Το τζετ σετ του τουρισμού προσγειώνεται στην Ελλάδα και ρυπαίνει
Ερευνα της Greenpeace αναδεικνύει ότι περισσότερο από το 8% των αφίξεων ιδιωτικών τζετ στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια καταγράφηκε στη χώρα μας. Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πτήσεων.
Ενας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς των συνολικά 117.965 πτήσεων ιδιωτικών τζετ που αφίχθησαν στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2023, χαρακτηρίζεται η Ελλάδα βάσει πρόσφατης έκθεσης την οποία δημοσίευσε η Greenpeace. Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» ήταν ο έβδομος ευρωπαϊκός σταθμός επιβίβασης με τις περισσότερες αφίξεις ιδιωτικών τζετ για την ίδια χρονιά. Οπως προκύπτει, αυτές οι αφίξεις κορυφώνονται κατά τη θερινή περίοδο, γεγονός που σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση αναδεικνύει ότι αυτά τα ταξίδια γίνονται κατά κύριο λόγο για αναψυχή και όχι για επαγγελματικούς σκοπούς. Ανησυχητικό πάντως είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με την έκθεση, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα αυτών των πτήσεων –και στην Ελλάδα– παραμένει μεγάλο.
Οι δημοφιλείς προορισμοί
Στην έρευνα αναλύθηκαν συνολικά 45 ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Το 42,6% των αφίξεων σε αυτούς τους προορισμούς καταγράφηκε από την 1η Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2023. Μάλιστα, ειδικά τον Ιούλιο, οι αφίξεις ιδιωτικών τζετ «αυξάνονται κατά μέσο όρο κατά 250% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο». Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί ήταν η Νίκαια, η Γενεύη και η Μαγιόρκα, ενώ ακολουθούν Ιμπιζα, Μάλαγα, Ρώμη και Αθήνα.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πέντε πρώτες ευρωπαϊκές χώρες με τις περισσότερες αφίξεις ιδιωτικών τζετ το 2023. Στοιχεία: Greenpeace
Αλλωστε, σύμφωνα με την έκθεση, οι περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή της Μεσογείου κατά τη θερινή περίοδο. Στην έκθεση σημειώνεται επίσης πως το 93,2% όλων των πτήσεων ήταν ενδοευρωπαϊκές.
9.751 πτήσεις ιδιωτικών τζετ στην Ελλάδα
Από το σύνολο των αεροδρομίων που εξετάστηκαν, τα πέντε βρίσκονται στην Ελλάδα. Πρόκειται για τα αεροδρόμια της Αθήνας, του Ηρακλείου, των Χανίων, την Μυκόνου και της Σαντορίνης. Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023, σε αυτά τα αεροδρόμια προσγειώθηκαν συνολικά 9.751 ιδιωτικά τζετ. Περίπου το 70% αυτών προήλθαν από χώρες του εξωτερικού, ενώ περίπου το 30% ήταν εσωτερικές πτήσεις.
Ειδικότερα, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», καταγράφηκαν 5.911 αφίξεις ιδιωτικών τζετ, ενώ ακολουθούν το αεροδρόμιο της Μυκόνου με 2.097 αφίξεις, του Ηρακλείου με 727 αφίξεις, της Σαντορίνης με 698 αφίξεις και των Χανίων με 318 αφίξεις.
Σχεδόν 6 χιλιάδες αφίξεις καταγράφηκαν στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2023, ενώ ο κύριος όγκος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από ιδιωτικά τζετ στα αεροδρόμιο της Μυκόνου και της Σαντορίνης καταγράφηκε τους θερινούς μήνες. Στοιχεία: Greenpeace
Οι περισσότερες διεθνείς πτήσεις με ιδιωτικό τζετ που έφτασαν στην Ελλάδα, προήλθαν όπως αναγράφεται στην έκθεση «από την Ιταλία (860 πτήσεις), την Τουρκία (705 πτήσεις), τη Γαλλία (641 πτήσεις), το Ηνωμένο Βασίλειο (575 πτήσεις) και την Ελβετία (388 πτήσεις)». Μάλιστα, η Ελλάδα βάσει της έκθεσης, «είναι η μόνη χώρα που αναλύθηκε με υψηλό αριθμό αφίξεων από τη Μέση Ανατολή, με 275 πτήσεις από το Ισραήλ, 162 από τα Ηνωμενα Αραβικά Εμιράτα και 136 από τη Σαουδική Αραβία να είναι οι πιο δημοφιλείς χώρες αναχώρησης».
