με πωλήσεις 200 εκατομμυρίων δίσκων παγκοσμίως, έχει κερδίσει 118 Παγκόσμια Ρεκόρ Γκίνες και έχει λάβει το βραβείο «Καλλιτέχνης της Χρονιάς» σε παγκόσμιο επίπεδο τρεις φορές από τη Διεθνή Ομοσπονδία Φωνογραφικής Βιομηχανίας.
«Με κάνετε να νιώθω σαν να είμαι φαινόμενο», συνήθιζε να λέει στο εξαντλημένο πλήθος των θαυμαστών της σε κάθε στάση της περιοδείας της με τίτλο Eras που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες μέρες στο Βανκούβερ του Καναδά, μετά από 149 sold-out εμφανίσεις σε πέντε ηπείρους. Απολαμβάνοντας το χειροκρότημα, η 35χρονη ποπ σταρ στη συνέχεια επιδεικνύει τον δικέφαλό της και φιλάει τον μυ, προκαλώντας στους πιστούς της ακόμη μεγαλύτερη φρενίτιδα. «Με κάνετε να νιώθω δυνατή», λέει, καθώς ένα λαμπερό χαμόγελο απλώνεται στο πρόσωπό της.
Το σόου είναι εμπνευσμένο, αλλά οι «swifties» καταλαβαίνουν ότι η ίδια είναι και ήταν πάντα, η αληθινή πηγή της δικής της δύναμης. Δεκαεπτά χρόνια μετά την έναρξη της αξιοσημείωτης καριέρας της, η Σουίφτ δεν είχε ποτέ στο παρελθόν μεγαλύτερη οικονομική, πολιτιστική και πολιτική επιρροή. «Είναι σαν μια μεγάλη εταιρεία, που δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς», λέει η οικονομολόγος εργασίας και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Σικάγο Κάρολιν Σλόαν. «Το κοινό της είναι τόσο νέο και τόσο γυναικείο για τόσο πολύ καιρό που οι άνθρωποι μπορεί να έχουν υποτιμήσει πόσο μεγάλο θα μπορούσε να είναι αυτό το πράγμα, οικονομικά. Δεν νομίζω ότι κανείς το αμφισβητεί αυτό σήμερα», λέει.
Μετά από δεκάδες σόου σε 52 χώρες και πέντε ηπείρους, η ερμηνεύτρια -που μπήκε επίσημα στη λίστα δισεκατομμυριούχων του περιοδικού Forbes- έγινε ακόμη πιο πλούσια καθώς η περιοδεία της απέφερε περίπου 2,2 δισ. δολάρια, καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρεκόρ με τις υψηλότερες εισπράξεις από συναυλία στην ιστορία.
H επιρροή της στην οικονομία
Δεν έγινε όμως μόνο η ίδια η Σουίφτ πλουσιότερη, αλλά ενίσχυσε παράλληλα τις τοπικές και τις εθνικές οικονομίες. Στις ΗΠΑ, οι θεατές των συναυλιών της ξόδεψαν περίπου όσα ξοδεύουν οι οπαδοί του ποδοσφαίρου για το Super Bowl – κατά μέσο όρο δηλαδή 1.300 δολάρια σε ταξίδια, ξενοδοχεία, φαγητό και προϊόντα, σύμφωνα με την Αμερικανική Ταξιδιωτική Ένωση. Συγκριτικά όμως το Super Bowl είναι μόνο ένα παιχνίδι και περιλαμβάνει μόλις δύο εβδομάδες μάρκετινγκ και προώθησης, ενώ η περιοδεία της Σουίφτ επεκτάθηκε σε 23 πόλεις σε διάστημα περίπου πέντε μηνών.
Συνολικά οι «Swifties», όπως ονομάζονται οι οπαδοί της Σουίφτ, δαπάνησαν περίπου 5 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ, σύμφωνα με εκτίμηση της εταιρείας ερευνών Question Pro. Το εν λόγω ποσό, σημειωτέον, λαμβάνει υπόψη μόνο τις άμεσες δαπάνες και θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 10 δισ. δολάρια εάν συνυπολογιστούν οι έμμεσες δαπάνες και οι αγορές που κάνουν οι μη κάτοχοι εισιτηρίου εκτός συναυλιακού χώρου.
Αυτή η αγοραστική δύναμη είναι μέρος του «φαινομένου Τέιλορ Σουίφτ», το οποίο οι αναλυτές της ταξιδιωτικής βιομηχανίας προσπαθούν ακόμη να αποτιμήσουν, καθώς η χρονιά φτάνει στο τέλος της. «Οι συναυλίες της είχαν μια σημαντική αναζωογονητική επίδραση στις τοπικές τουριστικές βιομηχανίες και σε πόλεις που εξακολουθούν να αγωνίζονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας», αναφέρει το California Center for Jobs & the Economy.
Το Πίτσμπεργκ της Πενσιλβάνια, για παράδειγμα, είχε τη δεύτερη μεγαλύτερη πληρότητα στην ιστορία του το σαββατοκύριακο της συναυλίας της Σουίφτ, αλλά και τη μεγαλύτερη πληρότητα στα ξενοδοχεία του μετά την επιδημία. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας Εras, το μέσο ημερήσιο ποσοστό διαμονής αυξήθηκε σε 309 δολάρια, ενώ η πόλη κέρδισε 46 εκατ. δολάρια σε άμεσες δαπάνες από τους επισκέπτες, το 83% των οποίων δεν ήταν κάτοικοι της περιοχής.
Στο Λος Άντζελες την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το California Center for Jobs & the Economy, οι σερί συναυλίες της Σουίφτ επί έξι νύχτες ενίσχυσαν τα τοπικά έσοδα κατά 160 εκατ. δολάρια και την τοπική απασχόληση κατά 3.300 εργαζόμενους. Πριν από την περιοδεία «Eras», η απασχόληση στα ξενοδοχεία ήταν περίπου 15% χαμηλότερη από ό,τι προ πανδημίας. Τα 20 εκατ. δολάρια σε πωλήσεις και δημοτικούς φόρους και τα 9 εκατ. δολάρια σε φόρους ξενοδοχείων υπολογίζεται ότι θα αποφέρουν 320 εκατ. δολάρια επιπλέον στην κομητεία του Λος Άντζελες, σύμφωνα με την Ταξιδιωτική Ένωση των ΗΠΑ.
Η Αμερικανίδα τραγουδίστρια έκανε το ντεμπούτο της ως 16χρονη ανεξάρτητη τραγουδίστρια-τραγουδοποιός το 2006 και έκτοτε συγκεντρώνει σταθερά φήμη, επιτυχία και χρήμα. Ξεκίνησε ως κάντρι μουσικός, ασχολήθηκε με την ποπ και εξερεύνησε εναλλακτικά ροκ, indie folk και ηλεκτρονικά στυλ, θολώνοντας τα όρια ανάμεσα στα είδη της μουσικής.
Από το τέλος της εποχής του άλμπουμ έως την άνοδο του διαδικτύου, η Σουίφτ άλλαξε την εξέλιξη της διανομής, της αντίληψης και της κατανάλωσης μουσικής και χρησιμοποίησε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αναδείξει ζητήματα στη βιομηχανία και την κοινωνία γενικότερα. Το Bloomberg έγραψε ότι η Σουίφτ είναι «η ίδια η Μουσική Βιομηχανία» ένας από τους πολλούς τιμητικούς τίτλους της, ενώ το Billboard την περιέγραψε ως «πρωτοπόρο, σύμβολο του στυλ, μάγισσα του μάρκετινγκ και αγωνίστρια που σπάει τα ρεκόρ».
Πρώτα χρόνια
Γεννήθηκε ως Tέιλορ Άλισον Σουίφτ στις 13 Δεκεμβρίου του 1989 στο Ουέστ Ρέντινγκ, στην κομητεία Μπερκς της Πενσιλβάνια και μεγάλωσε στο Γουαϊμίσινγκ. Η μητέρα της, Άντρεα Γκάρντνερ Φίνλεϊ, ασχολείται με τα οικιακά, αλλά στο παρελθόν εργάστηκε ως στέλεχος μάρκετινγκ σε εταιρεία αμοιβαίων κεφαλαίων. Ο πατέρας της, Σκοτ Κίνγκσλεϊ είναι οικονομικός σύμβουλος της Merill Lynch και απόγονος των προέδρων τριών γενεών της τράπεζας. Έχει έναν μικρότερο αδερφό, τον Όστιν, ενω η γιαγιά της ήταν τραγουδίστρια της όπερας.
Η Σουίφτ πέρασε τα πρώτα της χρόνια σε μια φάρμα που είχε αγοράσει ο πατέρας της από έναν από τους πελάτες του. Σε ηλικία εννέα ετών άρχισε να ενδιαφέρεται για το μουσικό θέατρο και έπαιξε σε τέσσερις παραγωγές της Berks Youth Theatre Academy. Ταξίδευε επίσης τακτικά στη Νέα Υόρκη για μαθήματα φωνητικής και υποκριτικής. Η Σουίφτ έστρεψε αργότερα το ενδιαφέρον της στη μουσική κάντρι, ενώ περνούσε τα Σαββατοκύριακα παίζοντας σε τοπικά φεστιβάλ και εκδηλώσεις.