Οι περισσότερες διεθνείς πτήσεις που έφτασαν στην Ελλάδα προήλθαν από την Ιταλία, την Τουρκία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελβετία, ενώ ιδιαίτερα υψηλός είναι ο αριθμός αφίξεων στη χώρα μας από τη Μέση Ανατολή.
Αναφορικά με τις 2.266 πτήσεις ιδιωτικών τζετ που αναχώρησαν από την Ελλάδα για 40 προορισμούς διακοπών στο εξωτερικό, η πιο δημοφιλής ήταν η Ιταλία, ακολουθούμενη από τη Γαλλία και την Κύπρο. Και σε αυτή την περίπτωση, τα περισσότερα ιδιωτικά τζετ αναχώρησαν από το αεροδρόμιο της Αθήνας (1.485 αναχωρήσεις), ενώ ακολουθούν το αεροδρόμιο της Μυκόνου (636 αναχωρήσεις) και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης (446 αναχωρήσεις).
Εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Σύμφωνα με τη μελέτη, στα ελληνικά αεροδρόμια που αναλύθηκαν, «πάνω από το 50% των ετήσιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προκλήθηκε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού». Μάλιστα, όπως αναγράφεται στην έκθεση, «το υψηλότερο εποχικό μερίδιο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα καταγράφηκε στο αεροδρόμιο της Μυκόνου και ανέρχεται σε 89%». Σύμφωνα με την έρευνα, «αυτό είναι το υψηλότερο ποσοστό από όλα τα 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν». Ιδιαιτέρως υψηλό ήταν και το εποχικό μερίδιο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης (78%).
Είναι ενδεικτικό ότι βάσει της έκθεσης οι συνολικά 9.751 πτήσεις ιδιωτικών τζετ προς ελληνικούς ελληνικούς προορισμούς «προκάλεσαν περίπου 57.500 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές από περίπου 38.300 αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Επιπλέον, οι 2.266 πτήσεις από ελληνικά αεροδρόμια προς προορισμούς διακοπών εκτός Ελλάδας προκάλεσαν περίπου 11.400 τόνους διοξειδίου του άνθρακα».
Το υψηλότερο εποχικό μερίδιο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα καταγράφηκε στο αεροδρόμιο της Μυκόνου με 89%. Είναι το υψηλότερο εποχικό μερίδιο από όλα τα 45 αεροδρόμια που αναλύθηκαν.
Παράλληλα, το σύνολο των 117.965 πτήσεων ιδιωτικών που σημειώθηκαν στην Ευρώπη το 2023, προκάλεσαν εκπομπές 526.071 τόνων διοξειδίου του άνθρακα. Αλλωστε, όπως αναγράφεται στην έκθεση, «κατά μέσο όρο, τα ιδιωτικά αεροσκάφη εκπέμπουν 10 φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα ανά επιβατοχιλιόμετρο από ένα τυπικό εμπορικό αεροσκάφος».
«Αντιπροσωπεύουν το 17% των ευρωπαϊκών πτήσεων»
Ο Κωστής Γριμάνης, υπεύθυνος για θέματα κλίματος και ενέργειας του ελληνικού γραφείου της Greenpeace, σχολίασε στην «Κ» πως «τα ιδιωτικά αεροσκάφη ευθύνονται για ένα σημαντικό ποσοστό των αεροπορικών εκπομπών στην Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι αποτελούν ένα μικρό κλάσμα του συνόλου των πτήσεων. Συμβάλλουν δυσανάλογα στο ανθρακικό αποτύπωμα του τομέα, εκπέμποντας από 5 έως 14 φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα ανά επιβάτη από ό,τι τα εμπορικά αεροσκάφη».
Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, «το 2022, τα ιδιωτικά αεροσκάφη αντιπροσώπευαν περίπου το 17% όλων των ευρωπαϊκών πτήσεων, μια απότομη αύξηση από τα προ πανδημίας επίπεδα. Δεδομένων των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων, ιδίως για μικρά ταξίδια που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν μέσω βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων, όπως τα τρένα, η συνεχιζόμενη χρήση των ιδιωτικών τζετ επιδεινώνει τις εκπομπές στον αέρα των αερομεταφορών, ο οποίος ήδη δέχεται πιέσεις για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Ενώ εκατομμύρια Ευρωπαίοι παλεύουν με την κρίση του κόστους ζωής, οι υπερπλούσιοι επιδεινώνουν τις κλιματικές επιπτώσεις που πλήττουν δυσανάλογα ευάλωτες κοινότητες. Εχει έρθει η ώρα να τερματιστεί αυτή η σπατάλη και να επενδύσουμε σε βιώσιμες, δίκαιες λύσεις για όλους».