Αφού παρακολούθησε ένα ντοκιμαντέρ για τη Faith Hill, η Σουίφτ ένιωσε ότι έπρεπε να μετακομίσει στο Νάσβιλ του Τενεσί, για να ακολουθήσει μια καριέρα στη μουσική. Ταξίδεψε εκεί με τη μητέρα της σε ηλικία 11 ετών για να επισκεφτεί δισκογραφικές εταιρίες και υπέβαλε τα ντέμο της. Την απέρριψαν, ωστόσο, επειδή “όλοι σε εκείνη την πόλη ήθελαν να κάνουν αυτό που ήθελα να κάνω εγώ. Έτσι, συνέχισα να σκέφτομαι για τον εαυτό μου ότι πρέπει να βρω έναν τρόπο να είμαι διαφορετική”.
Όταν η Σουίφτ ήταν περίπου 12 ετών, ο επισκευαστής υπολογιστών και ντόπιος μουσικός Ρόνι Κρέμερ, της έμαθε να παίζει κιθάρα, ενώ η οικογένεια μετακόμισε στο Νάσβιλ για να βοηθήσει τη Σουίφτ να εισχωρήσει στη μουσική σκηνή. Χρόνια αργότερα με το “Our Song”, η Σουίφτ θα γινόταν το νεαρότερο πρόσωπο που έγραψε και τραγούδησε μόνη της Νο 1 τραγούδι στα charts.
Ήταν μόλις 20 ετών όταν έγινε η νεότερη καλλιτέχνης που κέρδισε το άλμπουμ της χρονιάς στα Βραβεία Grammy στις 31 Ιανουαρίου του 2010, για το δεύτερο άλμπουμ της, με τίτλο «Fearless».
Κυκλοφόρησε το αριστούργημα της ποπ, «1989», το 2014 — ένα άλμπουμ που υπερηφανεύεται για τη μεγαλύτερη επιτυχία της στο Billboard Hot 100 μέχρι σήμερα, το “Shake It Off”, το οποίο παρέμεινε στα charts για 50 συνεχόμενες εβδομάδες. Το “1989” της εξασφάλισε επίσης άλλη μία νίκη στην κατηγορία «άλμπουμ της χρονιάς» στα Grammy, καθιστώντας την την πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε ποτέ με αυτό το βραβείο δύο φορές.
O έρωτας με τον Τράβις Κέλσι
Η Σουίφτ θα περάσει την περίοδο των γιορτών με τον Τράβις Κέλσι. Μετά την ολοκλήρωση της περιοδείας της, ο Τράβις είναι εκείνος που θα έχει τώρα το πιο πολυάσχολο πρόγραμμα από τους δυο τους. Αλλά είναι χαρούμενη που θα περάσουν χρόνο μαζί, απολαμβάνοντας ωραία δείπνα και χαλάρωση. «Τα Χριστούγεννα θα είναι μια ιδιαίτερη γιορτή και για τους δύο», γράφουν τα ταμπλόιντ.
Από τότε που δημοσιοποίησαν τη σχέση τους, ο Τράβις Κέλσι και η Τέιλορ Σουίφτ έγιναν ένα από τα πιο πολυσυζητημένα ζευγάρια διασημοτήτων του 2024. Το ειδύλλιό τους έχει προσελκύσει την τεράστια προσοχή των μέσων ενημέρωσης στην ομάδα του, Kansas City Chiefs και ενίσχυσε σημαντικά τη δημοτικότητα του παίκτη του ράγκμπι και εκτός του αθλητικού κόσμου.
Το podcast του με τον αδερφό του Jason Kelce, “New Heights”, έχει δει μια πολύ μεγάλη αύξηση της τηλεθέασης, με τους θαυμαστές να συντονίζονται για ενημερώσεις σχετικά με τη σχέση του ζευγαριού, όπως κάνουν και για αναλύσεις στα σπορ. Η παρουσία της Σουίφτ στους αγώνες του έχει γίνει βασικό στοιχείο των εκπομπών του NFL, με τις κάμερες να περιορίζονται συχνά στην αντίδρασή της κατά τη διάρκεια των αγώνων.
Ο φανατισμός της ενέπνευσε ακόμη και το «φαινόμενο Taylor Swift», το οποίο φέρεται να αύξησε την τηλεθέαση του NFL αλλά και τις πωλήσεις εμπορευμάτων που σχετίζονται με τους Chiefs. Η υποστήριξή της στον αγαπημένο της ήταν ακλόνητη, με τις εμφανίσεις της στο Arrowhead Stadium να προκαλούν φρενίτιδα στα social media.